Internet als de magische poort tot dialoog

22 april 2008, 05:20

Sinds enkele maanden reizen we de wereld rond om een beter zicht te krijgen op de online wereld van vandaag. Graag wil ik hier even kwijt hoe ik wereldwijd de direct marketing zie evolueren. We bezochten Miami, Hannover, Birmingham, Parijs, Brussel, … en pas geleden ook Amsterdam. Daaruit konden we verschillende trends waarnemen.

Als voorzitter van de Belgische IAB email marketing taskforce is het een echte missie voor me om de online wereld in kaart te brengen en mogelijkheden te ontdekken. Daarbij stel ik me regelmatig een aantal specifieke vragen. Hebben de adverteerders een duidelijke visie op deze nieuwe online wereld? Of zitten ze nog steeds in de klassieke mono-mediale gezichtsvelden van 20 jaar geleden? Ik vind, dat iedereen tot het besef moet komen dat het internet alomtegenwoordig is, en dat een evenwichtige communicatiemix een verplichting is om een echte meerwaarde te betekenen in deze nieuwe wereld. Hieronder mijn gedachten.

Web 2.0 vs de traditionele kanalen.

Televisie en radio campagnes… zeker, maar wat met 2.0? Zijn merken opgewassen tegen de échte mening van de consument? Zijn ze in staat op deze te anticiperen en om te zetten in creatieve verrijkende concepten? Wat met de levenscyclus van klanten? Relevantie is koning en interactiviteit en anticipatie zijn hierin een must. Ik vraag me af of de traditionele media hier niet soms te kort schieten.

De perceptie rond dit onderwerp is hierbij volgens mij cruciaal. Als ik ‘s morgens mijn postbus open heb ik steeds tonnen papieren spam, maar hier wordt niet moeilijk over gedaan. Deze vorm van communicatie wordt gewoon netjes de volgende keer bij het oud papier gezet. Het spreekt voor zich dat de problematiek hier ook om relevante communicatie en respect voor de consument draait.

Traditionele en nieuwe media gaan hand in hand, zeker als deze goed worden toegepast. De behoeften van de consument begrijpen, analyseren en er op antwoorden wordt steeds meer een noodzaak. Gebruik dus de interactieve mogelijkheden om interesses te analyseren (de meetbaarheid van online media is veel eenvoudiger en efficiënter) en pas deze toe in de ideale mix van online en offline. De consument zal u dankbaar zijn!

Integreer offline en online

Sinds enkele maanden testen we dergelijke programma’s met een gecombineerde online-offline aanpak voor een merk als Becel… en met succes. Zelf doorsnee producten als margarines kunnen een leven leiden op het internet. Zelfs, met een erg open communicatie naar de eindgebruiker toe. Zijn mening telt en zet anderen aan tot denken. Het merk staat centraal en… het leeft! Zou dit kunnen via radio en TV alleen? Of is de internet snelweg de magische poort tot dialoog?

Mijn boodschap lijkt me duidelijk, open de dialoog en stop met zelfverheerlijking. De formule is zeer simpel, maak het mogelijk om online en offline systemen met elkaar te laten spreken. Deel kennis en CRM-gegevens, hou rekening met kwaliteit van je databases en monitor vooral zeer strikt de impact van je campagnes. Meten is immers niet alleen weten, maar zeker toepassen.

Zijn we er wel allemaal klaar voor?

Is de technologie er klaar voor? Zijn we in staat deze principes toe te passen? Persoonlijk denk ik dat het zeker kan. Web-to-print, email, crm, online surveys, mobile, streaming, … alles draait rond dezelfde basis. Communiceer, leer, verbeter en breng de juiste boodschap via het juiste kanaal op het juiste moment.

Moeilijk zegt u? Klopt, maar niet met de juiste tools. In principe zit al deze informatie in databases en interactie is dus prima mogelijk. Webservices bestaan al een hele tijd en combineren deze informatie.

Waar staat Nederland?

Kortweg, de States werken op personalisatie, Duitsland om relevantie, UK is database gedreven, Frankrijk is de massa en België de diversiteit. Waar staat Nederland? Wat is jullie actiepunt en zijn we wel klaar om al deze elementen te verenigen? Graag jullie mening.

Kenny Van Beeck – EmailGarage is terug van MarCom Amsterdam en nu weer op weg naar TCD Utrecht.

Tien jaar geleden was ik ervan overtuigd dat geografie helemaal mijn ding was. Slechts 3 weken unief waren echter voldoende om me het tegendeel te bewijzen. Nog datzelfde jaar ontdekte ik de wondere wereld van de marketing. Dit was mijn roeping! Tijdens de marketing studies ging er een bijzondere interesse groeien voor internet en e-mailmarketing. Uiteraard gezond beïnvloed door mijn huidige vriend, mentor en werkgever, Luc Robijns. Na enkele jaartjes Dynamicz, een internet ASP zusterbedrijf van Luon, was het tijd voor het boeiende werk: oktober 2004: EmailGarage werd geboren. Een nieuwe uitdaging, uitlaatklep en passie: e-mailmarketing. Ik beschouw het als mijn persoonlijke missie om het juiste gebruik van e-mailmarketing in al zijn facetten te prediken in marketinglandschap. Maar al teveel wordt e-mailmarketing stiefmoederlijk behandeld als het kleine broertje van de traditionele DM. Welnu goede e-mail communicatie kan net zo efficiënt werken, beter nog, met een groter respect voor de eindgebruiker. Bent u al echte opt-in in het traditioneel kanaal tegengekomen? Met de EmailGarage wekelijkse tips, de maandelijkse gratis e-mailmarketing workshops, de EmailGarage blog en als voorzitter van de IAB e-mailmarketing taskforce probeer ik mijn kennis als e-mail marketeer met de markt te delen. Tevens ondersteun ik vanuit EmailGarage bedrijven in het opzetten van efficiënte e-mail communicatie. Zelf diegenen waarvan gezegd wordt dat ze de internetstap pas laat gezet hebben ;-) (Unilever Belgium, Mio Tech, Europe, ...) Ga gerust in dialoog met de geposte artikels. Het stimuleert de interactiviteit en daar hou ik van! Kenny Van Beeck kvanbeeck@emailgarage.com

Categorie
Tags

1 Reactie

    Marcel Cramer

    Mijn actiepunt is gerichtheid op toe – en inpassing van web. Hoe past het in een organisatie, hoe ondersteunt het strategie, hoe sluit het aan bij doelstellingen, hoe verbetert het de operatie maar ook kan ik het inzetten, ondersteunt het noodzakelijk processen, helpt het de klant beter dan voorheen, sluit het daadwerkelijk aan bij de specifieke behoeften in een markt.

    Naar mijn mening wordt er nog niet genoeg gekeken naar rendement uit je toepassingen. Naast alle andere goede redenen zouden we het ook daarom moeten doen. Ik denk dat Nederland met haar handelsgeest daar een goede voorbeeldfunctie in zou kunnen vervullen.


    22 april 2008 om 06:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!