Internetstrategie Reed Elsevier is succesvol

10 juli 2003, 16:14

Reed Elsevier heeft over 2002 ruim 1,6 miljard euro met internetdiensten omgezet, een kwart van de totale omzet van de uitgever. Dat is wel minder dat Amazon (4 miljard euro), maar meer dan veilinghuis Ebay (1,2 miljard euro).

De operationele marge van de online activiteiten komen op een lucratieve 22%. Daarmee is Reed Elsevier nagenoeg het enige mediaconcern dat zijn winstgroei (voor goodwill en buitengewone posten) nog in dubbele cijfers schrijft.Topman Crispin Davis verwacht dat de winst in 2003 met ten minste 10% zal groeien. Davis heeft al veel en blijft ook veel in internet investeren. Het is de bedoeling dat de omzet de komende jaren nog wordt vergroot en dat de groei voor een groot deel uit nieuwe internetactiviteiten komt. In de VS is enkele jaren geleden een bunker gebouwd met twee petabytes aan opslagruimte voor de verschillende databases. Een noodaccu moet ervoor zorgen dat de informatie altijd beschikbaar blijft. Read Elsevier heeft onder meer Mead Data Central en LexisNexis overgenomen. 1.800 tijdschriften met 6 miljoen artikelen zijn continu online. Op jaarbasis worden door meer dan 3 miljoen wetenschappers 140 miljoen artikelen gedownload.

Bron:

Fem Business nr. 26, p. 12, 2,5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!