iPod vormt in VS bedreiging voor radiozenders

5 februari 2005, 10:08

In de VS is de iPod van Apple zo populair dat het fenomeen nu een bedreiging vormt voor radio en radioreclame. De omzet aan radioreclame in de VS bedraagt jaarlijks 20 miljard dollar. Miljoenen luisteraars gebruiken nu hun iPod nu in de auto, thuis, op het werk en in de sportzaal.

De verkoop van de iPod en andere digitale audio-apparatuur ligt momenteel fors hoger dan die van abonnementen op satellietradio. Apple heeft ruim 10 miljoen iPods verkocht terwijl de satellietzender XM 3,2 miljoen abonnees telt en concurrent Sirius 1,1 miljoen.

De iPod lijkt dan ook een gevecht om de luisteraar in te luiden waarbij radio waarschijnlijk de verliezer is. Volgens Jupiter Research stijgt de verkoop van MP3-spelers de komende jaren met 50% per jaar. Onlangs kondigde Apple samenwerking aan met autofabrikanten als BMW, Mercedes, Volvo, Nissan en Ferrari. Terwijl de populariteit van de iPod blijft toenemen, daalt het aantal radioluisteraars, vooral bij jongeren. Bij de groep tussen de 12 en 17 jaar is de daling tussen 2000 en 2004 8,5%, bij 18-tot-24 jarigen 11% en bij 25-tot-34-jarigen 8,2%. Het zijn juist deze groepen die de meeste iPods bezitten.

Bron: Advertising Age

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

1 Reactie

    schief

    Het grappige is dat ik hierin overeenkomsten zie met de reisbranche waar je het in een later artikel over hebt. Waar bij de reisbranche de reisbureaus te maken hebben met virtuele reisbureaus als concurrent in de vorm van een alternatief, is dat ook het geval met radio en i-pod. Eerst was er alleen A, dat een bepaalde behoefte kon bevredigen en nu is er A, maar ook B! Voor de een zal A de voorkeur houden en voor anderen zal er een verschuiving plaatsvinden. De koek zal dus verdeeld moeten worden. Maar is de koek ook groter geworden of lekkerder? Voor mij lekkerder in ieder geval. Ben er niet MEER door gaan luisteren, maar houd van veel keus. Maar dat brengt je weer bij een eerdere discussie, is er niet TE VEEL keus, je weet niet wat je moet kiezen… 😛 (of kun je het juiste aanbod niet vinden door alle andere aanbiedingen? bomen… bos…)


    6 februari 2005 om 07:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!