Jordy Kool (Infotheek) over zijn vertrek: “Mijn opvolger moet veel beter zijn”

6 februari 2018, 14:00

Dit voorjaar stapt Jordy Kool op als CEO van IT-dienstverlener Infotheek. Aanleiding is zijn eigen gezondheid, maar ook het idee dat de koers van het bedrijf om een nieuw soort leider vraagt. In gesprek met 7 Ditches vertelt Kool over zijn visie op leiderschap en de toekomst van Infotheek. “Ik ben geen geen type om te polderen.”

Door zijn marine-achtergrond maakt Kool nog steevast elke ochtend zijn bed op. Hij is de CEO van een bedrijf dat in enkele jaren van 55 miljoen naar 750 miljoen ging. Toch neemt hij binnenkort afscheid van zijn rol bij Infotheek. Kool: “Ik ben iemand, ik sta aan of ik sta uit, daar zit eigenlijk niks tussenin. Dat ‘aan staan’, dat tweehonderd procent geven, dat werd de laatste periode steeds lastiger.”

De aanleiding voor deze beslissing komt door de diagnose Crohn en reuma, waardoor hij zichzelf niet meer genoeg vond functioneren. Kool: “Ik vond ook dat de organisatie toe was aan een nieuwe CEO, eerlijk gezegd. Ik doe dit al negen jaar nu, als CEO vierenhalf jaar nu volgens mij, en daar waren we gewoon aan toe.”

Buitenlandse opvolger

Volgens Kool is het tijd voor een ander soort CEO: “Ik ben toch meer een bouwer, en een strateeg. We hebben behoorlijk wat acquisities gedaan recent. We zijn door heel wat fases gegaan als bedrijf, van smb-bedrijf naar mid-market naar corporate. En nu is de focus vooral op, ik noem het ‘processenprocedures’: automatisering en dingen strakker zetten.”

“We zijn de nummer één van Europa”

De zittende CEO denkt dat het vinden van een opvolger lastig is en zoekt ook buiten Nederland. “We zijn de nummer één als het gaat om verkopen van alles wat niet nieuw is, dat kan drie maanden oud zijn tot vijf jaar oud. Daar zijn we in Europa de grootste in. Dat is nogal een uitdaging om iemand te vinden die al die kennis en ervaring heeft, dat gaat waarschijnlijk niet zo een-twee-drie lukken. Het is geen makkelijke search.”

Niet stilzitten

Kool blijft aandeelhouder bij Infotheek en lid van de RvC. Ook houdt hij zich bezig met verschillende andere bedrijven en vastgoed. Hij is niet van plan om stil te zitten door lichamelijke beperkingen: “Het is wat het is zeg ik altijd maar, en ik moet er maar gewoon mee dealen. Maar nu heb ik besloten om ermee te dealen, maar dus ook mijn leven iets anders in te richten.”

Jordy Kool studeerde aan Harvard, IMD en RSM Business School. In 2009 ging hij aan de slag bij Infotheek. Hiervoor vervulde hij diverse sales- en senior management rollen in de telecom, it en mediasector, bij bedrijven als KPN, UPC, Hewlett-Packard en Reed Elsevier. In 2015 ontving Kool de Ernst & Young ‘Accelerating Entrepreneur of the Year’ Award en Computable’s ‘CEO of the Year’ Award. Kool is oprichter van IT4Kids, een stichting die zich hard maakt om kinderen uit gezinnen met minder financiële middelen sportkansen te geven.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!