Is Pinterest een zoekmachine of Social Media?

Pinterest wordt vaak niet als eerste genoemd wanneer er over social media gesproken wordt. Toch heeft Pinterest binnen Nederland bijna 1 miljoen dagelijkse gebruikers....

21 november 2022, 07:00 7006 x gelezen

Wat is het dan toch dat Pinterest qua populariteit wat achterblijft? Op Pinterest doen mensen inspiratie op voor de aanstaande feestdagen en vinden ze hun favoriete producten. Cijfers vanuit Pinterest laten zelfs zien dat wanneer ze een product via Pinterest gevonden hebben, dat ze zelfs bereid zijn om meer te betalen dan op andere social platformen. In deze blog lees je waarom Pinterest juist een erg interessant platform kan zijn voor jouw marketingmix in 2023.

De Cijfers

Wereldwijd wordt Pinterest door meer dan 400 miljoen personen gebruikt per maand. Ondanks dat het merendeel van deze gebruikers (60%) vrouw is, stijgt het aandeel mannelijke gebruikers jaarlijks met 40%. De Millennials en Generatie Z vormen de snelst groeiende doelgroepen op Pinterest. Ook in Nederland zien we dat Pinterest door een grote groep in de armen wordt gesloten. Zo heeft het platform in ons land 4,2 miljoen gebruikers en zien we over het afgelopen jaar bijna 1 miljoen dagelijkse gebruikers. Dit aantal steeg zelfs met 10% in 2021. Met deze cijfers is Pinterest zelfs één van de snelstgroeiende platformen van het moment. De gebruikers van Pinterest worden met name gekenmerkt als personen die op zoek zijn naar inspiratie. Zo kan je dus als merk al in een vroeg stadium in beeld komen bij de juste doelgroep.

Pinterest Marketing

Hoe komt het toch dat er meestal niet als eerste aan Pinterest gedacht wordt in de Marketing-mix? Wellicht toch omdat het platform niet echt als social media wordt gezien. Waar bij Facebook en Instagram de focus ligt op personen met elkaar te verbinden, ligt de focus binnen Pinterest puur op content. Het blijft dé plek om inspiratie op te doen voor dingen die je wilt maken, doen of kopen. Denk hierbij aan outfits, recepten, tips voor de vakantie of juist op gebied van interieur.
Anders dan bij andere social media platformen begeef je jezelf als merk in de oriëntatiefase. Deel daarom tips, ideeën en inspiratie. Mensen gebruiken Pinterest om plannen te maken voor de toekomst. Als jij ze tijdens deze fase bereikt, heb je eerder hun aandacht getrokken dan je concurrenten. Hieronder een aantal tips om als merk op te vallen op Pinterest:

Idea Pins

Val op door af te wisselen met verschillende soorten pins. Gebruik naast visuals, af en toe ook juist video-pins, product-pins en Idea Pins. De Idea pins is Pinterests antwoord op Instagram Reels. Alle idea pins worden op Pinterest gebundeld in de ‘Kijk” tab, vergelijkbaar met de “For You” tab op TikTok.

Pinterest Takes

Een andere tool welke door Pinterest is geïntroduceerd om de interactie te verhogen zijn de Pinterest Takes. Hiermee is het mogelijk om middels een video te reageren op Idea Pins. Zo kunnen personen laten zien hoe ze jouw idea pin in praktijk hebben gebracht. Zo creëer je als merk de meest eerlijke en waardevolle reviews.

Daarnaast worden de mogelijkheden van shoppen op Pinterest ook steeds verder uitgebreid. Zo kan je gebruikers met de “shop-button” direct vanuit je idea pins doorsturen naar de webshop waar ze jouw product kunnen aanschaffen.

Gebruik Pinterest als zoekmachine

Maak gebruik van relevante zoekwoorden bij je pins of in de bio. Zo vergroot je de kans dat je gevonden wordt door jouw gewenste doelgroep. Niet alleen nu, maar juist ook in de toekomst. Je pins gaan namelijk veel langer mee en blijven zorgen voor meer verkeer naar je website wanneer de juiste zoekwoorden worden gebruikt. Geef je pins de juiste context mee, door naast de beschrijving, ook de titel van de pin te verrijken met de juiste zoektermen. Zelfs de titel van het board kan een een rol spelen bij het algoritme.

Pinterest Trends

Een van de nieuwste tools is Pinterest-Trends. Hierin kan je een historisch overzicht van de populairste zoektermen vinden per land en periode. Zo kan je snel ontdekken wat de trends zijn op Pinterest en bij jouw doelgroep. Pinterest normaliseert het zoekvolume door rekening te houden met de verhouding van de zoekopdrachten voor elke trend en het totale aantal zoekopdrachten die in diezelfde periode in Pinterest zijn uitgevoerd. In de tool kan je per keywoord de verdeling zien per leeftijd & geslacht en zie je direct de populairste pins horende bij het zoekwoord.

 

Pinterest advertising

De vraag of Pinterest nu gezien moet worden als social media-kanaal of zoekmachine? is eigenlijk helemaal niet zo relevant wanneer het aankomt op advertising. Hier draait het namelijk om het resultaat. En dat resultaat is er zeker. Alleen is dit nog niet binnen alle marketingafdelingen bekend. Tijd dus om hier verandering in aan te brengen. Personen scrollen dagelijks op Facebook, Instagram en TikTok op zoek naar updates van vrienden. Advertenties worden door de meeste personen op deze platformen dan ook vaak als vervelend ervaren. Juist hierin maakt de app het verschil. Op dit platform kom je namelijk, omdat je op zoek bent naar inspiratie of producten. De gebruikers hebben dus vaak al een aankoop-intentie en bevinden zich dus al lager in de funnel. Wat dit betreft komt Pinterest dichter in de buurt van een zoekmachine, dan van een social media platform. Mensen staan te popelen om nieuwe ideeën te ontdekken. Dit betekent dat ze graag van je willen horen. Content van merken is geen hinderlijke onderbreking op Pinterest. Het zorgt juist voor inspiratie. 97% van de populaire zoekopdrachten op het platform bevat geen merknaam.

 

 

Social Media of Zoekmachine?

Om heel eerlijk te zijn weet ik ook niet direct het antwoord op deze vraag. Voor beide valt namelijk wat te zeggen.

Zo blinkt de app aan de ene kant uit in het inspireren en in het brengen van verkeer naar je website. Kan je een eigen community opbouwen en zien we steeds meer tools die vergelijkbaar zijn met andere social platformen. Door meer de focus te leggen op video pins en de nieuwe Idee Pins blijven gebruikers langer op het platform. Pinterest is social media.

Aan de andere kant kan Pinterest misschien nog het best vergeleken worden met Youtube. Het is een afbeeldingen-catalogus waarbij de mogelijkheden tot interactie een stuk lager liggen dan op een Facebook of Instagram. Merken zitten hiervoor dan ook niet op het platform. Ze zitten op het platform om gevonden te worden en om verkeer naar de website te sturen. Vergelijkbaar dus met Google. Oftewel, Pinterest is een zoekmachine.

Social media of zoekmachine? Eigenlijk is dit helemaal niet zo relevant. De grootste vraag is waarom Pinterest toch vaak achterwege blijft bij campagnes gericht op website bezoekers of sales. Met meer dan 1 miljoen dagelijks actieve gebruikers in Nederland én de statistiek dat 90% van de wekelijkse gebruikers ook daadwerkelijk aankoopbeslissingen doet op Pinterest, zou toch genoeg reden moeten zijn voor merken die verkopen nastreven om Pinterest mee te nemen in de MarketingMix.

Alex Vijfvinkel
Media Specialist bij Fresh Bridge

Als Media Specialist bij Fresh Bridge ben ik continu op zoek naar dé trends en ontwikkelingen binnen social media. Graag blog ik over de verschillende mogelijkheden waarop de kanalen ingezet kunnen worden zodat merken hiermee hun doelgroepen bereiken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!