Is social de toekomst van e-commerce?

Is social de toekomst van e-commerce?

Een ‘revolutie’ noemen ondernemers Ronald van Zetten, Roland Kahn en Jaco Scheffers de nieuwe mode-app Frendz, onlangs geboren uit V&D Concepthouse. De nieuwe eigenaren van het V&D-merk zetten met de creatie van het app-only modeplatform vol in op social commerce. Heeft sociaal winkelen de toekomst? Twinkle sprak met retaildeskundigen en ondernemers.

Dit artikel is geschreven door Bernadette van den Hooven, redacteur bij Twinkle Magazine.

"Geef deze mannen een dikke pluim", complimenteert retailexpert Paul Moers V&D’s nieuwe topmannen. In april lanceerden zij met Frendz een sociaal modeplatform waarop gebruikers hun eigen fashioncollectie samenstellen en daarover met elkaar communiceren. Moers geeft Frendz "beslist een goede kans".


"Social commerce is een logisch vervolg op platforms" - Noor de Bruijn, Scottybons

"Het woord zegt het al, we worden vrienden op deze fashionapp en tippen elkaar over producten. Leuk gevonden, goed bedacht. Alleen de naam van zijn ontwikkelaar zit Frendz in de weg. V&D is het bedrijf van gisteren, Frendz dat van morgen. Ik geef deze vernieuwing een kans vanwege het sociale aspect. Winkelen via internet kan 'koud' aanvoelen, social commerce maakt online aankopen warmer. Het is een leuke, originele, nieuwe manier van verkopen, en wat raakt is de beleving." 

Retaildeskundige Rupert Parker Brady ziet ook potentie in Frendz, maar wijst op een mogelijke valkuil in het app-only concept. "Een hoog risico. Mensen gebruiken lang niet alle apps die ze downloaden. Je moet genoeg klanten weten te activeren die niet alleen kijken, maar ook kopen. Je hebt marketingpower nodig en bent daarvoor ook afhankelijk van partners en merken die aan de app verbonden zijn. Kahn en Scheffers moeten hun winkelmerken voor jongeren, Coolcat en America Today, inzetten als promotiekanalen. Ik geloof dat Frendz inspeelt op een duidelijke trend die in Nederland nog niet zo is ontwikkeld."

Curation

In Amerika en China neemt social commerce al een aardige vlucht. Yahoo betaalde in 2015 200 miljoen euro voor de populaire webapplicatie Polyvore, waar zich één van de grootste online modecommunities ter wereld verzamelde. In Groot-Brittannië boekt sociale modemarktplaats Lyst veel succes. Gaat de markt met het concept sociaal winkelen na de opkomst van webshops en marktplaatsen de fase e-commerce 3.0 in?

Volgens Noor de Bruijn, oprichter van personal shoppingsite Scottybons, zou dat best wel eens kunnen. "Platforms hebben the endless isle mogelijk gemaakt. Fantastisch wanneer je een specifiek product zoekt, maar desastreus wanneer je niets specifieks zoekt en hoopt tegen iets leuks aan te lopen. Bij te veel aanbod kunnen mensen geen keuze maken en hebben ze behoefte aan curation, aan een preselectie. Social commerce is dus een logisch vervolg op platforms. Bij Scottybons wordt de behoefte aan curation voor de klant al ingevuld door onze personal stylistes, die uit onze totale collectie twee of drie outfits per klant selecteren. Maar ik sluit niet uit dat we op den duur social commerce zullen gebruiken om outfits voor onze klanten te selecteren."

"Jongeren zijn heel gevoelig voor as seen on” - Danique Bossers, Most Wanted

Vriendelijk verleiden

Een dergelijke gidsrol wordt in het online modesegment dankbaar ingevuld door vele bloggers en vloggers. Danique Bossers, die modemerk Most Wanted op de markt bracht, werkte samen met deze influencers en vergrootte via social commerce het bereik van haar onderneming. "Vooral de jonge generatie is heel gevoelig voor as seen on. Als ik een Instagram-post zie met toffe schoenen in combinatie met een goede outfit, is de kans groot dat ik die schoenen direct wil hebben", aldus Bossers.

"Als het gemakkelijk wordt gemaakt om deze aan te schaffen door middel van een direct klikbare link naar de webshops, is de koop heel snel gedaan. Ik denk dat het voor ons zeer interessant is, zeker omdat onze doelgroep tot de jonge generatie behoort die op social enorm actief is. Buiten de bloggers en vloggers waar we nauw mee samenwerken, hebben we inmiddels ook trouwe klanten die het leuk vinden om te laten zien dat ze iets van ons dragen." 

Het aansporen tot conversie gebeurt bij social commerce dan ook niet door middel van rechtstreekse advertenties, maar door tips van gewaardeerde persoonlijkheden en vrienden uit de vertrouwde omgeving van de consument. "Een vriendelijke manier van verleiden", omschrijft Parker Brady het commerciële model. Steeds meer bedrijven passen de peer-to-peer-adviescultuur toe, constateert Moers. "Neem bijvoorbeeld Coolblue en bol.com, die plaatsen tegenwoordig ook filmpjes waarin mensen meningen geven." Het bieden van een openbaar discussieplatform voor consumenten is echter niet geheel zonder risico, vinden beide retaildeskundigen. Moers: "Het vergt een goede bewaking, je moet oppassen dat een paar kwade tongen het niet verpesten voor andere gebruikers."

"Een vriendelijke manier van verleiden" - Rupert Parker Brady, retaildeskundige.

Verschillende kanalen

Tijdens de perslancering van Frendz gaven de oprichters aan niet direct te vrezen voor concurrentie van grote webwinkels. Toch zouden ze dat wel moeten doen, vindt Parker Brady. "Webwinkels zijn bezig zich verder te ontwikkelen via meerdere kanalen, winkels of social media. Bol.com heeft ook een app, daarin kan het bedrijf makkelijk social commerce en influencers introduceren." 

Die diversiteit zal blijven bestaan, benadrukt De Bruijn. "Verschillende mensen worden op verschillende manieren beïnvloed. Social media zijn één manier. Maar anderen worden door het advies van een expert beïnvloed, weer anderen door productprijzen. Alleen daarom al zal er altijd een rol blijven voor retailers."


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Mevr. Noor de Bruijn heeft volgens mij een belangrijke trend ontdekt voor de eerste 10jaar minstens.

    Drs. J.A.M. Koenhein, econoom

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.