Je kan niet zonder deze 3 nieuwe YouTube-features
Met deze kersverse YouTube-features blijf je een stap voor op je concurrent
YouTube is het grootste videoplatform ter wereld en blijft met 12 miljoen maandelijkse gebruikers in Nederland nog altijd groeien. Het platform is in de afgelopen tijd uitgebreid met kersverse features, waaronder nieuwe analyse-tools om je kanaal te laten groeien, en meer. Deze nieuwe features zijn cruciaal om je als merk eigen te maken. Waarom? YouTube’s algoritme pusht creators die deze nieuwste features inzetten. Als ‘early adopter’ behalen merken zo niet alleen het maximale bereik, maar blijven ze ook een stap voor op de concurrent. Om die reden zetten we elke maand de nieuwste YouTube-updates op een rij.
Presteert je kanaal goed of juist slechter? YouTube vertelt je waarom. Wanneer kanaalcijfers significant verbeteren of verslechteren, biedt YouTube nu zelf inzicht in de mogelijke oorzaak daarvan. YouTube kijkt naar het aantal uploads op het kanaal, hoeveel advertenties er zijn ingezet en hoe mensen de video’s hebben beoordeeld. Dit laatste kan bijvoorbeeld via YouTube-zoekopdrachten, de browsefunctie (lees: de homepagina) of aanbevolen video’s zijn gebeurd.
Wat betekent dit voor merken op YouTube?
Het wordt makkelijker gemaakt om te achterhalen waarom een kanaal beter of slechter presteert. Met deze informatie is snel te zien wat al goed gaat en wat er misschien beter kan. Deze maand vanwege een campagne meer geüpload dan normaal? Probeer dit consistente uploadschema dan vol te houden, wanneer YouTube dat aangeeft als verklaring voor de betere prestaties op het kanaal.
YouTube vertelt je welke video’s nieuwe kijkers binnenhalen
YouTube laat je weten welke video’s zorgen voor nieuwe kijkers. Nieuwe kijkers, die ook nog eens terugkomen op je kanaal. In deze nieuwe feature genaamd ‘videos growing your audience’ (lees: video’s die zorgen dat je meer publiek krijgt) zie je precies welke video’s daarvoor hebben gezorgd. Dit wordt beoordeeld van ‘Zeer hoog’, ‘Gemiddeld’ tot ‘Laag’.
Meer weten over deze waardevolle nieuwe, terugkerende kijkers? Klik dan op ‘meer bekijken’. Je krijgt dan een uitgebreide spreidingsdiagram, die alle recent geüploade video’s en hun prestaties weergeeft. Gerankt op de hoeveelheid nieuwe, terugkerende kijkers. Dat zijn dus kijkers die nooit eerder een video van dit kanaal hebben bekeken en na het zien van die specifieke video terug zijn gekomen om er meer te bekijken.
Wat betekent dit voor merken?
Met deze feature is in één oogopslag duidelijk welke video’s nieuw publiek aantrekken en het kanaal dus laten groeien. Door middel van een korte analyse is het de kunst om daarin een rode draad te ontdekken en deze informatie te gebruiken bij het produceren van nieuwe content. Denk hierbij aan een specifieke presentator, het thema, het onderwerp of de actualiteit van de video.
De juiste ondertiteling: belangrijker dan ooit
Op mobiele weergave was dit al een tijdje zichtbaar, maar ook op desktop gaan video’s nu automatisch afspelen wanneer de cursor er overheen beweegt. Niet alleen de video begint te spelen, maar ook de (automatisch gegenereerde) ondertiteling. Dit zorgt ervoor dat de video al goed gevolgd kan worden zonder daarop geklikt te hebben. Althans, als er ondertiteling is toegevoegd. Er wordt namelijk geen geluid bij afgespeeld.
Wat betekent dit voor merken?
Doordat video’s op de homepagina automatisch met ondertiteling afspelen op desktop, wordt ondertiteling belangrijker dan ooit. Het werkt nu niet alleen meer mee voor de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van een video, maar gaat ook de Click-Through-Rate bevorderen. Waarom? Omdat deze potentiële kijkers de video’s al kunnen volgen, vóórdat ze erop geklikt hebben. Zo is de kans groter dat ze op de video zullen klikken om hem vervolgens af te kijken. Des te belangrijk dus dat de ondertiteling als SRT-file is toegevoegd en klopt!