Is Facebook asociaal?

20 april 2016, 13:00

‘Context collapse’ noemt Mark Zuckerberg, de ceo van Facebook, het inmiddels zelf. Het feit dat steeds minder mensen minder vaak informatie over zichzelf via het platform verspreiden. Het aantal gebruikers stijgt nog steeds, maar Facebook wordt voornamelijk gebruikt om nieuwsberichten en virale video’s met elkaar te delen. Echt persoonlijke informatie wordt niet langer op Facebook gedeeld, maar op platformen als Facebook Messenger, WhatsApp en Snapchat gepubliceerd.

‘s Werelds grootste sociale netwerk heeft meer dan 1,6 miljard gebruikers, waarvan dagelijks meer dan 1 miljard mensen inloggen om gemiddeld zo’n twintig minuten op het platform door te brengen. Maar niet alle indicatoren van Facebook slaan groen uit.

Volgens The Information is het ‘original broadcast sharing’ – posts die de eigen woorden en beelden van gebruikers bevatten – van medio 2014 tot medio 2015 met 21 procent gedaald, wat resulteert in een 5,5 procent daling van het totaal aantal berichten dat op het platform wordt uitgewisseld.

De digitale echoput van Facebook

Facebook ontleent zijn bestaansrecht aan het feit dat mensen hun persoonlijke informatie op het platform achterlaten. Het bedrijf wil dat mensen zo lang mogelijk in hun persoonlijke ‘filter bubble’ verkeren, dat ze hun eigen digitale echoput niet verlaten. Persoonlijke data zijn de brandstof waarop de geldmachine van Facebook draait. Afgelopen jaar alleen al werd bijna 18 miljard dollar verdiend aan de verkoop van al deze data. Gemiddeld levert een gebruiker het bedrijf zo’n twaalf dollar per jaar op. Als geen ander weet het platform de digitale identiteit van zijn gebruikers in klinkende munt om te zetten.

Facebook gaat voor werelddominantie

De terugval in intimiteit baart de top kopzorgen. Een speciaal hiervoor opgerichte taskforce moet vanuit Londen het hoofd bieden aan deze vernietiging van potentieel kapitaal. Nieuwe functies worden in een noodtempo aan het platform toegevoegd.

Zo introduceerde Mark Zuckerberg begin april, tijdens de ontwikkelaarsconferentie F8, de volgende functies die het tij moeten keren: iedereen kan voortaan Instant Articles publiceren, live video’s streamen naar het sociale netwerk of eigengemaakte chatbots aan het Facebook Messengerplatform toevoegen.

Nog meer mogelijkheden dus voor gebruikers om content aan het stevig ommuurde ecosysteem van Facebook toe te voegen. Facebook wil heel je online leven accommoderen en domineren. Facebook wil het ‘internet’ zijn.

Niet verwonderlijk dat diverse mediabedrijven hun zorgen uiten over de vraatzucht van Facebook. Het bedrijf begint meer en meer op een mediamastodont te lijken. Het grote verschil met de traditionele mediabedrijven is echter dat Facebook zelf geen enkele content maakt. Het is net zoals Uber en Airbnb een platform dat vraag en aanbod met behulp van geavanceerde algoritmes op een uiterst schaalbare manier bij elkaar brengt.

  • World’s largest taxi company owns no taxis (Uber)
  • Largest accommodation provider owns no real estate (Airbnb)
  • Largest phone companies own no telco infra (Skype, WeChat, WhatsApp & Facebook Messenger)
  • World’s most valuable retailer has no inventory (Alibaba)
  • Most popular media owner creates no content (Facebook)
  • Fastest growing banks have no actual money (SocietyOne)
  • World’s largest movie house owns no cinemas (Netflix)
  • World’s top streaming music service owns no music (Spotify, YouTube)
  • Largest software vendors don’t write the apps (Apple, Google)

Afkicken van Facebook

Volgens The Economist is Facebook ’s werelds meest verslavende drug. Het feit dat minder mensen hun persoonlijke leven op Facebook delen dan voorheen, doet vermoeden dat gebruikers beseffen dat de waarde die ze aan het platform toevoegen zich niet verhoudt tot de waarde die ze terugkrijgen. Via een cold turkey proberen mensen hun leven terug te krijgen. Het zou zomaar kunnen dat in de nabije toekomst een ‘Like’ verandert in een grote ‘Fuck you’.

Bronnen

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

5 Reacties

    mgvandenbroek

    Heb hem even gedeeld op facebook. wat ik vooral onthou aan deze post, is dat Zuck er al een naam voor heeft bedacht, context collapse. Had een marketeer kunnen verzinnen.


    20 april 2016 om 14:29
    jeroen beelen

    Dat bedrijfjes Facebook volkieperen met Like & Win-acties zal wel niets te maken hebben met de dalende populariteit en contentproduktie…


    20 april 2016 om 16:39
    Wouter Kleinsman

    We worden gewoon Facebook-moe en willen gewoon een nieuw kanaal. Een kanaal zonder advertenties en waar duizenden bedrijven hun kwakje moeten delen. Facebook moet gewoon beter aan hun algoritmes gaan draaien en clickbaits en andere rotzooi eruit filteren.


    21 april 2016 om 04:51
    Ron

    Maandag 20 juli 18:50 uur

    Deze opmerking is in strijd met onze richtlijnen voor de community inzake intimidatie en pesten.

    U heeft 30 dagen geen mogelijkheid om berichten te plaatsen.

    Maandag 20 juli 18:55 uur

    Je bent het niet eens met de beslissing. Bedankt voor je feedback. We gebruiken deze om in de toekomst betere beslissingen te kunnen nemen.

    Maandag 20 juli 20:06 uur

    Sorry dat we dit verkeerd hebben beoordeeld.

    We hebben je opmerking opnieuw beoordeeld en deze voldoet aan onze richtlijnen voor de community.

    We stellen het op prijs dat je de moeite hebt genomen om een beoordeling aan te vragen.

    We gebruiken je feedback om je ervaring te verbeteren.

    Dan denk je, opgelost en netjes van Facebook.

    Maar niets is minder waar. “De straf” blijft gehandhaafd.

    Contact met Facebook is onmogelijk. Alles is geautomatiseerd.

    Voor klachten zijn ze niet ontvankelijk.

    JULLIE HANDELSWIJZE IS ASOCIAAL, ABJECT EN DISCRIMINEREND. LOS DIT OP FACEBOOK. VOORKOM VERDERE IMAGOSCHADE.


    31 juli 2020 om 14:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!