Internetwinkels zijn geen echte winkels

6 juli 2005, 06:44

Onlangs had ik (M) bij MediaMarkt het volgende gesprek met een verkoper (V) aldaar:

M: “Hoeveel kost die geheugenkaart?”

V: “119,95.”

M: “Jullie hanteren toch een laagste prijs garantie?”

V: “Klopt.”

M: “Ik heb dezelfde kaart gezien voor 104 euro.”

V: “Zeker op internet?”

M: “Ja.”

V: “Dat is geen winkel.”

M: “Hoezo? Ik kan daar toch gewoon dezelfde spullen kopen?”

V: “Dat is geen winkel.”

In de voorwaarden van MediaMarkt staat opgenomen dat het product in een openbaar voor publiek toegankelijke winkel moet worden aangeboden, “dus bijvoorbeeld niet via internet”.

Maar als alleen de fysieke winkels worden meegeteld bij de laagste prijs garantie dan is die garantie weinig waard. Vooral de online winkels bieden producten tegen zeer scherpe prijzen aan. Graag hoor ik jullie mening hierover.

Martijn van Osch
Onbekend bij Onbekend

martijnvanosch helpt mensen en organisaties bij het zoeken, maken en delen van hun inspirerende verhaal. martijnvanosch gelooft dat alles en iedereen een inspirerend verhaal in zich heeft. De ene keer is het verhaal direct zichtbaar, de andere keer is het een zoektocht. martijnvanosch gelooft dat ieder verhaal aandacht verdient. En dat ieder verhaal een vorm verdient die bij het verhaal past. www.martijnvanosch.nl www.videoverhaal.nl www.itshappening.tv

Categorie
Tags

23 Reacties

    Noedie

    In deze digitale tijd moet je als traditionele winkel natuurlijk altijd het internet als concurrent zien. Wanneer je dan vervolgens een laagste prijsgarantie uitgeeft, dan dien je dus ook het internet mee te nemen hierin.

    Doe je dit toch niet, dan moet je dit natuurlijk wel duidelijk communiceren naar je klanten toe en niet ergens verbergen tussen de voorwaarden. Anders is het toch enigsinds klantenbedrog. Daarnaast zijn dit geen voorwaarden aan een artikel of een aktie. het is meer een algemene mededeling dus zou het elders vermeld moeten worden.

    Overigens snap ik de winkel wel wat betreft hun standpunt. Het is voor een traditionele winkel natuurlijk onmogelijk om met een webwinkel te concurreren op prijsniveau. Een webwinkel heeft immers veel lagere kosten en kunnen dus producten verkopen voor een lagere prijs. Een traditionele winkel zou daarom ook niet op prijs moeten gaan concurreren maar op andere gebieden, zoals bijvoorbeeld op service en kwaliteit.


    6 juli 2005 om 07:17
    Roy Huiskes – chapter42

    Dus internet is geen concurrent van jullie? dan vind je het vast niet erg dat ik daar mijn spulletjes ga halen vanaf nu. Tjsonge…

    De overhead op een winkel is hoger en zoals noedie al zegt zal de winkel extra dingen moeten leveren (service, support, montage, kop koffie, goede, correcte voorlichting) zodat je de keuze maakt om toch naar de winkel te gaan ipv een internetshop. (hoewel een kop espresso thuis beter is als in de winkel…)


    6 juli 2005 om 07:32
    DucSloerie

    Ik heb het wel een keer voor elkaar gekregen bij Mediamarkt om een internetprijs te krijgen… Je zorgt ervoor dat je een uitdraai van een site hebt waar ook een fysiek adres wordt genoemd !!!

    Dus internetwinkels die een fysiek adres hebben, hoeft niet een echte winkel te zijn worden dan wel meegenomen in de prijsgarantie…


    6 juli 2005 om 07:44
    Hayo

    BCC hanteert ongeveer hetzelfde grapje. Zij zeggen dat het fysiek mogelijk moet zijn om het gekochte bij een (web)winkel op te kunnen halen.


    6 juli 2005 om 07:44
    Nick

    Overigens kan ik me goed voorstellen dat ze het doen. Vooral in de elektronicamarkt is er veel sprake van grijze inkoop. Canon camera’s worden bijvoorbeeld massaal uit Amerika gehaald. Je krijgt niet de goede handleiding, misschien zelfs niet eens de goede garantie, maar als internetconsument ben je wel wat gewend. Moet MediaMarkt daar echter ook aan meedoen?

    @DucSloerie

    Welke winkel, welke MediaMarkt?


    6 juli 2005 om 08:17
    DucSloerie

    @Nick: het was MediaMarkt Amsterdam, en de internetwinkel weet ik ff niet meer… al poosje geleden. Maar je kunt vaak ook wat verschillende verkopers proberen bij de Mediamarkt, dat scheelt nog wel eens als je probeert wat extra korting te bedingen…


    6 juli 2005 om 08:33
    hifive

    Indien het element service naar verwachting weinig invloed heeft op het betreffende aan te kopen product (zoals bij de geheugenkaart die ik wilde gaan aanschaffen), dan is degene die het product voor de laagste prijs verkoopt de partij die mij als klant binnen zal halen.


    6 juli 2005 om 10:04
    Kasper Katje

    als men “een openbaar voor publiek toegankelijke winkel moet worden aangeboden” zou opnemen om internetwinkels uit te sluiten dan zit men er volgens mij nog naast want volgens mij zijn e-shops toch ook publiekelijk toegankelijk.


    6 juli 2005 om 11:03
    Floris

    Dat hangt er vanaf wat de definitie van een winkel is. Een online shop kan in hun beleving iets anders zijn dan een winkel. Maar het is simpel, je haalt iets bij een MediaMarkt dat je bij een online shop met fysieke vestiging in jouw buurt hebt gezien…


    6 juli 2005 om 15:34
    Igor

    Gek hoor .. offline of online; een klant in de echte wereld of de klant in de virtuele wereld.. het is en blijft een en dezelfde klant .. Dus offline shop of online shop; de consument heeft wel 1 verwachting.

    Dit druist vanuit MediaMarkt wel een beetje in tegen al die schreeuwende tv commercials; als je echt de goedkoopste claimt te zijn in al je reclame, moet je ook je merkbelofte invullen in echte merkbeleving. Anders is het voor de klant, niet geheel geloofwaardig meer al dat gebral over; de grootste ..de goedkoopste..

    En als zovaak; in advertenties worden torenhoge beloftes gedaan.. bij de invulling van die beloftes gaat de merkbelofte nog wel eens op de schop… Iemand de laatste maanden nog wel eens overgestapt van dsl provider, vaste lijnen op een nieuw kantoor proberen te krijgen??

    In de beloftes is het allemaal toppie, goedkoop en het allerbeste ..en meer superlatieven.. totdat de monteur c.q. installateur op de afgesproken datum moet langskomen… duh!!! 25 keer van het kastje naar de muur gestuurd.

    Je komt telkens terecht in een IVR menu.. nooit zit mijn keuzeoptie ertussen en je valt altijd tussen de interafces van de topdown gestuurde organisatie.. kortom, niemand binnen dit soort bedrijven is accountable voor de klant… Ik ben geen azijnpisser hoor 😉 Maar denk dan wel eens; of schreeuw minder/beloof reele zaken.. of steek wat minder geld in reclame en verbeter je product/service..

    Ik begin steeds beter te begrijpen wat Roel Pieper onlangs zei; slechts 1% van alle bedrijven staat open c.q. is klaar voor vraaggestuurde klantprocessen… Zit daar niet veel winst voor bedrijven.. (offline of online) minder beloven aan de klant.. of meer beloftes waarmaken?

    En Martijn… het antwoord van de verkoper..en de policy van dit bedrijf; niet van deze tijd. Je hebt die kaart toch zeker wel online besteld 😉

    Cheers


    6 juli 2005 om 20:49
    Sander

    Ik heb daar ook eens een discussie over gehad met een winkelier. Destijds voor mijn digitale camera. Het was voor de beste man onmogelijk om op prijs te concurreren met mensen die het allemaal vanaf hun zoldertje runnen. Snap ik wel, want deze man heeft een magazijn, personeel, een winkel te betalen.


    7 juli 2005 om 03:01
    hifive

    @Igor: Ik ga de kaart nog bestellen. En het wordt inderdaad een online winkel. Ook al zou dat volgens de verkoper van MediaMarkt geen echte winkel zijn. Maar ze raken er wel echte klanten aan kwijt! 🙂


    7 juli 2005 om 04:53
    Nick

    @Sander

    Wie zegt dat internetwinkels vanaf een zolderkamer worden gerund? In Nederland kennen we inmiddels een aantal goedlopende en goedgeorganiseerde e-commerce bedrijven, die echt meer vaste kosten hebben dan het gemiddelde studentenbedrijfje.

    Weet wel dat MediaMarkt een Duits bedrijf is en Duits (of Europees) inkoopt. Dat betekent dat ze hoogstwaarschijnlijk dezelfde (of lagere) inkoopprijzen hebben als de grijsimporterende zolderkamerretailer.


    7 juli 2005 om 05:31
    Barry

    >> o jee, ik neem de moeite om te reageren, da’s mis <<

    Naar mijn mening is dit niet meer dan logisch??

    Een internetwinkel maakt minder kosten, dus heeft lagere prijzen. Ik zie en internetshop dan ook -niet- als een winkel.

    Bij een internetshop, heerst de rekenmatrix.

    Halen ze de marge niet aan jouw 3e bestelling dan krijg jij geen aanbieding.

    Bij een winkel, loop je nog 2x binnen, en zullen ze je -graag- helpen. Daar krijg je dus wél een aanbieding, van de zogenaamde -aardige verkoper- die dus weet dat jij daarvan een goed gevoel krijgt over die winkel.

    Een winkel levert meer dan alleen de laagste prijs. Onthoud dat.

    Het lijkt erop dat de consument verwacht in de watten gelegd te worden en vergeet dat de bedrijven/winkels bestaan met een ander doel.

    Wakker worden, dromers!


    7 juli 2005 om 23:51
    Barry

    ^ ben ik weer, Barry. (ik las het nog eens over)

    Je beantwoord je eigen vraag:

    M: “Hoeveel kost die geheugenkaart?”

    V: “119,95.”

    M: “Jullie hanteren toch een laagste prijs garantie?”

    V: “Klopt.”

    M: “Ik heb dezelfde kaart gezien voor 104 euro.”

    Ok.

    Dus waarom wil jij ‘m dan tóch bij die winkel halen?

    Omdat die meer leveren dan de laagste prijs.

    Daarom haal jij ‘m liever bij die winkel.

    Daarom is die niet zo goedkoop als de internetshop zónder die service/zekerheid/etc.


    8 juli 2005 om 00:01
    hifive

    @Barry: ik was bij MediaMarkt om m’n nieuwe spiegelreflexcamera af te halen die ik daar tegen de LAAGSTE prijs had aangeschaft. Het leek me handig om direct een geheugenkaart daar te kopen maar die was zoveel duurder dan bij online aanbieders dat ik daar vanaf heb gezien.

    Als je mijn eerdere reacties goed leest dan zie je ook dat ik zeg dat wanneer service bij een bepaald product van groot belang is ik wellicht een meerprijs voor een fysieke winkel en bijbehorende service wil betalen. Maar bij de aankoop van een geheugenkaart is dit niet het geval en gaat het dus puur om de prijs.

    ps Om 4 uur ’s nachts nog aan het posten?


    8 juli 2005 om 04:52
    Het Geweten

    Mijn ervaring met de mediamarkt is dat ik helemaal geen laagste prijs garantie nodig heb. Ik orienteer me van te voren wat ik wil kopen, ga naar Mediamarkt en ding daar op schaamteloze wijze af tot ik het gevoel heb dat ik een prijs betaal waar ik vrede mee heb. In mijn geval ging er bijvoorbeeld 200 euro af van een LCD TV van 1450 euro, 80 euro van een digitale video camera van 350 euro…kortom, heerlijke winkel 🙂


    12 augustus 2005 om 08:01
    edmée

    hoi Martijn,

    wat maakt het nou uit dat Barry nog om 04 uur post? daar gaat t toch helemaal niet om . (alsof je hem daarmee naar beneden wil halen ofzo?)

    media markt is goedkoop met grote produkten, en de acessoires zijn juist duurder, heb ik me laten vertellen door een ex-medewerker van M-Markt.

    groetjes


    19 augustus 2005 om 11:51
    badkamer

    een webwinkel is zeker wel een winkel, men biedt een product aan, je betaald, je ontvangt,

    geen verschil.

    Prijsverschil is puur een kwestie van inkoop, en kosten.


    3 november 2005 om 13:01
    vakantie roemenie

    een goede webshop, heeft ook sales ondersteuning ed. dus de kosten worden ook hoger


    3 november 2005 om 13:02
    jan

    Online winkels hebben weinig personeelskosten, huurkosten, electriciteitskosten etc….dus vandaar dat hun goedkoper kunnen aanbieden..logisch


    16 december 2005 om 18:45
    Ingrid

    The Phone House hanteert de regel dat het product aantoonbaar onder dezelfde voorwaarden moet worden verkocht. Echter, het enige bewijsmateriaal dat zij hiervoor aannemen is wanneer je als klant het bewijs schriftelijk bij de concurrent gaat halen.

    Zo heb je natuurlijk altijd de laagste prijsgarantie… maar niet bij The Phone House, die ziet je nl. niet meer terug!

    Overigens geldt het dan ook alleen maar als de laagste prijs in een andere telefoniewinkel aangeboden wordt, want een retailwinkel als Ritel dingt al niet mee in de strijd om de laagste prijs garantie.


    12 juli 2008 om 08:25
    Ingrid

    Dus eigenlijk is de boodschap The Phone House: wanneer je het product ergens anders goekoper kunt krijgen dan ga het daar maar halen!

    Niks laagste prijs garantie…


    12 juli 2008 om 08:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!