Generatie Y moet op een bepaalde manier aangesproken worden om ze op de juiste manier te prikkelen, maar jongerenmarketing is zo simpel nog niet. Zijn we net aan Facebook als marketingtool gewend, is de populariteit alweer aan het afnemen. Naast de nadruk op (bewegend) beeld, met apps als Instagram en Vine, komt ineens ook kortstondigheid om de hoek kijken met apps als Tinder en Snapchat. Een interessante ontwikkeling, waarvan het einde nog lang niet in zicht is...
Populariteit Facebook neemt af
Op 4 februari 2014 bestond Facebook tien jaar. Dat is op het internet een enorm lange tijd. Zeker omdat de 'eerste in hun soort' vaak snel voorbij worden gesneld door nieuwkomers. Toch lijkt het erop dat de populariteit van Facebook inmiddels aan het afnemen is. Zo verschenen er de afgelopen maanden veel berichten dat tieners Facebook massaal verlaten, met de Nederlandse tieners (52 procent!) stipt op nummer één. Wetenschappers voorspellen zelfs dat Facebook binnenkort 80 procent van haar gebruikers kwijt is. Rigoreuze cijfers, maar er zit zeker een kern van waarheid in deze boodschap. Dat heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen.
Zo was ik onlangs in Oostenrijk bij het Snowevent van Studenten.net, waar een wereld voor me openging wat betreft mijn mening over social mediamarketing. Maar liefst 250 studenten gebruikten de gratis wifi van skigebied Axamer Lizum niet om te Facebooken of te Twitteren, maar om te Instagrammen. Logisch natuurlijk, want 1 wintersportfoto zegt immers meer dan 140 tekens. Het woord van het jaar 2013 is niet voor niets selfie.
De top 20 van social media platforms, gesorteerd op veranderingen in actief gebruik - bron: DailyMail.co.uk
Generatie Y wil iets anders
Jongeren communiceren heel anders dan wij. En hoe modern en vooruitstrevend we ook pretenderen te zijn, daar begrijpen we bar weinig van. We zijn veel minder connected met die doelgroep dan we zouden willen. Mijn persoonlijke ervaringen met mijn kinderen van 6, 9 en 11 jaar oud dragen ook nog niet veel bij. Maar ik kan me voorstellen dat je met kinderen in de leeftijd van 15 tot 21 jaar wel wat beter op de hoogte bent. Hoe blijf je als marketeer echter continu op de hoogte? Er zijn voldoende marketeers zonder kinderen en ook wanneer je ze wel hebt, worden ze vanzelf weer ouder dan 21 jaar.
De uitdrukking Generatie Y en andere mooie termen komen te pas en te onpas voorbij, maar daar lijken we inhoudelijk verder vrij weinig mee te doen. Kunnen wij volwassenen daar überhaupt wel iets zinvols mee doen? Wellicht is het slim als bedrijven jongeren aannemen om jongeren aan te trekken, want voor je het weet, streven ze je voorbij. Een leuk voorbeeld daarvan vind ik bliep, een initiatief dat Nederland inmiddels nog niet veroverd heeft, maar wel aangeeft dat jongeren zelf heel goed weten wat ze willen en daar op een creatieve manier oplossingen voor kunnen bedenken.
Nieuwe social mediakanalen populairder
Behalve Instagram, dat natuurlijk al even meegaat, maakte ik ook kennis met Tinder en Snapchat. Dit zijn twee andere social mediakanalen die vooral onder de jonge generatie een grote vlucht nemen. Beide apps richten zich op het kortstondige.
Voor de mensen het niet kennen: Tinder is een dating-app waarmee je de mensen in jouw geografische omgeving kunt beoordelen op hun uiterlijk. Heel uitgebreid gaat dat niet. Je vindt ze 'leuk' of 'niet leuk' en dat is het. Eigenlijk precies zoals Facebook ooit bedoeld was. Met als extra feature dat als twee personen elkaar allebei leuk vinden, ze een chat kunnen beginnen. De app werd trouwens net als Facebook ook voor het eerst geïntroduceerd op een universiteit. Maar het frappante is, zonder Facebook kun je Tinder niet gebruiken, dus van echte concurrentie lijk je niet te kunnen spreken.
Er is uiteraard ook kritiek op Tinder, waarbij vooral het woord "vleeskeuring" vaak in de mond wordt genomen. Maar marketeer Sunta Sem meent dat je van Tinder ook een goede les kunt leren: "Online dating kun je perfect vergelijken met digital marketing. Ook realiseerde ik me dat marketing (of mensen ontmoeten) helemaal niet gecompliceerd hoeft te zijn om te werken. Liever niet zelfs.” Wat je ook van Tinder vindt, ze weten jongeren goed aan zich te binden. Jongeren vinden Tinder 'cool' en delen deze mening graag met hun vrienden om zichzelf ook deze 'coolheid' toe te kunnen kennen. En dat is natuurlijk precies wat Tinder voor ogen heeft.
Ephemeralnet, het vergankelijke web 3.0
Met Snapchat kun je foto’s en video’s versturen die de ontvanger maar één keer kan bekijken. Je bepaalt bovendien zelf hoe lang je foto of video zichtbaar is. "Deze boodschap vernietigt zichzelf in 5-4-3-2-1 seconden." En weg is 'ie. Een belangwekkende ontwikkeling, als je het mij vraagt.
Volgens velen is deze vergankelijkheid geen trend, maar een blijvende verandering. Adformatie zegt bijvoorbeeld: “Het internet van de toekomst, het ephemeralnet, rekent af met het eeuwig opslaan van data. Bewaren zal niet langer vanzelfsprekend zijn. Web 3.0 zal onstaan uit een groeiende behoefte aan privacy. Marketeers moeten daar nu op anticiperen.”
Er zijn al bedrijven die daar mee bezig zijn. Zo wordt Snapchat door marketeers al op diverse manieren ingezet. Een leuk voorbeeld is de Amerikaanse softijsfabrikant 16Handles. Consumenten konden op Snapchat coupons met korting ontvangen, waarna ze vervolgens slechts 10 seconden de tijd hadden om die aan de kassamedewerker te laten zien. Een gewaagde actie die gemakkelijk kan mislukken, maar wel een perfect voorbeeld is van de verschuiving van push- naar pull-marketing. Oftewel: ook met vergankelijkheid kun je veel bereiken.
Een blik in de nabije toekomst
Langzaam maar zeker verdwijnt het geschreven woord. Zelfs blogs zijn niet meer kort, beeldend en snel genoeg. Maar ook Instagram en Snapchat zullen weer van de troon gestoten worden wanneer ze straks eindelijk echt met de scepter zwaaien. Bewegend beeld zegt immers nog meer dan een still.
Microblogging met Vine wordt waarschijnlijk the next big thing. Wel video, maar dan sneller. Van 140 tekens naar 6 seconden bewegend beeld. Ideaal voor op je smartphone en ideaal voor merken om hun boodschap superscherp over te dragen. En wanneer dat ook niet meer genoeg is, dan komt het Japanse TwitCasting alweer de grens over kijken met het live uitzenden van video.
Ik kan niet wachten tot die van mij 15 worden...
Credits afbeelding: Garry Knight (CC)