Jesse Limmen (Magneetfestival): “Het publiek is onze artiest”

3 september 2012, 09:30

Het Magneet Festival lijkt op het eerste gezicht een gewoon festival. Er is theater, dans en natuurlijk ook muziek. Maar niet alleen de duur is anders (het festival vindt momenteel plaats en duurt van 24 augustus tot en met 16 september), maar ook de organisatie van het festival verloopt niet op de traditionele manier. Jesse Limmen, de organisator en bedenker van Magneet Festival, was te gast in Top Names en werd geïnterviewd door Erwin Blom en Roeland Stekelenburg. Hij sprak vrijuit over zijn festival, de aspecten waar hij tegen aanloopt én over zijn schoenen.

Noot van de redactie:

Tijdens de zomerperiode is Fast Moving Targets met vakantie en plaatsen wij interviews die nog niet eerder op Marketingfacts zijn verschenen. Morgenavond is Top Names weer helemaal terug, met om 21 uur Cynthia Schultz (oftewel @misslipgloss) over hoe beautybloggen voor haar een bedrijf werd en om 22 uur Marleen Stikker (Waag Society / Picnic) over o.a. het Picnicfestival dat over twee weken in Amsterdam gehouden wordt.

Magneet Festival

De geestelijk vader vertelt over de manier waarop zijn festival is georganiseerd. “We zijn een crowdsourced festival.” Hij legt uit: “Mensen kunnen zich via Facebook aanmelden op de website. De website dient als platform waar op mensen ideeën kunnen indienen, maar moeten dat idee dan ook uitvoeren. Wij als organisatie kijken dan naar de haalbaarheid en uitvoerbaarheid. Sommige ideeën zijn niet haalbaar vanwege financiën of techniek, er zit een bepaalde moderatie in het systeem.”

Hij vervolgt: “Op het platform kun je dus ideeën indienen, die ideeën worden dan omgezet in projecten en die projecten worden dan fysiek uitgevoerd op het festival.” Op het gebied van uitvoering heeft hij tijdens de vorige editie veel geleerd. ”Vorig jaar had ik een grote loods met decor en iedereen mocht daar stukken uit lenen en die zelf opbouwen en afbreken. Alleen alles wat ik wilde bewaren kwam kapot terug en wat kapot kon stond te sterk in elkaar dat we het af moesten breken. Uiteindelijk hebben we het meeste verbrand. Daarom focussen we ons dit jaar meer op begeleiden en het faciliteren, dan hoeven we ook zelf minder te tillen.”

Op de vraag hoe je bij crowdsourced festival samenhang creëert antwoordt Limmen met een metafoor. “We zorgen er eerst voor dat we een net vol met vissen hebben en dan sorteren we ze uit in bakken.” Hij legt uit: “We hebben 6 area’s en ook die zijn weer onderverdeeld in grotere en kleinere partijen en die verdelen het dan ook weer aan partijen. Op die manier brengen we samenhang aan in het festival.”

Geschiedenis Magneet Festival

Voor de Lowlandsbezoeker komt de naam van het festival bekend voor. Jarenlang was er op Lowlands-terrein de Magneetbar te vinden, maar waar komt die naam toch vandaan? Limmen, lachend: “Het trekt je aan en stoot je af.” Hij vervolgt: “Ik was met een vriend op Ruigoord, daar is het ontstaan. We hadden een caravan en een paar honderd euro aan drank. We gaven drank weg en dat trok veel meisjes aan en zo ontstond de naam. We hebben toen een barretje aan de caravan gemaakt en ‘s nachts heeft die vriend de naam Magneetbar op de caravan geschreven. In die winter heb ik het idee uitgewerkt en op papier gezet en er een reclameconcept van gemaakt.”

Dat concept kreeg een vaste plek op Lowlands en werd pas later een festival in Amsterdam. De organisator vertelt over die stap. “Na 5 jaar Lowlands met de Magneetbar was het zonde om niet door te gaan.” Hij legt uit dat hij eigenlijk bezig was met een festival op Ameland, maar dat een verzoek van Isis (de nachtburgemeester van Amsterdam) tot een andere stap leidde. “Ze vroeg of ik een crowdsourced festival in stadsdeel Oost wilde doen.” Limmen vertelt verder: “Een vriend van me, Sep Stam, had daar 3 jaar geleden al een soort platform voor gemaakt en zo is het festival ontstaan.” Het festival is neergestreken op locatie Oostpunt in Amsterdam Zeeburg. We hebben die plek gekregen omdat wij een culture vrijplaats zijn voor Amsterdam. Het festival is een speelplaats voor mensen die expressief iets willen én kunnen laten zien.”

Toekomst festivals

Het gesprek krijgt een andere wending en gaat verder over de toekomst van festivals. “Het oude festival model is dat je bands boekt en mensen dan kaarten kopen op de line-up. Mensen gaan daar dan heen voor de beleving en om te consumeren.”

Bij het Magneet Festival doet Limmen dat anders. “Ik wil toch meer een 2012 versie van het festival maken. Het publiek moet dé artiest zijn en wij zien dat daar veel vraag naar is. We hebben veel traffic op het platform en veel reuring op Facebook.” Hij vervolgt zijn betoog. “Ik ben een een aantal keer naar Burning Man geweest. Dat is een festival in Amerika dat volledig gecrowdsourced is zónder plaftorm. Ze doen daar aan cocreatie, leave no trace en je kan er niks kopen.” Zo ontstaat er op Burning Man een levendige ruilhandel zo legt hij uit. “We zouden dat ook willen, maar dat is in Nederland te ingewikkeld.” De organisator vervolgt: “Wij hebben als fundamenten crowdsourcing, co-creatie en leave no trace. We maken een festival mét het publiek en ze laten niks achter.”

En hoe zit dat nu met de schoenen van Limmen? “Ze zijn wel over de top ja, ik ben een kleurrijke schoenendrager.” Hij haalt zijn schoen van tafel en kijkt lachend in de camera. In zijn ogen zie je de hoop dat de bezoekers van Magneet Festival maar net zo kleurrijk mogen zijn.

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!