Isabel Mosk (Think! Social Media): “Sinds sociale media richt destinatiemarketing zich op niches”
Isabel ‘godin van online en reizen’ Mosk werkt in de toeristische sector. Destinatiemarketing, om precies te zijn: het promoten van een toeristische bestemming, stad of regio. Sinds Think! Social Media op haar pad kwam doet ze die marketing online. Think! is namelijk een socialmediabureau dat digitale campagnes ontwerpt voor destinatiemarketingorganisaties (DMO’s) –organisaties die een bepaalde bestemming, stad of regio promoten. In deze Top Names gaat Mosk met Fast Moving Targets in gesprek over de invloed van digitalisering op toerisme.
Vroeger hadden bedrijven in destinatiemarketing vestigingen in het buitenland die een bestemming in een land promootten, waarvoor ze veel budget hadden, en exlusief beheer over de content van een bestemming. Hun PR-mensen hadden een netwerk bestaande uit lokale journalisten, airlines en touroperators.
Met digitalisering en sociale media in het bijzonder is die wereld veranderd, zegt Mosk: “Ook andere partijen, zoals de KLM, proberen met content reizigers naar een destinatie te lokken. Ook gaan sommige DMO’s kantoren sluiten en per opdracht PR-bureau’s inhuren voor de promotie van een bestemming. En een netwerk kan iedereen zelf onderhouden, want die zijn nu veelal digitaal.” Dat betekent echter niet dat fysieke vestigingen overbodig geworden zijn; wel dat ze een andere functie krijgen.
Mosk merkt dat de sociale revolutie een verschuiving in doelgroep tot gevolg heeft: “DMO’s oriënteren zich niet langer op een algemeen publiek maar richten zich meer op niches. Een Australische klant richtte zich bijvoorbeeld op kytesurfers die Australische stranden zoeken.” Om die doelgroep te dienen haalt Mosk met Think! key influencers op het gebied van surfen naar Australië.
Zo’n focus op niches is volgens Mosk waardevoller dan een focus op een algemeen publiek: “Key influencers in een niche hebben een passie voor iets waar ze goed in zijn. Aan hen is meestal een community verbonden die die passie deelt, en die nemen ze dan bijvoorbeeld mee naar de Australische stranden. En dat is weer gunstig voor Australië.”