Jongeren zijn ook maar mensen, benader ze dus ook zo

31 oktober 2017, 12:00

De belangrijkste lessen na een dag Kids en Jongerenmarketing

Als je het over jongerenmarketing hebt, lijken we er altijd van uit te gaan dat het een apart soort doelgroep is die met de hoogst mogelijke voorzichtigheid benaderd moet worden. Geen jongerentaal, want boven de 18 kun je dat niet meer. Geen hippe afbeeldingen, want dan pak je ook net het verkeerde plaatje. Maar wat dan wel? Ik toog naar het congres Kids en Jongerenmarketing in Ouwehands Dierenpark in Rhenen en weet je wat? Jongeren (en kids) zijn gewoon mensen. Die we ook nog eens als mensen moeten benaderen. Je zou bijna gaan denken dat dat best te doen is.

Informatie-overload en agility

Maar goed, kinderen en jongeren van nu leven in een heel andere wereld dan toen wij jong waren. Joeri van den Bergh, nextgen-expert van InSites Consulting, wist de nieuwe generatie goed te duiden. Kinderen van nu hebben continu toegang tot informatie en weten daardoor ook vaak meer dan wij op die leeftijd. Die overload aan informatie zorgt dat ze een agile mindset hebben.

Op micro-niveau gaat het hen enkel om henzelf. Ze willen uniek zijn. Ze willen het zelf doen en dan kom je al gauw uit op hyperpersonalisatie. Producten moeten helemaal aansluiten bij de wensen en leefwereld van de gebruiker. Kijken jongeren naar de wereld om zich heen, dan gaan ze voor de langetermijn-levenscyclus. Ze kijken dan naar wat zij voor de wereld kunnen doen. Bio-afbreekbare producten, zodat we straks ook nog natuur hebben, bijvoorbeeld.

Kijken jongeren naar de wereld om zich heen, dan gaan ze voor de langetermijn-levenscyclus.

Door al die informatie en al die zenders is het dringen voor de aandacht van jongeren. En daarbij zoekt Gen Z niet naar merken. Ben je gek, joh. Merkentrouw is verleden tijd. De jongere van nu wil een oplossing voor zijn probleem. Het maakt daarbij niet uit wie met die oplossing komt. Als diegene maar de snelste en de eerste is met die oplossing.

De ideale realityshow

Om dat voor elkaar te krijgen, zullen bedrijven precies moeten weten wie hun klant is. Zo kunnen ze al anticiperen op de wens van de consument en zijn hartje veroveren. En wanneer staan ze daar het meest voor open? Juist, als ze lekker aan het chillen zijn.

Ontspanning voor ‘Gen Z‘ is reality. Vloggers, instagrammers en bloggers zijn voor hen de ideale realityshow. Het zijn echte mensen, zoals zij, die dingen meemaken. Influencers zijn daardoor aspirationeel.

Vloggers, instagrammers en bloggers zijn voor ‘Gen Z’ de ideale realityshow.

Wat ze daarvan bij ING merkten, was juist dat de ‘kleinere’ influencers betere resultaten leveren dan de ‘grote’ jongens. Bij de influencers met veel volgers zie je dat het veelal mensen zijn die volgen omdat iedereen ze volgt, bijvoorbeeld Enzo Knol. De kleinere volgtroepen zijn loyaler en kijken ook echt naar wat hun influencer doet en laten zich daardoor beïnvloeden en overhalen.

Daarbij wist Thijs Jaski van de bank wel te melden dat influencers grillig zijn en het soms lastig is om harde afspraken te maken. En dan kun je vaak je rigide contentkalender weer het raam uit kieperen. Geen probleem natuurlijk, maar dat moet je wel van tevoren beseffen.

Niet alleen focussen op het eindproduct

Voor jongeren is natuurlijk je eindproduct leuk. Maar laat vooral ook zien welke weg er naartoe is afgelegd. Ook dat is iets wat jongeren leuk vinden. Doordat ze visueel ingesteld zijn, kun je dus denken aan ‘making of-filmpjes’, interviews met de betrokkenen of, zoals ze bij Kinderen voor Kinderen doen, filmpjes van de repetities. De populariteit van die filmpjes en de stemmen van fans bepalen uiteindelijk welke nummers in de uiteindelijke tv-show te zien zijn.

Laat vooral ook zien welke weg er is afgelegd.

De doelgroep van Kinderen voor Kinderen begint bij kinderen van zo’n vier jaar. En zelfs hierbij zie je al dat zij geïnteresseerd zijn in alles wat ook achter de schermen gebeurt. Hetzelfde geldt voor PSV. Ook zij proberen fans van jongsaf te kweken. Eerst natuurlijk via de ouders, maar later gericht op het kind zelf. Heeft iemand een voorkeur voor een bepaalde voetbalclub ontwikkeld, dan switchen ze niet gauw meer.

Natuurlijk ligt het anders bij alledaagse gebruiksvoorwerpen, maar als je kijkt naar een merk als PSV, zullen ook zij steeds moeten zorgen dat hun fans loyaal blijven. En dat doen zij door alomtegenwoordig te zijn. Zowel offline als online en ook zo dicht mogelijk op de belevingswereld van de supporter.

Leve het puberbrein!

Rutger van den Berg van Youngworks keek nog eens goed naar pubers en deed dat vanuit drie invalshoeken: biologie, sociaal emotioneel en omgeving. Jongeren zijn relatief emotionele wezens met een nog niet zo goed ontwikkelde rem. Ze kunnen hun emoties nog niet zo goed reguleren. Door die emoties voelen zij zich ook aangesproken door boodschappen die juist op die emoties inspelen.

Daarnaast zijn ze ook impulsief en experimenteel. Ze doen de gekste dingen om goedkeuring te krijgen van hun leeftijdsgenoten. Met je boodschap moet je dus ook op dat beloningsdeel inspelen.

Sociaal emotioneel gezien willen jongeren erbij horen. Houd dus rekening met onderlinge verbinding van jongeren. Zijn het beginnende pubers, dan willen ze juist graag bij de groep horen. Pas vanaf een jaar of 15 gaan ze zich afzetten. Als je dan als merk geen authentiek verhaal hebt, kun je het vergeten.

Begin twintig lijken de jongeren volwassen en zijn ze een individu, maar nog steeds kunnen ze onvolwassen reageren. Houd daar ook nog steeds rekening mee. Ook hun omgeving blijft belangrijk. Slechte ervaringen worden zo snel en zo breed mogelijk gedeeld. Daarbij is de gemiddelde jongere een gelikte imagomanager van zijn eigen profiel. Ze weten precies was ze wel en niet willen delen. Bedrijven als Facebook zijn daarom eng voor de privacy, maar omdat ze er op zekere manier afhankelijk van zijn, delen ze toch hun gegevens. Ze begrijpen dan ook prima dat bedrijven uiteindelijk iets met die gegevens gaan doen en dat wat ze online posten er jaren blijft staan.

De gemiddelde jongere is een gelikte imagomanager van zijn eigen profiel.

Samengevat kun je dus zeggen dat jongeren niet gek zijn. Ze zijn hartstikke media-savvy en weten ook prima dat bedrijven hen willen overhalen voor hen te kiezen.

Wil jij dat ook? Dan zul je dus je best moeten doen. Een goed verhaal helpt je, maar de belevingswereld van de jongeren begrijpen en hen helpen waar ze hulp nodig hebben, maakt je als merk des te toegankelijker.

En dat is waar jongeren het meest op aanslaan: een authentiek merk met een verhaal. Helemaal zo gek niet, als je bedenkt dat dat precies is waar wij allemaal op reageren. Voor marketeers lijkt dus het grote struikelblok te zijn dat we jongeren als een ‘speciale’ doelgroep zien, terwijl ze dat helemaal niet zijn. Het zijn ‘gewone’ mensen. Behandel ze dus ook zo.

ilonadebok
PR en online media manager bij Gibson Innovations

In twee woorden: nieuwsgierige bemoeial. Ik kan me niet maar op één vakgebied focussen maar wil graag meer weten van van alles. Dat zie je ook terug in mijn functies en interesses, hoe breder, hoe beter. Ik weet en vind wat van retail, communicatie, PR, marketing, loyaliteit, social en advertising.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!