Je nieuwe auto proefrijden via Pinterest

24 juni 2021, 09:00

Volkswagen mikt op innovatie

Auto’s worden op steeds meer ‘alternatieve’ manieren verkocht. De tijd dat je naar de showroom kwam, geïnformeerd en geadviseerd werd door de verkoper en met een getekend koopcontract de deur uitliep is niet meer zo vanzelfsprekend. (Private) leaseaanbiedingen, (online) advertenties, ‘autowebshops’, proefrit aan huis of op het werk, veilingen. Voor iedereen is er wel een passende manier. En daar komt de virtuele proefrit via Pinterest nog eens bij!

Het afbeeldingenplatform waar je uren ideeën en inspiratie kunt opdoen, is de samenwerking met Volkswagen gestart om de winkelervaring op Pinterest te verbeteren. Vorig jaar is het al hevig in de weer geweest met samenwerking met merken en het lanceren van nieuwe functies, waaronder de Shopping List en Idea Pins. Dit is iets wat het bedrijf graag wil voortzetten, want de jaarlijkse omzet is in 2021 met 48 procent toegenomen ten opzichte van 2019.

‘Virtuele testritadvertentie-ervaring’

Eén van de vernieuwingen die het sociale netwerk doorvoert is dus in samenwerking met de Volkswagen USA. Samen bedachten ze de optie om het platform te gebruiken om een ‘virtuele testrit-ervaring op te doen. Volgens SocialMediaToday ‘een boeiende advertentieoptie die ook veel kansen voor andere automerken op het platform zou kunnen introduceren’.

Deze samenwerking is tegelijkertijd ook onderdeel van Volkswagens nieuwe campagne om de volledig elektrische Volkswagen ID.4 te promoten. De nieuwe, interactieve, ‘in-car ervaring’ kan je activeren met de Promoted Pin.

Inspelen op het inspiratieconcept

Daarnaast is het creëren van een volledig virtuele winkelervaring ook een kans om het bereik van het merk verder te vergroten. Mensen hoeven niet meer fysiek een dealer te bezoeken om een ID.4 op te halen voor een proefrit, ze kunnen de auto’s op afstand testen via virtuele simulatie. Samen met de 360-graden kijkmogelijkheid die Pinterest biedt zal dit een nóg realistischere ervaring geven. Een vergelijkbaar iets is ook al mogelijk bij het opdoen van inspiratie voor de inrichting van je huis.

MarketingDive schrijft dat één derde van de mensen die in de markt is voor een auto, Pinterest gebruikt als inspiratiebron. Het zorgt zelfs voor zo veel inspiratie dat kopers soms geïnspireerd raken om te gaan voor een auto die ze oorspronkelijk helemaal niet op hun netvlies hadden staan.

Onderzoek van Oracle Data Cloud heeft daarnaast nog een ander voordeel aangetoond. Onder Pinners is de kans 28 procent groter dat zij een nieuw voertuig kopen binnen 90 dagen na de release dan onder niet-Pinners. Bij SUV’s is dit zelfs 31 procent meer kans, aldus de onderzoeksresultaten.

De fictieve autoverkoper

De autofabrikant uit Wolfsburg gaat de virtuele testritmogelijkheden via Pinterest binnenkort uitbreiden. Onder andere door consumenten de kans te bieden om ook op een virtuele manier om de auto te lopen, en informatie te geven die een verkoper in een fysieke showroom je zou vertellen. Mogelijk dat het op termijn dus ook nog een besparing op menskracht kan opleveren voor het merk…

Toyota en Pinterest

Volkswagen is niet de eerste autofabrikant die zich positief probeert te profileren op Pinterest. Toyota werkte al eerder samen met Pinterest-makers om te kunnen profiteren van de inspiratiemogelijkheden op dit social medium.

Met zijn contentcampagne op Pinterest probeert het Japanse automerk de houding ten aanzien van minibusjes in de VS te veranderen. Verder wil het de Sienna, een flinke MPV voor de gehele familie, positioneren als een voertuig dat ook geschikt is voor mensen die opzoek zijn naar een zogenoemde ‘derde ruimte’. Denk bijvoorbeeld aan een thuiswerkkantoor om je af te zonderen of een extra logeerruimte.

Angie White, senior manager media bij Toyota in Noord-Amerika verklaarde tegenover MarketingDive de keuze van de autofabrikant voor Pinterest: “De creators van het platform lopen voorop in het tot leven brengen van deze ideeën. En het zijn juist ideeën die creatief en toepasselijk zijn voor de consument. Denk aan vernieuwde werkplekken of een mobiele podcaststudio.”

Maar dit is geen virtuele proefrit of fictief showroombezoek, waardoor het concept van Volkswagen zeker uniek te noemen is.

Volkswagen en de elektrische auto (EV)

Ook de keuze om juist een elektrisch model via dit sociale medium te promoten is niet voor niets. In 2019 bracht Pinterest al naar buiten dat het een stijging zag van mensen die zochten naar duurzame en eco-vriendelijke pins op het gebied van reizen, voeding, ouderschap en stijl. Pinners willen volgens het platform het gevoel hebben dat zij een impact hebben op het verbeteren van de staat van de wereld op het gebied van milieu en politiek. En dit is nu juist de groep die Volkswagen wil aanspreken met zijn EV’s.

De ommezwaai van VW

Door het dieselschandaal van de autofabrikant in 2015, waarbij het merk door middel van ‘sjoemelsoftware’ dieselmotoren heeft gemanipuleerd zodat die tijdens rollenbanktesten zuiniger leken dan in het echt, heeft de reputatie van het merk een flinke knauw gekregen. Wereldwijd kwam er veel kritiek en de fabrikant moest op de knieën en bood excuses aan, onder andere met paginagrote advertenties in de krant. En in de VS is er zelfs 15 miljard dollar aan de autoriteiten betaald om het ‘dieselgateproces’ te schikken.

Maar daar is het imago niet mee hersteld. Om het vertrouwen te herstellen heeft Volkswagen in 2016 al aangegeven in te willen gaan zetten op de EV. Daarbij stelde het als doel voor zichzelf om in 2015 één miljoen elektrische wagens verkocht te hebben.

Toch doorloopt het automerk, met twee van de vijf bestverkochte auto’s ooit (de Kever en de Golf), de weg richting elektrificatie niet probleemloos. De eerste als volledig elektrisch ontwikkelde auto van het merk, de Volkswagen ID.3, had in het beginstadia last van bugs in de software. Dat leidde op z’n minst tot een klaagzang over de kwaliteit van de auto, aldus Groen7. Dit beloofde niet veel goeds voor het tweede model op dit platform, de ID.4, maar die auto was vanaf begin af aan qua software prima op orde. En na enkele software updates is ook de ID.3 nu helemaal vrij van softwarematige problemen.

‘Voltswagen’ om de wereld te foppen

Of deze start van Volkswagens EV-carrière nog niet vervelend genoeg was besloot de fabrikant om dit jaar nét voor 1 april de wereld wijs te maken dat het voortaan in de VS zijn elektrische auto’s zou gaan aanbieden onder de merknaam ‘Voltswagen’ in plaats van ‘Volkswagen’. Het moest dienen als een publiciteitsstunt om het aanbod van elektrische auto’s van het merk te kunnen promoten.

Omdat er rond deze datum van grappen en grollen al enkele vraagtekens bij het nieuws gezet werden kwam VW op 30 mei met een officieel persbericht waarin het beweerde dat de naamsverandering écht plaats zou gaan vinden. Men trapte er daarna massaal in, maar toen tóch bekend werd dat het een grap was viel dit niet in goede aarde.

Dat kwam met name doordat de autobouwer oneerlijk zou zijn omgegaan met zijn mediabronnen, de stunt de aandelenkoers van het merk zou kunnen beïnvloeden, wat verboden is, en omdat het mogelijk ervoor gezorgd zou kunnen hebben dat de effectenwetten zijn overtreden. En dat mag allemaal niet, en daarom onderzoekt de SEC (United States Securities and Exchange Commission) dit voorval, wat op z’n minst een debacle genoemd mag worden aangezien Volkswagen net van zijn imago van liegen af wilde komen.

Iconische advertenties van VW

Ondanks de nasleep kun je niet zeggen dat deze enigszins mislukte grap geen effect heeft gehad. Er werd immers volop over het merk geschreven. In het verleden heeft het merk wel vaker opvallende en iconische advertentiecampagnes neergezet.

‘Van een oud dametje geweest’

Iedereen kent bijvoorbeeld wel de reclame met de Golf die gekocht wordt van een oude dame. De kopers zijn van mening dat deze netjes is bereden door de dame en dat er daarom wel niks mee mis zal zijn. Maar stiekem was de vrouw een straatracer in spé.

Het Duitse automerk heeft nog veel meer treffende commercials neergezet. Misschien wel te veel om op te noemen, maar de campagne ‘Snelweg Sprookjes’ heeft recent nog heel goed gescoord. Op het filmfestival van Cannes scoorde deze in 2019 zes keer zilver.

Het crossmediale succes van VW

Volkswagen heeft door onder andere deze campagnes al goed laten zien dat het veel moeite wil doen om als innoverend merk over te komen. Maar ook dat het allerlei verschillende manieren wil inzetten om zijn doelgroepen te bereiken en kennis te laten maken met het modellenaanbod. Wie weet is de samenwerking met Pinterest dan straks wel net zo’n succes als de commercial met de rode Golf.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!