Je bent een merk, of je nu wilt of niet!

24 maart 2016, 12:00

Zo bouw je een fantastisch personal brand

De term branding is lange tijd voorbehouden geweest aan bedrijven, maar in dit te gekke digitale tijdperk is ieder individu zijn eigen personal brand. Niet iedereen is er op een bewuste manier mee bezig of wil er überhaupt op een bewuste manier mee bezig zijn. Maar of je het nu wilt of niet, we hebben allemaal een digital footprint. Als ik denk aan mijn twee dochters van twee en vijf, dan hebben zij nu al meer foto’s online staan dan ik in mijn hele leven!

De vraag is dus niet langer of je een personal brand bent, maar hoe je ervoor kiest dit merk te begeleiden en ontwikkelen. Als je er zelf invloed op kunt uitoefenen, waarom zou je dat dan niet doen? Ik quote graag Tom Scholte:

Als jij duidelijk kunt uitdragen wie je bent, waar jij voor staat en hoe jij anderen kunt helpen met hun uitdagingen, trek je de juiste opdrachten en mensen naar je toe.

Zo start je met het bouwen van een een fantastische personal brand.

Zie jezelf als een merk

Als mensen online jouw naam zien, waarmee wil je dan dat zij jou associëren? Je hebt een bepaalde persoonlijkheid en kennis: welke expertise en kwaliteiten wil je laten zien? Elke tweet, elke statusupdate of foto die je deelt, draagt bij aan jouw personal brand. Als je jezelf eenmaal ziet als merk, kun je er op een strategische manier over nadenken en beïnvloeden hoe mensen jou zien.

Betekent niet direct dat je niet meer menselijk bent natuurlijk. Integendeel, authenticiteit is juist belangrijk in dit digitale tijdperk. Een sterke persoonlijkheid kan een enorme ROI opleveren, of je nu voor een organisatie werkt of voor jezelf. Als je het hebt over authenticiteit, waar veel over wordt geschreven, moet je volgens Cees Harmsen twee dimensies in acht nemen. Identiteit: waarom doe ik wat ik doe, waar sta ik voor en wie wil ik bereiken?, en communicatie: hoe maak ik kenbaar wie ik ben en wat ik doe en wat wil ik andere mensen doen geloven over mij?

Onderzoek jouw online aanwezigheid

Voordat je een auto koopt, vergelijk je eerst online bepaalde modellen en opties. Het is als automerk dan wel handig dat je niet alleen snel gevonden wordt, maar ook dat je volledige en relevante informatie geeft om een voorkeurspositie te verwerven. Precies om die reden zou je jezelf ook regelmatig moeten Googelen om te kijken hoe je er online voor staat. En stel eenvoudig meldingen in, zoals Google Alerts. Als er online iets over jou wordt gezegd, krijg je hiervan een notificatie. Het bouwen van een sterk merk betekent namelijk zowel het reageren op wat er over je wordt gezegd als de creatie van intellectueel eigendom.

Maak een persoonlijke website

Het hebben van een eigen website is een van de beste manieren om je naam te laten indexeren door zoekmachines. Dat klinkt ingewikkeld, maar je maakt in een handomdraai een WordPresssite aan met een van de vele gratis templates. Zet je bio erop, je cv, links naar jouw sociale platforms en eventuele blogs. Et voilà. Uitbreiden kan altijd nog.

Bedenk hoe jij waarde kunt toevoegen

Zie je ook regelmatig posts voorbij komen waarvan je denkt: waarom? Posts waarover desbetreffende persoon duidelijk niet heeft nagedacht. Op zich prima, toch is het slim om dat wel te doen. Maak twee lijsten: enerzijds waar jij goed in bent en waar jij graag over wilt vertellen, anderzijds wat jouw doelgroep bezighoudt en waarmee zij geholpen worden. De overlappen, de zogenaamde sweetspots, zijn de onderwerpen waar je mee aan de slag gaat en die je vastberaden en consistent inzet.

Je kunt er dan voor kiezen om zelf content te creëren. Of je cureert content: je zoekt naar bestaande informatie en dat deel je, liefst voorzien van een persoonlijke introductie, inzicht of mening. Er is waarschijnlijk al zoveel geschreven over de door jou gekozen onderwerpen, waarom zou je het niet hergebruiken? Het helpt je sneller jouw expertrol te pakken. Veel mensen houden de 70/20/10 regel aan: 70 procent bestaande content delen, 20 procent nieuwe content maken en 10 procent overlaten voor actualiteiten.

Voordat je slechts feitelijke informatie deelt, bedenk dan dat een sterk personal brand voortkomt uit een sterk verhaal. Wat is jouw verhaal? Wat zijn jouw passies en interesses die jij consequent kunt inzetten om jouw verhaal te ondersteunen? Maak verhalen die het waard zijn om te delen. Mensen volgen je niet alleen om wat wat jij doet, maar vooral ook om wie jij bent. En om er nog iets aan toe te voegen om over na te denken: blijf jouw merk ontwikkelen. De digitale mogelijkheden volgen zich in hoogte tempo op, je moet wel laten zien dat je een beetje kunt bijblijven.

Verbind je met andere sterke merken

Je kunt jouw personal brand kracht bijzetten door je te verbinden met andere sterke merken. Kun je linken met interessante bedrijven of medewerkers bij deze bedrijven? Zijn er groepen waarin je kunt participeren? Opleidingsinstituten waaraan je een bijdragen kunt leveren? Of misschien heeft het bedrijf waar jij werkt een blog waarvoor jij kunt schrijven?

Het helpt ook om online influencers op te sporen, ze te volgen, van ze te leren of zelfs een connectie en een gesprek met ze aan te gaan. Het klinkt als een hoop werk, maar ik beloof je dat het ontzettend leuk is om te doen, het kan zelfs verslavend werken. Je leert niet alleen veel mensen kennen, je kennis gaat in een rap tempo omhoog.

Neem jezelf niet te serieus!

Misschien wel een van mijn belangrijkste tips: neem jezelf niet te serieus. Een personal brand ontwikkelen is een serieuze zaak, maar laat het alsjeblieft nooit saai zijn. We zijn mensen, geen bedrijven en dat kunnen we mooi in ons voordeel gebruiken. Ik houd van mensen met kennis, maar ik houd nog meer van ze als ook over een flinke dosis zelfspot en humor beschikken, in mijn ogen een teken van intelligentie. Dat zorgt ervoor dat ik ze wil volgen, omdat ze een sterke personal brand hebben ontwikkeld.

Denise Pellinkhof
Expert in marketing, branding, content & thought leadership bij Joy in Business

Expert marketing, branding, content & thought leadership. Ik geloof in de kracht van mensen. In de kracht van hun verhaal. Als jij duidelijk kunt uitdragen wie je bent, waar je voor staat en hoe jij anderen kunt helpen, wordt alles een groot speelveld. Door te investeren in persoonlijk contact, te werken vanuit klantbehoefte en je (menselijk) dienstbaar op te stellen, kun je vertrouwen opbouwen. Je trekt de juiste klanten naar je toe. Echt, er zijn zo veel kansen als jij jouw kennis en persoonlijkheid slim weet in te zetten. Ik krijg er energie van mensen en organisaties hierbij te helpen. Om ze te zien groeien en hun expertrol te pakken. Om verhalen te maken die het waard zijn om te delen: inzichtvolle content, waarmee je aantoont de markt en de uitdagingen van klanten te kennen. Mens en organisatie hebben elkaar hierin nodig. Zo simpel is het.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Trudy Pannekeet

    Goed stuk met briljant einde “neem jezelf niet te serieus… We zijn mensen, geen bedrijven” Zeker als je kleine zelfstandige bent!


    29 maart 2016 om 15:23
    Denise Pellinkhof

    Dag Trudy,

    Dank je wel voor jouw reactie. En ik ben het met je eens, de laatste tip is eigenlijk de beste. Had ik mee moeten beginnen. Uiteindelijk moeten we het toch met elkaar doen en dat maakt het nu juist zo leuk. Fijne avond nog.


    29 maart 2016 om 20:34
    Danice

    Be sure to let me know if there's any reason I would actually want to read this book. He makes so many good points about hunting, but seems to think it's only a benefit for boys or men. He might be astonished to know I've reached many of the same conclusions he has, even though I lack the Y chromosome. Sorry, but the "leave women beih&dnquot; message grates on me, whether it's coming from an uneducated felon or a PhD.


    12 juli 2016 om 01:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!