Introductie van Google’s display select keywords

24 november 2014, 13:00

Vorig jaar is het reeds in beta uitgerold in de Verenigde Staten en nu is ook Google Nederland er klaar voor: display select keywords (voorheen search companion marketing). Een nieuwe targeting wijze binnen het Google display network welke nu ieder moment volledig kan worden uitgerold door Google in Nederland.

Wat is display select keywords?

Display select keywords (DSK) is een nieuwe targetingwijze welke gebruikt kan worden in het Google display network (GDN). DSK werkt net als een gewone Google searchcampagne op basis van door jou gekozen zoekwoorden. Wanneer een potentiële klant op één van deze zoektermen een zoekopdracht uitvoert in Google, wordt hij/zij als doelgroep aan jouw DSK-campagne gelinkt. Wanneer deze gebruiker vervolgens een website bezoekt welke binnen het GDN valt, kan jouw banner of textad hier dankzij DSK vertoond worden.

Wat maakt DSK interessant?

DSK maakt het mogelijk om een potentiële klant, welke heeft gekozen voor een ander zoekresultaat dan dat van jou in Google search, alsnog te benaderen via het Google display netwerk. Waar je bij re-marketing een klant pas kunt targeten nadat hij/zij op jouw website geweest is, kun je met DSK deze potentiële klant een stap eerder benaderen. Indien een potentiële klant kiest voor een zoekresultaat van een website welke binnen het GDN valt, kan hier direct jouw advertentie vertoond worden.

Maar ook wanneer de klant daarna nog verder surft, kun je deze blijven targeten in het GDN. Het is een relevantere targetingwijze dan targeten op door Google toegewezen interesses of onderwerpen, omdat je met DSK specifieker kunt zijn met de keuze van eigen zoekwoorden (interessewoorden). Ook ten opzichte van de bestaande contextuele targeting ben je met DSK relevanter, omdat je met DSK target op een doelgroep welke actief op zoek is naar de door jouw gekozen zoekwoorden.

Bevindt jouw organisatie zich in een competitieve markt? Dan ben jij als aanbieder waarschijnlijk één van de 10 advertentievertoningen op Google en is het goed mogelijk dat de potentiële klant bij een andere aanbieder uit is gekomen. Indien het product een langere product buying cyle heeft en de klant in de meeste gevallen dus niet direct over gaat tot aankoop, blijft deze klant interessant om te targeten. De kans dat hij/zij later direct zal terugkeren naar de website van de concurrent om alsnog tot aankoop over te gaan, is groot.

In deze tussentijd heb je dankzij DSK de mogelijkheid jouw product aan deze klant te tonen op websites binnen het GDN netwerk. Zo kun je gedurende het beslissingsproces, jouw als aanbieder alsnog onder de aandacht brengen, mogelijk met een betere aanbieding dan de concurrent.

Indien jouw organisatie goede resultaten bereikt met re-marketing is DSK een zeer interessante optie (gebruik je ook de similar audiences al?). Waar je met re-marketing (succesvol) richt op een groep welke al bekend is met jou als aanbieder, richt je met DSK op een doelgroep welke alleen nog op zoek is geweest naar jouw product maar nog niet bekend is met jou als aanbieder. Je bereik wordt dankzij inzet van deze targetingmethode dus groter dan wanneer je alleen gewone re-marketing inzet.

Voor organisaties die een klein online budget hebben en de campagnes in het zoeknetwerk op de rit hebben is DSK een goede tweede stap. Re-marketing is relevanter, maar organisaties met kleinere budgetten hebben al snel te maken met weinig cookies voor deze strategie. Met DSK kunnen zij wat breder targeten en relevant blijven.

3 inhoudelijke tips voor DSK campagnes

  1. Laat uit je advertenties duidelijk blijken om wat voor product het gaat. De klant heeft de koppeling tussen het product en jouw organisatie zelf misschien nog niet gemaakt, daar hij niet voor jouw advertentie of organische zoekresultaat in Google search gekozen heeft.
  2. Zet een frequency cap op de campagne. Waar je bij re-marketing reeds geconverteerde klanten kunt uitfilteren, is bij deze manier van targeten de kans groter dat de klant al heeft gevonden wat hij zocht bij een concurrent. Afhankelijk van de lengte van de product buying cycle kan het vervelend worden wanneer je als klant na aankoop nog langere periode wordt getarget met ditzelfde product bij een andere aanbieder.
  3. Om je budget en resultaten optimaal te kunnen beheren is het, net als bij andere GDN targetingmethodes, ook hier verstandig om banner- en tekstadvertenties in twee campagnes uit te splitsen.

Snel je DSK campagnes opzetten

Indien je al werkt met GDN contextueel gerichte campagnes kun je hier handig gebruik van maken. Deze kun je gemakkelijk kopiëren met de AdWords-editor. In drie stappen ziet dit er als volgt uit:

  1. Kopieer de bestaande contextuele campagnes en wijzig de namen. Bijvoorbeeld als volgt:

  2. Voeg zoekwoorden toe per advertentiegroep (deze kunnen voor beide campagnes hetzelfde ingevoerd worden). Indien je gebruik hebt gemaakt van een reeds bestaande contextuele campagne zijn de zoekwoorden al ingevoerd.

  3. Zet de campagne onderbroken live, en switch naar de externe user interface. Per advertentiegroep dien je hier voor de zoekwoorden het vinkje aan te drukken voor display select zoekwoorden. Deze feature zal binnenkort voor alle accounts beschikbaar zijn.

Ton Beentjes
Freelance online marketing specialist bij Ton Beentjes online marketing

Freelance online marketing specialist met ruime ervaring aan bureau zijde. Gespecialiseerd in Google AdWords, Bing Advertising, Google shopping, Display advertising, Youtube Advertising en (SEO) content optimization.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Ik houd er wel van om meer handson artikelen te lezen op Marketingfacts.

    Dus niet alleen het waarom vertellen, maar ook hoe belichten.

    Dank Ton.


    24 november 2014 om 15:59
    Anoniem

    Goed en duidelijk artikel. Dank daarvoor. Kun je toevallig iets specifieker zijn wat betreft de beschikbaarheid van deze feature?


    26 november 2014 om 11:38
    Ton Beentjes

    Google geeft helaas geen duidelijkheid over wanneer het voor alle accounts beschikbaar zal zijn. Wanneer het zover is zal het vast gedeeld worden door Google zelf op de officiele inside adwords blog.


    26 november 2014 om 16:04
    Tim Samsom

    Ondertussen al contact gehad met Google. Aangezien het een bèta versie is, is het nu alleen nog beschikbaar voor gewhitlisted Google accounts. Alleen de grote accounts(omzet) met een Google contactpersoon kunnen hiervoor in aanmerking komen.


    26 november 2014 om 16:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!