Internet grote invloed op merknamen

21 juni 2003, 05:26

Internet heeft de afgelopen jaren grote invloed gehad op vorm van merknamen. Merknamen zijn abstracter geworden, worden vaker voorzien van losse letters en cijfers, i’tjes en e’tjes, en zijn steeds meer uitwisselbaar met de domeinnaam.

Nieuwe namen hoeven tegenwoordig niet meer echt iets te betekenen, en de begrippen domeinnaam en merknaam zijn door elkaar gaan lopen. Een merknaam kan gebruikt worden als internationaal adres en wordt daarmee losgekoppeld van het fysieke product.

In het nieuwe genre namen wordt overvloedig gebruik gemaakt van de letters Q, X en Y en abstracte begrippen. Een ander effect van internet op de merknamen is het voorvoegsel e- of i-, zoals e-people, e-city of i-motion. Daarnaast kwamen er veel combinaties van cijfers en letters (O2, XS4ALL) en zijn a’tjes vervangen door @‘tjes. De meer recente trend van het weglaten van klinkers is vooral toe te schrijven aan sms, waar alles kort en snel getypt wordt. Inmiddels is de grote hype aan inhoudsloze fantasienamen wel weer voorbij.

Bron:

http://www.adfoweb.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!