Internet belangrijke rol bij winkelen

18 november 2004, 09:04

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) heeft onderzoek laten uitvoeren naar het belang van internet als oriëntatiekanaal en de invloed van internet op consumentenbestedingen binnen de detail-handel. Met de uitkomsten van de Multi Channel Monitor wil de RND de aangesloten ondernemingen en branches in de detailhandel van waardevolle marktinformatie voorzien.

Belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat een groot deel van de internetters in de winkel koopt, maar zijn aankopen via het internet voorbereidt. “Internetwinkelen” is voor een grote groep Nederlanders ori?nteren op internet en kopen in de winkel.

Van de 8,7 miljoen actieve internetters gebruikt 93% internet bij aankoop als ori?ntatiekanaal. Van deze groep weet 76% door zich online te ori?nteren beter welk product men wil kopen. De tevredenheid van het gebruik van internet als ori?ntatiemiddel is hoog: 85% is hierover tevreden. Daarmee is internet een belangrijke actor geworden naast andere media zoals bijvoorbeeld reclamefolders. Het afgelopen half jaar heeft 39% van de internetters online in ??n of meerdere productgroepen een aankoop gedaan. Er zijn grote verschillen waar te nemen ten aanzien van kopen en ori?nteren binnen de verschillende productgroepen binnen de detailhandel.

Het vernieuwende aspect van de Multi Channel Monitor is gelegen in de specifieke focus op de detailhandel (winkels, postordering en internetverkoop); vooralsnog is de rol van internet in het koopproces in de detailhandel onderbelicht.

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research. De resultaten van het onderzoek zijn voor het eerst gepresenteerd tijdens het eNederland congres van

11 november te Zeist.

Bron:

http://www.raadnederlandsedetailhandel.nl/

Via:

http://www.planet.nl/

Zie ook diverse presentaties van het betreffende eNederland Congres:

http://www.enederlandcongres.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!