Interne sociale platformen van eigen bodem het vaakst gebruikt

28 mei 2018, 06:00

Hoe staat het met de inzet van social media voor interne communicatie binnen Nederlandse organisaties? Uit recent onderzoek dat Evolve voor de derde keer heeft uitgevoerd, blijkt dat platformen van Nederlandse makelij populair zijn en dat deze intensiever worden gebruikt dan andere platformen, zoals SharePoint en Yammer.

Van de bijna honderdveertig organisaties die aan het onderzoek deelnamen, zetten 106 organisaties interne social media in. In vrijwel alle gevallen worden meerdere platformen tegelijkertijd gebruikt. Een derde van de deelnemende organisaties geeft zelfs aan meer dan vier platformen in te zetten.

Yammer minder populair

Yammer had ooit het ‘first to market’-voordeel en was lange tijd de koploper onder platformen voor interne social media, maar die heerschappij lijkt voorbij. In 2014 werd Yammer in driekwart van de deelnemende organisaties gebruikt, in 2016 was dat al gedaald naar bijna tweederde en dit jaar is het percentage zelfs afgenomen naar minder dan een derde. Overigens is vooral het gebruik van de gratis versie van Yammer afgenomen: de betaalde versie liet in 2016 nog een stijging zien, maar lijkt sindsdien ook een lichte daling te hebben ingezet.

“Hegemonie van Microsoft duurt voort, gebruik van Yammer daalt al jaren”

Wie denkt dat de hegemonie van Microsoft die we in 2016 aantroffen is verstreken, komt echter van een koude kermis thuis. Bijna de helft van alle deelnemende organisaties zet een Microsoft-platform in voor hun interne community, bijna 20 procent meer dan in 2016. Die groei lijkt vooral te worden gestimuleerd door de snelle opkomst van Office 365.

Nederlandse platformen vaakst ingezet

Ondanks het geweld van de grote techreuzen pakken de Nederlandse interne social media-platformen als groep inmiddels het grootste aandeel: 53 procent van de organisaties gebruikt ten minste een van de volgende platformen van eigen bodem: Embrace, Plek, Iris Intranet, Viadesk, Harmonics, Pleio, Mett, Speakap, iWink, Seneca en A&M Impact.

Een kwart van de organisaties zet een zelfontwikkeld platform in als sociaal intranet of sociaal platform. De helft van deelnemende organisaties gebruikt daarnaast ook nog een groep op Facebook of LinkedIn en (in mindere mate) Google Plus voor interne community’s. Opvallend is ook dat in minder dan één op de vijf organisaties wordt ‘geslackt’.

… en het vaakst gebruikt

De Nederlandse platformen worden niet alleen vaak in gebruik genomen, maar ook vaak gebruikt: maar liefst 95 procent ervan wordt vrij tot zeer intensief wordt gebruikt. Ter vergelijking: van SharePoint en Office 365 geven organisaties aan dat 66 procent van de platformen met eenzelfde intensiteit worden gebruikt, terwijl dat voor Yammer slechts 44 procent betreft. Belangrijke kanttekening hierbij is dat het vooral de gratis versie van Yammer is die dit percentage drastisch naar beneden haalt: van de betaalde versie geeft 7 op de 10 organisaties aan dat hun Yammer-platform regelmatig wordt gebruikt.

Grafiek: Intensiteit van gebruik van platformen voor interne social media

Dat gratis platformen niet leiden tot resultaat, zien we vaker. Ook externe sociale platformen die worden ingezet voor interne community’s scoren laag op gebruik. Een logische verklaring hiervoor is dat bij een investering in een platform ook een stuk serieuzer naar de inzet ervan wordt gekeken en er meer middelen vrijgemaakt worden voor adoptie, capaciteit en integratie met andere systemen om deze te laten renderen.

Dit artikel licht slechts een tipje van de sluier op van de resultaten van ons onderzoek naar de stand van zaken van interne social media in Nederland. Voor deze derde editie werd samengewerkt met de Universiteit van Amsterdam. In juni wordt het volledige onderzoeksrapport gepubliceerd.

Eerdere blogposts over de resultaten van de onderzoeken verschenen in 2014 en 2016.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!