It’s all about the Creator Economy, stupid

3 mei 2021, 13:00

Deze week een Creator Economy-update. Kotler over purpose en Unilever, de enorme potentie van Feeling Good en GeoGuesser. Dit en nog veel meer in de nieuwe week van Koot.

#1 Creator Economy

Deze week behoorlijk veel aandacht voor de Creator Economy. Ooit geïntroduceerd in de week van Koot als Passion Economy door Li Jin. Maar inmiddels voorzien van deze bredere definitie. Op alle mogelijke domeinen zien we bewegingen die duiden op een behoorlijke versnelde groei. Het is de ontwikkeling dat individuen niet langer afhankelijk zijn van een groter geheel (dagblad, zender, uitgever) maar steeds vaker zelfstandig een eigen businessmodel kunnen bouwen waarin zij op persoonlijke titel een eigen groep lezers/kijkers kunnen bedienen. En zo dus een mogelijk gevaar kunnen worden voor de traditionele bereikskanonnen. Laten we eens beginnen met deze video van het populaire YouTube-kanaal van Colin en Samir. Zij laten zien hoe zij, door anders om te gaan met hun content, groeien in bereik maar nog belangrijker in hun inkomsten. Ze laten het verschil zien tussen de Creator Economy, de Passion Economy en de Gig Economy. Dat het ook in Nederland inmiddels voeten aan de grond krijgt kan je lezen in deze bijdrage van Elger van der Wel op de site van het SVDJ (Stimuleringsfonds voor de Journalistiek).

#2 Substack

Een specifieke variant is het domein van de betaalde nieuwsbrieven. Steeds meer journalisten verlaten hun oude uitgeversnest om zelf een betaalde nieuwsbrief te beginnen. Een van de frontrunners in dat veld is Substack. In dit heldere verhaal van Will Oremus in Slate beschrijft hij de gevolgen van dit platform voor uitgevers van dagbladen. Is Substack een potentiële bedreiging voor het ouderwetse businessmodel? Wat is het gevolg als toptalent de organisatie verlaat en voor zichzelf begint. Zeker nu steeds meer platforms (Twitter, LinkedIn, Clubhouse en Podcasts) mogelijkheden bieden om zelfstandig te publiceren.

#3 Betaalde podcasts

In het verlengde van de nieuwsbrief zien we een dergelijke ontwikkeling ook in de wereld van de podcasts. Natuurlijk geeft het groeiende aantal luisteraars de mogelijkheid voor inserted ads. Maar minstens zo belangrijk is de mogelijkheid voor wat in Nederland inmiddels heet ‘Petje af’, of ‘Vriend van de Show’. Betalen voor je favoriete podcast. Of dat nu de Zelfspotcast is of POM (Podcast over Media). Spotify kondigde deze week een paid subscription-platform aan. Podcasters kunnen podcasts aanmerken als subscriber only. Met andere woorden alleen te beluisteren als je een betalende abonnee bent. Ook Apple kwam met een dergelijke variant. Die is dan wel weer typisch Apple. In een goed werkende omgeving maar dan wel op een manier dat je als leverancier van de podcast 30 procent van je inkomsten moet afstaan aan Apple, en je geen toegang krijgt tot de persoonsgegevens van de abonnee. Lees daarvoor dit uitstekende betoog van Ben Thompson.

#4 Bookshlf

Het domein van de Creator Economy is vooralsnog oneindig. Het ontbundelen of loskoppelen van een groter geheel en het zelf gaan doen kan op veel manieren. Neem bijvoorbeeld dit idee van Bookshlf. Weg van de vindbaarheid via de grote zoekmachines terug naar de adviezen/recommendations van de mens. In Bookshlf kan je gecureerde content vinden die door curators keurig op een specifieke plank is geplaatst. Bookshlf is een kruising tussen Medium en Pinterest. Men is een model aan het uitwerken om via micro payments te kijken of ze de kwaliteit kunnen bevorderen door er voor de curators/creators een verdienoptie aan te koppelen. Maar in de tussentijd wel een leuk platform om op zoek te gaan naar goede content. Mits je nog tijd over hebt natuurlijk.

#5 Professional profiles on Twitter

Om het thema Creators Economy in deze update af te sluiten nog even de melding dat Twitter begonnen is met het uitrollen van de professional profiles. Eerst nog in de VS maar waarschijnlijk binnenkort naar de rest van de wereld. Dit impliceert dat je straks als merk of creator de mogelijkheid hebt om een professioneel account aan te maken op twitter met meer info in de bio. Dit is natuurlijk de start om er straks allemaal functionaliteiten aan te koppelen als inschrijven op een nieuwsbrief, deelnemen aan een social audio room en last but not least betalen voor een volgabonnement.

#6 Feeling Good

Misschien dat er hier sprake is van een corona-effect maar recent onderzoek van McKinsey laat zien dat wellness een bredere definitie begint te krijgen. Een trend die prima aansluit bij een beweging waarin de consciousness in zijn algemeenheid steeds belangrijker wordt. Wellness gaat inmiddels verder dan alleen bezig zijn met beweging en je lichaam. Het omvat naast gezondheid en fitness ook aspecten als voeding, beauty, slaap en mindfulness. Belangrijk om als organisatie rekening te houden met deze veranderende behoefte. De trends die McKinsey signaleert geven je enige houvast met betrekking tot een toekomstige strategie. Natuurlijke en authentieke productlijnen, persoonlijke aanbevelingen, digitaal, de kracht van de influencers (26 procent van alle aankopen), services en een breder aanbod over alle categorieën.

#7 Kotler over Unilever

Vorige week hadden we een mooie discussie tijdens de zondagochtend Clubhouse sessie over het Wunderman-rapport ‘Regeneration Rising’. Het benoemen van organisatiedoelstellingen die People, Profit en Planet werkelijk integreren. Deze week las ik een post op Medium van good old Philip Kotler (ja die). En als deze grondlegger van de principes van marketing zich uitspreekt over deze ontwikkeling kunnen we het natuurlijk niet laten om daar even aandacht voor te vragen. Juist omdat het naadloos aansluit bij het Wunderman-rapport. Dus voor de liefhebber is hier het gedachtegoed van Kotler. Hoe bedrijven moeten nadenken over de toekomst. The case van Unilever.

#8 Want innovation? Forget invention, learn to execute

Er zijn van die insights die eigenlijk te eenvoudig zijn om te benoemen. Dit is ook weer zo element dat zo vanzelfsprekend is dat je het soms bijna vergeet. Waarom? Omdat de focus vaak ligt op het idee en niet op de uitvoering. Dat we innovatie belangrijker vinden dan de executie. Dit verhaal van Richard W. DeVaul zet weer even het puntje op de “i”. Gewoon om je weer even bewust te maken van het belang van uitvoering naast het hebben van een goed idee.

#9 Goodhart’s Law

Deze maand heeft het tijdschrift Central Banking een lifetime achievement award uitgereikt aan Charles Goodhart. Een creatieve en productieve theoreticus van het monetair beleid die het grootste deel van zijn carrière heeft doorgebracht bij de Bank of England en de London School of Economics. Maar Goodhart wordt misschien wel het best herinnerd voor iets dat hij zei tijdens een conferentie in Sydney, Australië, in 1975. “Wanneer een maatregel een doel wordt, is het niet langer een goede maatregel”. Juist vandaag lijkt mij deze inmiddels ‘Goodhart’s Law’ steeds belangrijker worden.

#10 GeoGuessr

Zin in een leuk spelletje met Google Maps en tegelijkertijd je geografische kennis een beetje oefenen? GeoGuessr begint steeds populairder te worden. Leuk voor een koude vakantiedag!

# Podcast van de week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week is ‘The Mindset of a Winner: Lessons from the Paralympics’. Deze podcast gaat over personen die doorzetten en dan vooral over wat er van hen geleerd kan worden. In de podcast vertellen paralympische sporters over hun ervaringen. De productie is meerdere keren genomineerd, onder meer bij de Webby Awards. De Podcast van de week is hier te luisteren: The mindset of a winner: lessons from the paralympics. De podcast wordt aangeboden door Allianz, de grootste sponsor van de Paralympische Spelen. Met de sponsoring wil Allianz zich inzetten voor een inclusieve samenleving.

Week van Koot op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Elke zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!