Jongeren bestellen alcohol bij flitsbezorgers, ouderen kant en klaarmaaltijden
Meeste serieuze flitsbezorgersfans in leeftijdscategorie 35-44 met gezin
Vandaag deel 2 uit een serie over onderzoeken rondom flitsbezorging (lees hier deel 1). Deze relatief nieuwe tak van sport ligt al langer onder het vergrootglas, in Amsterdam worden distributiepunten geweerd wegens overlast. Veel meningen, wij onderzoeken liever. In dit artikel meer inzicht in wat er door wie besteld wordt, wanneer en waarom Nederlanders gebruik maken van flitsbezorging.
Als je leest over flitsbezorging wordt nogal eens de indruk gewekt dat het vooral jonge consumenten zijn op zoek naar bier en chips. Hoewel deze groep zeker is vertegenwoordigd, zijn de grootgebruikers van flitsbezorging vooral jonge gezinnen en millenials. Ook ouderen maken steeds vaker gebruik van het concept. In de donkere Covid-dagen probeert deze groep een ritje naar een drukke supermarkt te voorkomen.
Snacks en alcohol populair
Voor welke producten blijven we thuis en laten we een flitsbezorger invliegen? Over het algemeen zijn snacks de populairste categorie, daarna volgen frisdrank, sappen, koffie en thee en de categorie groente en fruit.
Alcoholische versnaperingen staan ook vaak op het boodschappenlijstje als Nederland een beroep doet op de flitsbezorger. Vooral jongeren (23%) bestellen deze categorie, terwijl ouderen juist diepvries- en kant-en-klaarmaaltijden laten bezorgen (27%).
Waarom we de flitsbezorger langs laten komen
Er zijn meerdere redenen te noemen waarom de Nederlandse consument liever de flitsbezorger optrommelt in plaats van zelf naar de buurtsuper te gaan. Grofweg zijn er drie redenen voor het beroep op de flitsbezorger:
- Ziekte: We zijn allemaal weleens geveld door een pittige griep, maar met corona in het achterhoofd blijven we als vanzelfsprekend ook thuis bij (lichte) klachten als een kuchje hier of een hoestje daar. Een flitsbezorger biedt dan de oplossing als jij thuis even door de Strepsils heen bent.
- Iets vergeten: Je bent aan het koken en komt erachter dat je tijdens het doen van de boodschappen een ingrediënt bent vergeten te halen. Ook dan biedt een flitsbezorger soelaas, vooral onder millennials (36%).
- Drukte: De belangrijkste reden voor het inschakelen van de flitsbezorger, vooral onder de wetenschappelijk opgeleide jongeren (67%).
Er is overigens een groep die flitsbezorgers sowieso zoveel als mogelijk inruilt voor een bezoek aan de supermarkt. Het gaat hier om 65-plussers die de buurtsupers mijden uit angst voor het oplopen van corona (42%).
Wanneer en frequentie per doelgroep toegelicht
Er zijn verschillende momenten waarop Nederland de flitsbezorger invliegt. Nederland bestelt vooral in de avond bij de flitsbezorger. Daarna volgen de middag, in de ochtend en in de nacht. Maar er zit wel verschillen tussen leeftijdsgroepen. Met name millennials bestellen ’s avonds bij flitsbezorgers (61%), alleenstaanden bestellen ook vaak in het weekend (28%), 65-plussers bestellen het meest in de middag (46%) en in de nacht wordt vooral besteld door mannen tussen en 18 en 34 jaar (29%).
De meeste mensen bestellen maandelijks of vaker (59%). Er is ook een grote groep die slechts incidenteel iets bestelt (41%). In deze laatste groep zitten veel thuiswonende jongeren. Uitwonende 18 tot 24-jarigen bestellen juist vaker: meerdere keren per week (13%). Maar de meeste serieuze flitsbezorgersfans kun je vinden in de leeftijdscategorie 35 tot en met 44 jarigen met een gezin. Die bestellen overwegend dagelijks, wekelijks of meerdere keren per maand.
Je bent wat je bestelt
Je kunt op basis van bestelde producten, timing en bestelfrequentie bijna volledig uittekenen welk consumentensegment het betreft. Immers, je bent wat je bestelt en daar kunnen flitsbezorgers makkelijk op inspelen. Als er bijvoorbeeld een DOOH-campagne wordt ingezet, dan zal een visual van kant-en-klaarmaaltijden overdag en in het weekend logisch zijn, terwijl later in de avonduren snacks, frisdrank en alcohol geschikter lijken.
Een groot risico voor flitsbezorgers zijn echter incidentele bestellers. Deze groep zou je als flitsbezorger wat meer kunnen aanspreken met bijvoorbeeld een DOOH-campagne die wat meer inspeelt op de situatie en de daarbij horende behoefte. De flitsbezorger die koploper wil worden in deze markt zal dus vroegtijdig moeten identificeren welke groepen veel potentieel vertegenwoordigen. Maar ook, welke producten signaleren die potentie?
Over het onderzoek
Voor dit onderzoek heeft MeMo² gebruik gemaakt van THX., een platform dat het daadwerkelijk consumentengedrag continu weet te monitoren. Hiermee kunnen adverteerders het succes van de inzet van media, merk en retail bepalen. Voor het onderzoek wordt aan Nederlanders boven de 18 jaar die bekend zijn met flitsbezorgers gevraagd wat zij doorgaans kopen bij flitsbezorgers, op wat voor momenten en dagdelen zij kopen bij flitsbezorgers en hoe vaak zij wat kopen bij flitsbezorgers. 1.223 Nederlanders hebben mee gedaan aan het onderzoek.