Internetters zijn blind voor website-navigatie

9 januari 2005, 11:20

Eerst even een vraag: hoe vaak klikt u op de navigatie bovenin, en die in de linker kolom van deze website?

Vrijwel nooit? Dan bent u een ‘normale’ internetter.

Internetters zijn meestal zó doelgericht bezig, dat ze de website-navigatie volstrekt negeren. Ze klikken alleen op interessante koppelingen in de tekst, of op de back-button van de browser.

Pas als de bezoeker van uw website zijn initiële taak volbracht heeft, heeft ie interesse in uw andere aanbiedingen of informatie; plaats uw website-navigatie dus (ook) onderin uw pagina’s.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

8 Reacties

    janm

    Ik klik alleen op de link ‘home’ in de bovenbalk. Van de linkerkolom gebruik ik alleen de zoekoptie.


    9 januari 2005 om 11:59
    Remondo

    Goeie vraag… nooit dus. Heel af en toe de subnav links


    9 januari 2005 om 13:34
    Kasper Katje

    Hier hetzelfde, alleen de backbutton van de browser of doorklikken. 😉


    9 januari 2005 om 13:44
    Paul

    probeer alleen mijn toetsenbord te gebruiken 😉


    9 januari 2005 om 16:30
    vaste lezer

    ik ben absoluut niet blind voor je menu. de channels/ thema’s zijn zeer functioneel en bieden snel een overzicht van de laatste topics op een bepaald gebied.


    10 januari 2005 om 07:44
    Pierre

    Bij mediafacts gebruik ik juist meer het menu aan de *rechterkant* van het scherm. En overigens nog best regelmatig omdat de RSS-feed geen indicatie van/link naar de reacties heeft.


    10 januari 2005 om 08:14
    jan

    @ pierre : Helemaal mee eens. De rechterkant gebruik ik ook veel om de reactie te bekijken.


    10 januari 2005 om 08:58
    PatternGuru

    Dan ben ik zeer atypisch, blijkbaar. Als ontwikkelaar heb ik vaak opmerkingen over onduidelijke navigatie of gebruik ik navigatie die voor een ontwikkelaar vanzelfsprekend kan zijn maar een gemiddelde bezoeker misschien nooit zal vinden (voorbeeld van ’t laatste: een logo linksboven op een site is vaak en link terug naar de homepage van die site).

    En nog iets atypisch: ik browse vrijwel nooit meer. Wat ik interessant vind komt binnen via RSS feeds waarbij ik tijdens het lezen soms eens doorklik. Dan interesseert navigatie je bewust niet en kijg je het bij framed sites zelf helemaal niet.

    Browsen in de zin van websurfen is wat mij betreft redelijk dood. Net als traditionele media zoals kranten dat voor mij allang zijn (die hebben voor mij zelfs nooit geleefd: veel te onhandig zo’n groot pak papier).


    10 januari 2005 om 15:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!