Internetadvertenties wint het van krant

12 juni 2003, 19:24

Volgens een onderzoek van het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf is internet voor ruim 83 % van de Nederlandse woningzoekenden de belangrijkste informatiebron om zich op het woningaanbod te ori?nteren.

Dit verklaarde Drs. J.J.J. (Hans) Donkers, directeur van het eerdergenoemd onderzoeksinstituut op het 18e congres van VBO-Makelaars, dat is gehouden op 13 juni 2003 in congrescentrum Hart van Holland te Nijkerk en dat in het teken staat van de makelaar in het digitale tijdperk. Er vindt duidelijk een verschuiving plaats van de traditionele media naar de digitale media. Dit zal, bijvoorbeeld voor dag- en weekbladen, streekbladen, huis aan huiskranten en andere gedrukte media financi?le consequenties hebben. Zij doen er goed aan hun aandachtsveld te verruimen. Weliswaar hebben verschillende kranten ge?nvesteerd in e-commerce, maar bij even zovele is dit, al dan niet recentelijk, op een lager pitje gezet. Het ziet er naar uit dat dit een onverstandig besluit is geweest, immers uit het onderzoek blijkt dat de bereidheid tot betalen voor advertenties op het internet groter is dan die bij betalen voor krantenadvertenties. Een teken aan de wand, aldus VBO-voorzitter Jo?l E. van der Reijd in een commentaar tijdens ditzelfde congres. Nauwer overleg tussen krantenbedrijven en makelaars op dit terrein zouden voor beide partijen profijtelijk kunnen zijn. Teveel stellen wij vast dat deze concerns hun strategie bepalen zonder de klant te raadplegen.

De rol van de makelaar is nog lang niet uitgespeeld. De woningzoekende durft w?l te zoeken, maar niet te handelen als het om de aankoop van een huis gaat. 30 % verklaart sowieso van de diensten van de makelaar gebruik te maken, nog eens 30 % overweegt dit ernstig, aldus Donkers. De belangrijkste rol van de makelaar is volgens het onderzoek o.a. het voeren van prijsonderhandelingen en het beoordelen van de bouwkundige staat. Aan de aanbiederskant geeft nog geen 10 % van de woningverkopers aan het zonder makelaar te zullen proberen.

Alhoewel de inburgering van het internet als het gaat om het zoeken van een woning hand over hand toeneemt en tevens een grote waardering geniet is de gemiddelde consument nog niet toe aan digitale snufjes. SMS-berichten met woninginformatie, luchtfotos en het verzenden van fotos naar mobiele telefoons krijgen bij de woonconsument vooralsnog de handen niet op elkaar, zo blijkt uit het onderzoek.

De ge?nqu?teerden geven aan dat zij bundeling van het woningaanbod zouden waarderen. Nu is dit aanbod versnipperd over websites als www.vbo.nl en www.funda.nl Dit maakt het er voor de consument niet transparanter op, aldus het EIM-rapport. En met een organisatiegraad van 85 % in de makelaarsbranche is de bundeling van vrijwel het totale Nederlandse woningaanbod bepaald geen utopische gedachte. Maar dan moet er wel iets veranderen in de markt. Nu wordt er nog teveel geconcurreerd in plaats van samengewerkt, aldus VBO-voorzitter Van der Reijd.

Bron:

http://www.perssupport.anp.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!