Is dit het moment voor een smartwatch-app (voor jouw merk/bedrijf)?
Smartwatches zijn de meest kansrijke nieuwe productcategorie voor mobiel in de komende maanden. Is dit het moment om als bedrijf over een smartwatch-app na te denken? En hoe kom je dan aan een goed idee?
De markt voor smartphones en tablets is in rustiger vaarwater terechtgekomen. Er wordt nog gevochten om marktaandeel, maar de innovaties buitelen niet meer over elkaar heen. Elke organisatie die een smartphone- of tabletapp wilde ontwikkelen, heeft dat inmiddels gedaan. Het is tijd voor iets nieuws. Google Glass-achtige brillen, slimme horloges en fitnessarmbanden zijn de drie productcategorieën die op het gebied van mobiel het meest kansrijk zijn. Alle grote technologiebedrijven kijken ernaar, hebben plannen of zelfs al concrete producten.
Van die drie is de smartwatch het meest interessant voor marketeers. Waarom dat is, ligt voor de hand: je kunt er je eigen boodschap op vertonen door apps te maken. Dat kan bij Google Glass natuurlijk ook, maar het kan nog wel even duren voordat consumenten massaal met een connected bril rondlopen. Je ziet dan ook dat er nog maar een handjevol Nederlandse bedrijven bezig zijn met Google Glass. Niet omdat de markt erom vraagt, maar omdat ze graag als eerste op Google Glass aanwezig willen zijn. Het laat zien dat je lekker voorop loopt en klaar bent voor de toekomst, maar voor de gebruikers hoef je het niet te doen. De prijs van 1.500 dollar en de sociale acceptatie zorgen ervoor dat er niet zoveel haast achter zit om er als bedrijf flink bovenop te springen. Het duurt nog wel een jaar of drie, voordat je moet gaan oppassen dat je de boot niet mist.
Smartwatches
Wat smartwatches betreft, ziet de toekomst er heel anders uit. Straks rennen consumenten massaal naar de winkel om een Apple iWatch te kopen. De rest krijgt er eentje gratis van Samsung. Onder wearable devices is de smartwatch de snelste groeier. Er werden in 2013 in Nederland ruim 4.000 smartwatches verkocht, waarvan 3.000 in het laatste kwartaal van 2013. Vooral jongeren vinden de smartwatch interessant, ouderen zijn iets afwachtender.
Op Marketingfacts keken we al eens vooruit naar de mogelijkheden van de smartwatch op het moment dat Samsung de eerste Galaxy Gear aankondigde. Het ging toen nog vooral om technische vragen: Wat is er ‘smart’ aan een smartwatch? Hoe ga je de invoer van tekst regelen? Moet er wel een speaker in zitten? En hoe kijken analisten naar de marktkansen voor smartwatches? Inmiddels zijn we tien maanden verder en is het tijd om ons druk te gaan maken over andere dingen: hoe speel je er als bedrijf op in? Wat is leuk of handig om op een smartwatch aan te bieden?
We Are Able
Met dezelfde vraag zaten de studenten die de afgelopen weken meededen aan de wedstrijd We Are Able, gesponsord door Samsung, waarover ook hier op Marketingfacts werd bericht. De studenten moesten leuke en nuttige toepassingen bedenken voor smartwatches. Als jurylid heb ik alle inzendingen bekeken en beoordeeld, waarbij ik me vooral heb afgevraagd waarom je een bepaalde toepassingen nou op een smartwatch moet hebben. Waarom zou je bijvoorbeeld een babyfoon op je smartwatch willen hebben, terwijl je net zo goed op je iPhone kunt kijken? En ga je echt meermaals per maand op zoek naar een nieuwe baan?
De beste toepassingen zijn dan ook diegene, waarbij de smartwatch niet zomaar een nieuw scherm is waarop je al bestaande informatie vertoont, maar waarbij je echt gebruikmaakt van de mogelijkheden van de smartwatch. Een golfswing-app is een goed voorbeeld: je draagt het horloge toch al om je pols, zodat al je armbewegingen nauwkeurig te meten zijn door de sensoren in het horloge. Probeer dat maar eens met een smartphone. En het is ook toepasbaar op andere sporten, zoals tennis of volleybal. Het idee werd bij de We Are Able-wedstrijd ingediend onder de naam iSwing, maar was nog niet zo goed uitgewerkt, waardoor de app buiten de prijzen viel.
Een andere natuurlijke ‘match’ voor smartphones vond ik de app How Long Until, die trouwens met de hoofdprijs naar huis ging. Deze app geeft een nieuwe draai aan het begrip klokkijken: in plaats van kijken hoe laat het is, laat de app zien hoeveel tijd er nog is tot je volgende afspraak. Bij een horloge ben je al gewend om te klokkijken, dus het is een kleine stap naar een countdown-klok die laat zien hoeveel tijd je nog hebt om bijvoorbeeld de bus te halen.
Ook het team van Amble bedacht een nieuwe manier om naar je tijdplanning te kijken: een halve cirkel waarop stipjes aangeven welke afspraken er gedurende de dag zijn. Simpel idee en goed genoeg voor een app. Maar het team wilde nog een stap verder gaan en voerde het idee te ver door. Het moest een dashboard worden, waarop je ook kunt zien hoe laat de trein vertrekt, hoe het weerbericht er in de loop van de dag uitziet en hoe je aandelen het doen. Het leverde een verwarrende hoeveelheid gegevens op, die het originele idee teniet deed. Als enige iPhone-gebruikende jurylid dacht ik dat mijn Android-collega’s dat drukke en volgepropte wel handig en functioneel zouden vinden. Maar nee: bij een smartwatch willen ze een strakke en overzichtelijke interface. Niet teveel informatie, niet teveel functies.
Een app die dat goed voor elkaar had was Radial, die de publieksprijs won. Radial is eigenlijk niet meer dan een smartwatch-variant van de nieuwe Foursquare-app Swarm: de app waarschuwt wanneer vrienden in de buurt zijn, zodat je ermee kunt afspreken. Radial heeft een duidelijke interface, consequent kleurgebruik, probeert niet teveel informatie op één scherm te proppen en lost een concreet probleem op: weten wanneer vrienden in de buurt zijn.
Wat maakt een smartwatch-app goed?
De ideeën van de studenten maakten voor mij duideiljk dat een smartwatch-app aan een aantal voorwaarden moet voldoen, om zinvol te zijn:
- De app moet een duidelijk afgebakend probleem proberen op te lossen en focussen op één concrete oplossing, bijvoorbeeld urenregistratie, niet een urenregistratie en het weerbericht tonen.
- De interface moet simpel zijn en niet teveel informatie tonen. Als je een simpele oplossing hebt gevonden, moet je er niet teveel bij verzinnen om het nog ‘rijker’ te maken. Dat is voor de gebruiker alleen maar verwarrend.
- De app kan extra functies bieden door sensoren van de smartwatch gebruiken, maar je moet de gebruiker er niet teveel mee vermoeien. De metingen moeten het liefst ongemerkt plaatsvinden, zoals bij de golfswing-app.
Wat dat laatste betreft zijn er allerlei kansen op fitnessgebied: een stappentellerapp kan op een smartwatch ongemerkt z’n werk doen, zonder dat je ooit op een startknop hoeft te drukken. Je gaat pas kijken als je er behoefte aan hebt en krijgt dan meteen de data te zien van de afgelopen weken of maanden, zonder dat je er zelf iets voor hoefde te doen.
Want ook dat is iets om in de gaten te houden: als je nadenkt over een app die je voor smartwatches wilt ontwikkelen, hoeft het niet eens een app zijn die mensen uit zichzelf meermaals per dag gaan raadplegen. Je kunt ook kiezen voor een app die in actie komt wanneer er écht een aanleiding toe is, bijvoorbeeld een alert voor die ene fantastische aanbieding. Net op het moment dat jij bij McDonald’s wilt binnenlopen, krijg je een alert dat bij Burger King een cheeseburgermenu voor 2 euro te halen is. Maar dan moet je natuurlijk wel zoveel vertrouwen van de klant hebben, dat hij het goed vindt om jouw locatie op de achtergrond te volgen en ongevraagd alerts te sturen.
Zo’n alert-app werkt natuurlijk net zo goed op een smartphone, maar het mooie van een smartwatch is dat de notificatie sneller in beeld is. Je hoeft niet je smartphone uit je broekzak te pakken en kunt zelfs tijdens het fietsen of autorijden snel even kijken. Welke handige functies je als bedrijf in een app zou willen stoppen, hangt helemaal af van de bedrijfstak waarin je zit. Maar het hoeft niet een allesomvattende app te worden, die je complete product- of dienstenaanbod afdekt. Je beter ook één idee uitwerken en proberen een app te maken die daadwerkelijk wordt gebruikt, omdat het een bepaald probleem beter oplost dan alle andere apps. Nu er nog weinig aanbod aan bruikbare apps is, kun je de voorsprong pakken.
Is dit het moment om te beginnen?
We staan nog maar aan het begin van de ontwikkeling, als het om smartwatches gaat. Samsung domineert de markt, maar er zijn nog veel klachten. Sony en Pebble zijn de nummers twee en drie, Motorola en Qualcomm volgen op ruime afstand. Er zijn ook nog een paar merken voor een kleine groep fans, zoals de I’m Watch en Martian. Bij nog geen enkel bedrijf denk ik: ja, die heeft het helemaal voor elkaar.
Bron afbeelding: I’m Smart
Wat de markt een stimulans kan geven, is de aankondiging van Android Wear. Als straks Android Wear-smartwatches op de markt komen, zal dat meteen een boost geven. Eindelijk een besturingssysteem dat helemaal is toegesneden op smartphones en waarbij het voor bedrijven makkelijker is om er apps voor te maken. Het zou mooi zijn als je met één app meteen een hele reeks smartwatches zou kunnen afdekken, zonder voor elke fabrikant een andere app te maken.
Het valt nog te bezien wanneer de smartwatch mainstream gaat, maar ik denk dat Android Wear in combinatie met een iWatch van Apple voor de definitieve doorbraak gaan zorgen. Daarna kan het snel gaan. Het mooie van smartwatches is dat de acceptatie onder gebruikers snel geregeld is.
Ik heb me in een ver verleden met innovatie en technologietrends beziggehouden en het devies daarbij was: zadel gebruikers niet met teveel nieuwe dingen op. Het is slimmer om aan een bestaand apparaat één slimme functie toe te voegen, dan op de proppen te komen met iets revolutionairs, waarbij mensen hun gewoontes moeten aanpassen en ook nog nieuwe techniek moeten leren gebruiken.
Bij de smartwatch zit dat wel goed: het gaat om een accessoire dat consumenten al kennen (horloge) en dat ze gewend zijn om hun pols te dragen. De smartwatch pakt een vertrouwd apparaat en voegt er één nieuwe functie aan toe: een dynamisch veranderende wijzerplaat. De notificaties zijn we ook al gewend, want horloges geven piepjes als je een alarm hebt ingesteld. Een smartwatch probeert geen computer of telefoon te vervangen, maar heeft een functie op zich.
Wat de opkomst nog zou kunnen afremmen, is het feit dat mensen steeds minder gewend zijn om een horloge te dragen. Hoe laat het is, staat toch wel op je smartphone. Er is trouwens nog een remmende factor: horlogesnobs vinden de smartwatch helemaal niets. Maar zij zijn gelukkig in de minderheid en wellicht gaan traditionele horlogemakers wel achter hun oren krabben als ze ontdekken hoeveel vraag er is naar smartwatches. Swatch (geen merk voor snobs, maar wel de grootste horlogemaker) ziet het voorlopig nog niet zitten: ze zijn niet bang voor de concurrentie door smartwatches en hebben geen plannen om een eigen smartwatch te gaan maken.
Je bent nog wat vroeg als je nu met een smartwatch-app begint, maar het is nog niet te laat om te gaan nadenken wat je dan zoal te bieden hebt. Wat is een toepassing die goed aansluit bij jouw merk? Hoe kan je slim gebruik maken van dit extra schermpje, waarmee je jouw boodschap nog dichter bij de consumenten kan brengen? Alles begint met een goed idee.
Hoe kom je aan een goed idee?
De studenten van de We Are Able-wedstrijd zochten eerst naar een probleem en probeerden het vervolgens op te lossen met een smartwatch-app. Dat is één manier om een nieuwe app te bedenken, maar er zijn meer manieren. Je kan ook kijken waar de kansen liggen:
- Welke informatie heb je, die je heel gericht kunt aanbieden? Misschien heb je informatie over hotelkamerprijzen of de laagste benzineprijzen. Je gaat geen verzekeringen vergelijken op je smartwatch, maar je wilt wel snel kunnen opzoeken waar je nú een goede hotelkamer, goedkope benzine, een gezellig café of een lekkere maaltijd kan vinden.
- Welke nieuwe manieren van bediening zijn mogelijk? Door touchscreens in smartphones zijn we gewend geraakt aan swipen, maar misschien vragen smartwatch-apps wel om een heel andere bediening, bijvoorbeeld spraak of armbewegingen.
- Hoe kun je slimmer gebruik maken van de sensoren? Als een smartwatch een bewegingssensor, camera, vingerafdrukscanner en andere technologie bevat, kun je nieuwe dingen verzinnen met bijvoorbeeld augmented reality en barcodes scannen, zodat je veelvoorkomende handelingen nog makkelijker kunt maken voor gebruikers. Zeker op het gebied van sport en gezondheid zijn er opeens kansen, want je draagt de smartwatch inclusief al die sensoren erg dicht op je lichaam.
- Gebruiksvriendelijke interface. Een schermpje is klein en er past maar weinig informatie op. Je kunt dit oplossen door gebruikers heel vaak door een hiërarchisch opgebouwd menu te laten tappen, maar je kunt het ook slimmer aanpakken. Bij een takenlijst-app kun je een oplossing kiezen zoals de studentenapp Time Wave, waarbij je heel vaak moet tikken om bij dat ene project van die ene klant terecht te komen. Maar je kunt ook zorgen dat je op basis van je locatie meteen een pop-up krijgt: “Je bent nu bij Rockstart, wil je nu aan het designproject gaan werken?” Eén tik en de tijdklok gaat lopen.
- De eerste zijn. Ik noemde het eerder al even: als je nu alvast gaat nadenken over je smartwatch-app, kun je straks voorsprong hebben omdat je de eerste bent. Dat is ook de reden waarom Samsung de studentenwedstrijd We Are Able sponsorde: er is nog niet zoveel en Samsung zit te springen om bruikbare apps. En hoewel er straks best ontwikkelaars zullen zijn die bestaande apps aanpassen voor smartphones, slaan ze daarbij een stap over: nadenken hoe ze nou echt maximaal gebruik kunnen maken van de ervaring op je pols. Misschien moet je niet je complete smartphone-app gaan aanbieden, maar één functie waar mensen echt op zitten te wachten.