IT en CEO communiceren niet

IT en CEO communiceren niet
, ING Groep
@evr

Computable publiceert de conclusies van een 2-tal onderzoeken aangaande de positie van it-afdelingen in een onderneming. Zowel Synstar als BMC Software hebben vrijwel gelijktijdig onderzoek uitgevoerd.  En daar rollen voor menig marketeer en it-er herkenbare conclusies uit.

79 procent van de Europese it-managers zegt dat hun it-strategie niet in lijn is met het algemene bedrijfsbeleid. 78 procent stelt dat hun mening niet op het hoogste niveau in de organisatie wordt gehoord. 23 procent stelt dat zij niet betrokken zijn bij de strategische besluitvorming van het bedrijf.

Gebrek aan communicatie lijkt het probleem te zijn; 33 procent van de managers in de Benelux vindt dat bedrijfsdoelstellingen snel genoeg worden gecommuniceerd zodat de it-afdeling daar effectief op kan inspelen. 17 procent van de it-verantwoordelijken in de Benelux is van mening dat communicatie totaal ontbreekt of beperkt blijft tot informele, mondelinge informatie.

En de CEO is onvoldoende bereikbaar; 30 procent is van mening dat zij te weinig contact hebben met de ceo om te kunnen begrijpen wat er van hen wordt verwacht en 100 procent geeft te kennen dat ze per week zo’n twee uur langer met de ceo zouden willen spreken. 28 procent van de in de Benelux ge?nqu?teerden bedrijven kent verliezen van 50.000 tot maar liefst 10 miljoen euro als direct gevolg van it-problemen.

Nu is communicatie vaak een probleem van twee partijen, helaas ontbreekt naar mijn mening elke zelfkritiek in dit onderzoek. Dat geeft toch te denken.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • In het artikel What Should You Measure (Clickz) staat de volgende quote:

    Let's review some history. The Web has gone through four phases: Pioneer Days was the technology phase (gopher and BBS); Great Expectations was the design phase (Cool Site of the Day); the Marketing Phase was next (we'll never forget the wake-up call when the bubble burst); and now we have the Business Phase (business objectives and ROI are critical).

    Ik herken dit op zich wel en denk dat het onderzoek alleen maar meer aantoont dat IT de volgende stap richting Business Phase moet zetten. Toegevoegde waarde is uiteindelijk waar het toch omgaat. Teveel technologie bla-bla vervreemd IT van de strategische top.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.