Is er een businessmodel voor weblogs?

6 april 2005, 04:05

Is there a business model?

Eerder deze week verwezen we al naar het artikel van Frackers over geld verdienen met weblogs. Ook in het artikel op News.com over The future of blogging aandacht voor de vraag of er een businessmodel is voor weblogs. Kunnen we met zijn allen blijven doorgaan met het (bijna) gratis aanbieden van weblogservices en content?

De komende week zal ik wat dieper ingaan op de mogelijke business-modellen voor weblogs en dan specifiek ook kijken naar de situatie voor de Nederlandse markt. Opmerkingen, suggesties en vragen zijn meer dan welkom!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Willem

    Er zijn verschillende mogelijkheden om geld te verdienen met een Weblog. De drempel om bezoekers te laten betalen voor content is nog erg hoog. Tenzij je zeer exclusieve content hebt anders googled men verder tot ze het gratis vinden.

    Het geld moet uit het plaatsen van commercieele uitingen komen. (banners en advertorials of gehele fullscreen reclame filmpjes – forbes.com en salon.com)

    Momenteel heb je voor het aantrekken van adverteerders bereik nodig. Je wordt simpel weg afgerekend op het aantal pageviews. Veel weblogs hebben dit bereik niet maar zitten wel in een interessante doelgroep. Als een aantal weblogs zich weten te verenigen kunnen ze zich in pakketvorm aanbieden.

    Het is nog geen vetpot want de prijzen voor adverteren op het web zijn nog erg laag maar deze zullen snel stijgen. De omslag is nabij. Adverteerders willen steeds meer weten en op het net is alles te meten. Probeer daarom ook de profielen van bezoekers te krijgen.

    Geboorte jaar, Postcodegebied, Interessegebied, beroep, en heel belangrijk een Opt-in emailadres! Met deze gegevens betaald elke bezoeker indirect voor de content. (Betalen met je gegevens)

    Dus: Weblogs verenig u en bereid u voor op wat gaat komen.


    6 april 2005 om 06:37
    KJ

    Grote factor is denk ik ook dat het betalen op internet voor de gemiddelde internetter nog láng niet zo gemakkelijk aanvoelt als het trekken van een portmonnee uit de achterzak. Als dat moeiteloos, betrouwbaar en direct controleerbaar verliep, kon je denk ik ook veel gemakkelijker (zeer variabele) prijzen gaan vragen voor het openen van bepaalde verdiepende content. En dan zou ‘schrijver’ nog best wel eens een goedbetaalde baan kunnen worden 🙂


    6 april 2005 om 07:46
    Deef

    Het is voor een hoop weblog nog steeds de vraag hoe.

    Bezoekers zijn er wel, maar hoe zet je zoiets om in harde munten.


    6 april 2005 om 08:58
    Remco

    Misschien is er wel een andere manier om geld te verdienen met webloggen, niet de lezers laten betalen, maar je content verkopen. Ik heb wel een gedacht aan een soort meta-meta-weblog.. een (offline)weblog waar de beste webloggers hun posts kunnen aanleveren in categorieën. Contentbedrijven of andere websites kunnen dan categorieën afnemen en betalen bv per post (en een deel van deze inkomsten gaat naar de weblogger die de post heeft aangeleverd). Wat nu ook al gedaan wordt bij persdiensten, maar dan voor webloggers.


    6 april 2005 om 09:45
    Remondo

    Natuurlijk valt er weinig tot niets te verdienen met weblogs. Het zoeken naar een methode om dat wel te doen is even onzinnig als nadenken over hoe je geld kunt verdienen met het maken van een praatje bij de koffieautomaat. De vluchtigheid en het gebrek aan exclusiviteit zijn daar debet aan. Kennis en opinie zijn vrij verkrijgbaar. Er is altijd wel iemand die het gratis ter beschikking stelt.

    Waar wel geld mee te verdienen valt is de indexering van blogs. Het scheppen van orde in de chaos van het enorme aanbod. Geen vlakke indexering, maar met toegevoegde waarde… wat duidt op menselijk handelen en beoordelen van content. Dat maakt de stroom van informatie exclusief en dus verhandelbaar.

    Blogs zijn eerder debet aan het afnemen van de exclusiviteit van informatie.


    6 april 2005 om 20:24
    media

    @Remondo: ‘Natuurlijk valt er weinig tot niets te verdienen met weblogs.’ is wel erg kort door de bocht.

    Ben het met je eens dat het model waarbij je de gebruikers vraagt om te betalen een model is dat (voorlopig) niet zal werken. Je zult dan naar andere modellen moeten kijken. Advertentiemodel, sponsoring, content-sharing (zoals Remco suggereerde) en wellicht toch ook een deel tegen betaling. Vergeet verder niet dat er met weblogs niet alleen door de bloggers maar ook de diensten en produkten daaromheen geld verdiend kan worden. Vraag is wel hoe groot die markt in Nederland is en of je kunt spreken van een serieuze business.


    6 april 2005 om 20:37
    Remondo

    Opzettelijk kort door de bocht om de immer optimistische marketeer wat te prikkelen 😉

    Aan welke diensten denk je dan? Blogging software en hosting zijn nagenoeg gratis voorhanden. Consultancy inzake blogging is een uiterst tijdelijke zaak, hoewel voor mij momenteel lucratief. Maar hoe lang heeft het bedrijfsleven nodig om het geintje te snappen?

    Betalen voor informatie die elders, zij het in iets andere vorm, vrij voorhanden is lijkt me geen optie.

    Waar ik wel brood in zie is blogs inzetten om business te genereren. Als onderdeel van de marketingstrategie. Maar blogs als marketingkanaal valt buiten de scoop van dit topic imo.

    Zoekmachinemarketing rondom blogs (Google juice creeeren) is wellicht een tak van sport?


    7 april 2005 om 00:31
    Remondo

    Uitzonderingen die de regel bevestigen, maar we hebben het over de Nederlandse markt. Michiel Frackers wellicht, maar ik ben benieuwd hoevel eurocenten de toevoeging van zijn kladblog aan het Emerce netwerk hem oplevert.


    7 april 2005 om 06:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!