Jachtseizoen op ABN-klanten geopend?

Jachtseizoen op ABN-klanten geopend?

{title}Een op de drie ABN Amro-klanten overweegt zijn of haar rekening op te zeggen, zo werd gisteren bekend uit onderzoek van Maurice de Hond. Eenenveertig procent van de ondervraagden zegt het jammer te vinden dat ABN Amro zijn onafhankelijkheid verliest. 

Ik denk dan: wat gaan de andere banken doen met dit gegeven? Kijkt men eerst nog even de kat uit de boom totdat Groenink eindelijk bakzeil haalt en de bank wordt opgesplitst? Zijn er nu al marketingafdelingen van de grote banken bezig met het opstarten van anti-ABN campagnes. “ABN klant, stap nu over! Over een half jaar bestaat uw bank niet meer!”

Als het onderzoek van De Hond klopt, dan ligt er een groot marktpotentieel voor andere Nederlandse banken voor het oprapen. En: tegenwoordig is het heel normaal om andere banken zwart te maken in reclamecampagnes: zie bijvoorbeeld de stekelige reclames van Binck bank. Ook op deze campagne werd al slim ingehaakt door een van de concurrenten en met de dump je oude bank campagne opende Abn Amro eerder zelf ook al eens jachtseizoen. Krijgt ABN Amro binnenkort de volle lading?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 23 reacties op dit artikel

  • Lijkt me een mooi moment om het internet adagium van prosumerschap eens los te laten op de 'echte' wereld: klanten die zich verzamelen en aan de bank duidelijk maken dat uiteindelijk zij de enige echte eigenaren zijn van de bank en niet de aandeelhouders of directie. Als ze massaal vertrekken of beter nog, zich massaal aanbieden aan de best biedende concurrent. Zijn er wellicht klanten die een site willen opzetten voor een leuk experiment ;-)

    geplaatst op
  • @Seth van der Meer: die site is er: http://rekeninghoudersabnamro.blieb.nl staat open voor alle goede ideeën op dit gebied!

    geplaatst op
  • @Seth, ik vind het best een goed plan en wil best er een site'je voor uit de grond voor stampen. Maar wat zullen dan onze eisen zijn? Heeft iemand daar ideeen over?

    Voor de ABN:
    - niet verkopen (zou dat een optie zijn?)
    - extra bonusactie voor vaste klanten ter compensatie van alle onzekerheden (misschien een stukje van dat enorme verkoopbedrag?)

    Voor andere banken:
    - overstap actie (wat zou zoiets inhouden?)

    geplaatst op
  • De coöperatieve structuur van de Rabobank en de stabiliteit die dit oplevert is voor veel cliënten van de ABN denk ik reden over te stappen. Dit blijkt ook wel uit een aantal reacties bij NRC.nl. Ik denk dat de discussie wie aan het woord moet zijn, de aandeelhouders of de cliënten een gezonde discussie is in deze tijd.

    geplaatst op
  • Geloof er geen bal van. Ja, men denkt aan overstappen, maar bijna niemand zal het doen. Veel te lastig, veel te veel gedoe, alles omzetten, uiteindelijk blijven ze toch.

    Hoewel het natuurlijk een goed moment is voor inhakers, daar niet van. Immers is de bankenmarkt extreem stabiel en is dit een mini beweging, dus als je ooit acties wilt uithalen moet je dat nu doen. Maar verder geloof ik hier nog minder beweging te zien, veel minder, dan bij de zorgverzekeringen. En dat was al niet mega veel, terwijl daar de tariefsverschillen met werkgeverskortingen en zo behoorlijk konden oplopen.

    geplaatst op
  • Denk dat Bas gelijk heeft. Dit soort onderzoeken zegt helemaal niets over het uiteindelijke gedrag van de klant. Ik denk dat het aantal 'overstappers' te verwaarlozen zal zijn.

    geplaatst op
  • @Bas: een van de grootste obstakels bij overstappen, is dat je je rekeningnummer niet mee kunt verhuizen, zoals bijvoorbeeld je telefoonnummer. De overheid heeft weliswaar een concurrentiebevorderende overstapwebsite: http://www.overstapservice.nl, maar de obstakels zijn groot.

    Overigens sluit ik me helemaal aan bij Seth van der Meer en ik geloof wel (in tegenstelling tot Albert) dat dit een model is dat kan werken, niet alleen hier, maar ook richting energiebedrijven, kabelaars, verzekeraars, etc.

    geplaatst op
  • @hans-peter: dat is inderdaad één van de primaire redenen. Overigens kan het bij telefoons wel, maar hoor ik van meer mensen dat het mis gaat dan dat het goed gaat (natuurlijk omdat je het alleen hoort als het mis gaat, maar dat gaat het dus nogal eens).

    Overigens denk ik dat het overstappen met nummerbehoud, zeker bij banken... nou ja, minder nuttig is. Immers, je mag er best wat voor doen als je dan toch wilt overstappen. Het punt is dat er nauwelijks ergens anders meer te halen valt, de marges tussen de banken zijn minimaal (wat betaal je nu echt, 10 euro per maand voor een pakketje?) en verder zitten er bijna geen benefits aan (in tegenstelling tot b.v. hypotheken waar het procenten kan schelen).

    geplaatst op
  • ik zat laatst al over te denken om over te stappen van ABN naar een andere bank en volgens hun is er een soort doorstuur service waarbij alle rekeningen doorgelost worden naar je nieuwe nummer.

    geplaatst op
  • @ Bas: mee eens, maar dat is nu niet de discussie. De bank is verwikkeld in een overnamestrijd waarbij het gaat om verschillende belangen.

    - Wordt de fusiebank Barclays / ABN AMRO één van de grootste banken ter wereld zoals Rijkman Groenink wil, of:
    - Wordt ABN AMRO ontmanteld en opgeknipt in drie hapklare stukken, waarbij Fortis het kantorennetwerk in Nederland overneemt?

    ING, de concurrent en tevens grootste aandeelhouder, stemt tegen het bestuur van de ABN AMRO, vóór de korte-termijnwinst. Zowel vakbonden als werkgevers maken zich grote zorgen over de doorgeslagen macht van de aandeelhouder.

    Over wat dit alles betekent voor de consument wordt alleen in bijzinnen gesproken. Er zijn tussen de 4 en 5 miljoen ABN AMRO-rekeninghouders ouder dan 18 jaar in Nederland. Hoeveel zou je er kunnen mobiliseren? Is het mogelijk een factor van betekenis te zijn in het overnameproces?
    Daar willen we naar kijken op http://rekeninghoudersabnamro.blieb.nl

    geplaatst op
  • @Martijn Reintjes

    Klopt, ik ben uiteraard bevooroordeeld ;-) en heb mijn voorkeuren
    maar dit is een algemene site
    algemene site

    geplaatst op
  • quote: "Zijn er nu al marketingafdelingen van de grote banken bezig met het opstarten van anti-ABN campagnes. “ABN klant, stap nu over! Over een half jaar bestaat uw bank niet meer!”

    Zou dit iets zijn voor SNS-REAAL???? SNS REAAL is de tegenwoordige moeder van Route Mobiel en heeft dus wel enige ervaring met harde (anti-)campagnes in huis. Binckbank heeft ook enige ervaring, maar over het algemeen denk ik dat banken vrij traditioneel adverteren.

    Ik ben nieuwsgierig wat er gebeuren gaat! Ik heb "E-mail mij de reactie(s)" dus aangevinkt.

    geplaatst op
  • Wat dachten jullie anders van DSB Bank? Dirk Scheringa heeft toch ook wel wat ervaring met klanten verleiden tot zijn diensten zou ik zeggen.

    geplaatst op
  • Een interessante twist aan de discussie geeft Eugene Roorda vandaag in zijn audiocolum op BNR nieuwsradio. Bij gastvrijheid is bij banken weinig te merken. De service blijft vooral procesgericht, en niet mensgericht. Hier op reclamewereld een verslagje. Bottomline komt naar boven in de afsluiter van Roorda:

    "Banken houden meer van geld dan van mensen. Wie dat doorbreekt, die wordt spekkoper."

    geplaatst op
  • .


    Duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen zijn voor rekeninghouders belangrijk.

    Banken, verzekeraars en pensioenfondsen gaan wat dat betreft in de toekomst een steeds fellere concurrentiestrijd tegemoet.







    .

    geplaatst op
  • "De Consumentenbond krijgt veel verontruste telefoontjes van particuliere rekeninghouders bij ABN AMRO. Zij vragen zich af of hun geld nog veilig is bij deze bank, gezien de huidige overnamestrijd. De bond heeft daarom De Nederlandsche Bank gevraagd expliciet aandacht te schenken aan de belangen van consumenten bij de ontwikkelingen rondom ABN AMRO."

    Bron: Consumentenbond

    geplaatst op
  • De telegraaf schrijft vandaag Klanten ABN Amro keren bank rug toe en stelt dat een aantal rijke klanten van ABN Amro hun vermogen al bij een andere bank hebben gedeponeerd. ABN Amro meldt dat "hooguit enkele tientallen" klanten zijn vertrokken.

    Artikel haalt ook Jaap Wapstra van rekeninghoudersabnamro.blieb.nl.

    Eduard de Wilde heeft het al over Power to the People gezien een 2-tal sites die specifiek geopend zijn om belangen van klanten te behartigen.

    't kon weleens ook een mooie PR-case worden!

    geplaatst op
  • @Erik: zie jij ook de Rabo-advertentie onder hert stukje van Eduard de Wilde?

    geplaatst op
  • @hans-peter: JA! Ik heb een ingebouwd filter voor advertenties, maar deze combi is leuk. Ben benieuwd welke partij het aandurft ècht in te gaan op de verkoop van AbnAmro.

    geplaatst op
  • Vanavond in Hart van Nederland (vroege editie): Jaap Wapstra van rekeninghoudersabnamro.blieb.nl

    geplaatst op
  • Ook Adfo meldt dat klanten massaal ABN Amro verlaten:

    (...) Duizenden rekeninghouders van ABN Amro dreigen hun bank te verlaten. De aanstaande miljardenovername door andere banken zit vol risico's en kostenstijgingen voor particuliere en zakelijke klanten, vinden zij.

    ABN Amro is in het vizier gekomen bij het Britse Barclays en de groep Royal Bank of Scotland, Fortis en Santander. Een bron bij de bank bevestigde gisteren dat een aantal rijke klanten van ABN Amro hun vermogen al bij een andere bank hebben gedeponeerd. ABN Amro meldt aan De Telegraaf dat ‘hooguit enkele tientallen’ klanten zijn vertrokken, maar de krant zegt dat het er veel meer zijn.
    De Consumentenbond zegt ‘enkele honderden telefoontjes’ per dag te krijgen van bezorgde klanten. Ook zakenman Michiel Westermann, oud-topman van Pink Elephant (nu Roccade), mobiliseert klanten en bedrijven. ‘De bank, dat is kennis, kunde én klanten. Maar aan ons wordt bijna niets uitgelegd over wat er met ónze bank gebeurt" , stelt hij. Hij wil via zijn deze week te lanceren site site en advertenties steun verzamelen om de bank te dwingen uitleg te geven.
    Westermann: ‘Ik ben niet tegen een overname, maar het zijn wel ónze rekeningen. Mijn ouders zaten bij deze bank, ik mijn leven lang. Ik vertrek als de bank ons geen inzicht in de gevolgen biedt.’
    ABN Amro zegt in een reactie dat de bank ‘zeer solide’ is. ‘Klanten hoeven zich nu en in de toekomst geen zorgen te maken’, aldus de woordvoerder. ‘De dienstverlening en spaargelden staan niet onder druk.’ (...)

    geplaatst op
  • De macht van de klanten van ABN AMRO

    “De echte macht ligt in de 21ste eeuw bij de consument”, zo schrijft Frank Kalshoven zaterdag in zijn column in de volkskrant. Hij laat zien dat banken “vreemde instellingen” zijn. Het vertrouwen van de klanten in de bank is dan ook erg belangrijk.

    Theoretisch gezien zouden wij, de consument, een bank in grote problemen kunnen brengen. Door massaal geld op te nemen, over te maken of door het totale tegoed direct mee te nemen naar een andere bank. Consumenten zeggen het vertrouwen op in de bank waardoor de waarde van de aandelen zal gaan dalen.

    Het is dus écht mogelijk om als consument (en klant van ABN AMRO) de overnamestrijd te beïnvloeden. Nu is het theoretische model een extreem bruut machtsmiddel én bestaat er een subtielere manier om de overnamestrijd te beïnvloeden.
    Deze subtielere manier is een “codeboek”, met het codeboek is het mogelijk om de overnamestrijd als klant van ABN AMRO te beïnvloeden.

    Codeboek

    We “communiceren” constant met de bank, door middel van ons betalingsverkeer. We kunnen door middel van een “codeboek” dan ook communiceren met de ABN AMRO-bank.
    We maken dagelijks (door middel van een periodieke overboeking) een bedrag over van onze spaarrekening naar onze hoofdrekening, of andersom. Door middel van de overgemaakte bedragen, gekoppeld aan het codeboek, kunnen zo de klanten van ABN AMRO communiceren met hun bank.

    Ik heb een begin gemaakt… een eerste codeboek waarmee we kunnen communiceren met de bank. Over de huidige overnamestrijd en een aantal aanverwante zaken. Het codeboek ziet er als volgt uit:

    ? €0,01: Ik wil dat ABN AMRO zelfstandig blijft, bij verkoop van de bank kies ik voor een andere bank

    ? €0,02: Ik wil dat ABN AMRO zelfstandig blijft, maar blijf bij de bank als dat niet mocht lukken

    ? €0,03: Ik wil dat ABN AMRO zelfstandig blijft, mocht de bank toch verkocht worden heb ik de voorkeur voor Barclays

    ? €0,04: Ik wil dat ABN AMRO zelfstandig blijft, mocht de bank toch verkocht worden dan heb ik de voorkeur voor het bankentrio Fortis, Santander & Royal Bank of Scotland

    ? €0,05: Ik wil dat ABN AMRO verkocht wordt en wel aan Barclays

    ? €0,06: Ik wil dat ABN AMRO verkocht wordt en wel aan het bankenconsortium Fortis, Santander & Royal Bank of Scotland

    ? €0,07: Ik vind dat de ABN AMRO teveel rekening houdt met zijn aandeelhouders en te weinig met zijn klanten & medewerkers

    ? €0,08: Ik vind dat ABN AMRO niet teveel rekening houdt met zijn aandeelhouders

    ? €0,09: Ik vind het onterecht dat de topmannen van ABN AMRO miljoenen verdienen met deze verkoop. ABN AMRO is winstgevend & groot genoeg om onafhankelijk te blijven.

    ? €0,10: Ik vind het terecht dat de topmannen van ABN AMRO miljoenen verdienen met het begeleiden van deze verkoop. ABN AMRO zal beter gaan functioneren en een verkoop is het beste


    Om Franks Kalshoven te citeren: “de echte macht ligt in de 21ste eeuw bij de consument”. De codetabel is een instrument om dit te bereiken. De uitkomst is nog ongewis, maar stel nu dat op grote schaal dagelijks €0,01 wordt overgemaakt…. De consument en de klanten van de bank geven hiermee aan dat de verkoop van de bank een hoop klantenverlies betekent. Hiermee wordt de bank geen interessante overnamekandidaat meer.

    Ik heb getracht de codetabel zo veelzijdig & veelzeggend mogelijk te maken. Wanneer deze tabel door zoveel mogelijk mensen wordt verspreid en als (voorlopige) “standaard” wordt gezien, is het voor rekeninghouders van de ABN AMRO vandaag al mogelijk om hun stem te laten horen. Kies één of meerdere opties, maak het bekend, werk er aan mee, zet het op je weblog, plaats het op je website, mail het naar je collega’s…. Het moet mogelijk zijn om al op hele korte termijn een eerste inzicht te krijgen in de wens (en daarmee de macht) van de consument!!

    geplaatst op
  • Het Financieele Dagblad:

    (...) Vele tienduizenden klanten van ABN Amro zijn vanwege de overnamestrijd overgestapt naar de Rabobank. Ook zakelijke klanten hebben een deel van hun geld overgeheveld. Hun aantal groeit nog dagelijks.

    Dat heeft de Rabobank woensdag laten weten bij de presentatie van de halfjaarcijfers. De post toevertrouwde middelen ging sterk omhoog met bijna euro 14 mrd, ruim twee keer zo veel als normaal. (...)


    Weet iemand nog meer voorbeelden van overname gevechten, die uiteindelijk slecht zijn uitgepakt voor een bedrijf? Misschien interessant om naar aanleiding hiervan een artikel te schrijven over imagoschade en overnames. Hebben we een imago specialist in da house?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.