Internet en e-B2C blijven zich geleidelijk ontwikkelen

5 augustus 2003, 17:17

Na het faillissement van veel internetstarters bij het instorten van de zeepbel op de Nasdaq in april 2000, is B2C in een slecht daglicht terecht gekomen. Nu hebben ook kolossen in de detailhandel zoals Wal-Mart grote moeite om van hun internetstrategie een succes te maken. Internet en e-B2C blijven zich echter geleidelijk ontwikkelen.

Uit cijfers van Nielsen/NetRatings brachten mensen in december 2001 gemiddeld 11 uur en 20 minuten door op internet. Een jaar daarvoor was dat nog 9 uur en 42 minuten. In maart 2002 schatte Nielsen het totaal aantal actieve internetgebruikers op 80 miljoen mensen.De omzet in de Amerikaanse detailhandel nam in 2001 met slechts 3,3% toe. De omzet van de e-commerce-transacties nam daarentegen met 19,3% toe naar een waarde van 32,6 miljard dollar in 2001. Het grote probleem van e-B2C blijkt uit het feit dat veel mensen informatie opzoeken over producten op internet, maar zelden overgaan tot koop via het internet. In de VS zoekt zo`n 56% van de potentiele klanten online naar informatie over hypotheken. Slechts 1,5% sluit ook via het internet een hypotheek af. Om succes te boeken op internet moet begrepen worden hoe het internet het besluitvormingsproces van consumenten beinvloedt.

Bron:

Holland Management Review nr. 90, p. 58, 18 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!