Internet onmisbaar bij aankoop of verkoop huis

27 mei 2003, 15:40

De helft van de woningzoekenden ori?nteert zich op de markt via het internet. Dagbladen spelen een geringe rol.

Interview-NSS heeft in opdracht van Funda onderzoek gedaan naar de informatiebronnen die worden gebruikt bij de aankoop en verkoop van een huis. Het onderzoek is uitgevoerd onder personen die het afgelopen jaar een woning hebben gekocht of verkocht of die van plan zijn dit binnenkort te doen. Voor 40% van de Nederlanders is het internet de meest belangrijke informatiebron. De makelaars staan op de tweede plaats. Een kwart ziet hun als de belangrijkste bron. Opvallend is dat de overige middelen beduidend lager scoren. De dagbladen zijn voor niemand de belangrijkste bron van informatie. En regionale kranten scoren hoger dan de landelijke bladen.

Funda, met gemiddeld meer dan 2 miljoen pageviews per dag de grootste huizensite van Nederland, heeft het onderzoek laten uitvoeren om enerzijds richting te geven aan inhoudelijke aanpassingen van de site en om bijvoorbeeld zoekmogelijkheden te verbeteren. Anderzijds om tot een betere inschatting te komen van de commerci?le waarde van funda.nl. Uit het onderzoek blijkt dat de bekendheid van funda.nl ten opzichte van de andere woonsites vele malen groter is. Meer dan 60% van de respondenten is bekend met funda. De Woonkrant komt met 33% op de tweede plaats. Funda is verreweg de meest gebruikte internetsite van Nederland. 49% geeft aan dat men funda in de zoektocht naar een huis heeft gebruikt. De Woonkrant wordt slechts door 3% genoemd.

De belangrijkste redenen voor het gebruik van internet door mensen die zich op de huizenmarkt begeven, zijn: het is praktisch, spaart tijd, overal toegankelijk en actueel.

Bron:

http://www.persberichten.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!