Internet voorbij radio en dicht op de hielen van tv

3 juli 2007, 05:29

Voor de gemiddelde inwoner van de V.S. wordt internet steeds belangrijker als informatie- en entertainment bron. Zo belangrijk, dat het televisie als bron voor vermaak en informatie nu bijna benadert. Internet is radio daarin als medium al lang en breed voorbij.

Dat blijkt uit het ‘Internet and Multimedia 2007’ rapport van Edison Media Research en Arbitron (via: Marketingcharts). Een paar hoofdpunten uit het rapport (en een paar fijne plaatjes):

– 33 procent van de consumenten van 12 jaar en ouder, die mochten kiezen welk medium het meest belangrijk was in hun leven koos internet. Televisie wint het nog net, met 36 procent. Internet ligt daarin sterk voor op radio (17 procent) en op kranten (10 procent).

{title}

– Vijf jaar eerder waren deze cijfers nog anders. Toen was voor 39 procent televisie het belangrijkst en internet maar voor 20 procent. Radio werd toen door 26 procent gezien als het belangrijkste medium.

– Het minst belangrijke medium is voor de respondenten de krant: 35 procent vond dit medium ‘least essential’. Het internet werd door 24 procent genoemd als minst belangrijke medium.

– Het meest ‘cool’ en ‘exciting’ zijn tv en internet. In de leeftijdscategorie tussen 12 en 54 jaar vindt 38 procent internet het meest cool (tegen 25 procent in 2002), 36 procent zegt nu tv het meest cool te vinden (tegen 48 procent in 2002).

{title}

– Het medium dat de laatste tijd meer gebruikt wordt is televisie (37 procent). Maar ook hier hijgt internet in de nek van tv: 34 procent zegt internet steeds meer te gebruiken.

Concluderend stelt Larry Rosin, directeur van Edison Media Research:

“It is not a stretch to say that the Internet has become just as important as television as an important source of information and entertainment in the lives of Americans.”

Altijd weer leuk als een onderzoek aantoont dat internet een steeds belangrijker plaats inneemt in ons leven. Helaas is ook hier het conversiedenken nog niet opgenomen. Over een jaar of vijf is (digitale) televisie niet meer los te zien van internet. Kijken hoe verwarrend dat gaat worden…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Hubert

    In je laatste zin geef je eigenlijk al aan dat dit onderzoek een beetje achterhaald is.

    Ik denk inderdaad ook dat internet en tv niet meer als los moeten worden gezien. De kijkcijfers van uitzendinggemist.nl en rtl.nl liegen er niet om.


    3 juli 2007 om 06:47
    venturo

    “als informatie- en entertainment bron: dat entertaiment zie ik niet echt terug.


    3 juli 2007 om 06:51
    mgvandenbroek

    @Albert: Misschien de “most cool and exciting” beleving? Of bedoel je iets anders?

    @Hubert: Ik denk niet dat het onderzoek achterhaald is. Vooral voor oudere mensen speelt tv een zeer prominente rol in informatievoorziening (en in entertainment). De trend is dan wel convergentie, maar die is nog lang niet uitgekristalliseerd. Denk ik.


    3 juli 2007 om 06:57
    venturo

    Geeft aan internet meer te gebruiken voor televisie. dat begrijp ik hoeveel meer en hoeveel is daar echte televisiecontent van.


    3 juli 2007 om 07:31
    Stef

    Wij draaien nu ruim 100.000 radio/tv/vod views per uur via Internet voor onze klanten, circa anderhalf miljoen views per dag. Vorig jaar was dit een derde. Wel een leuke indicatie van hoe hard het online gaat. Alleen in kijkminuten ligt internet nog onder TV.


    3 juli 2007 om 08:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!