Journalistiek en internet

3 juni 2003, 08:22

Op 18 juni wordt in De Balie in Amsterdam gedebatteerd over journalistiek en internet. Dit ter gelegenheid van de verschijning van het boek “De Mediarevolutie” onder redactie van Henk Blanken en Mark Deuze.

Sprekers/debaters zijn o.a. Charles Groenhuyzen, Pieter Broertjes, Monique van Dusseldorp, verschillende auteurs van het boek. Het persbericht daarover luidt aldus: “Tien jaar geleden, om precies te zijn op 23 januari 1993 om negen minuten voor half acht `s ochtends, zette een student in Illinois de eerste versie van Mosaic op internet. Dankzij die browser groeide het net binnen de kortste keren uit tot een massamedium. En sindsdien is niets meer wat het was.

Internet werd de gangmaker van een revolutie die al een paar jaar aan de gang was. De oude media kregen begin jaren negentig concurrentie van steeds meer commerciele televisiezenders. Sinds de Eerste Golfoorlog en CNN zijn we gewend aan nieuws dat 24 uur per dag breaking is. Teletekst werd het snelst groeiende medium en wat de gevolgen zijn van sms, e-mail en instant messaging moet nog blijken.

Voor de media is in iets meer dan een decennium alles op zijn kop gezet. Jongeren lezen minder dan ooit. Allochtonen beginnen online hun eigen medium. En zelfs de televisie heeft te duchten van internet dat gratis nieuws belooft. Journalisten merken dat de rollen omgedraaid zijn: in een online wereld zijn hun lezers aan de macht.

In de Balie wordt op 18 juni gedebatteerd over journalistiek in tijden van internet. Zijn journalisten nog de gatekeepers van het nieuws? Wanneer rolt de laatste krant van een drukpers? Begrijpen oude journalisten uberhaupt iets van nieuwe media? Of valt het allemaal geweldig mee en was die revolutie een storm in een glas water? Bestaat er eigenlijk wel zoiets als internetjournalistiek? Of hebben kranten eigenlijk niets te vrezen?”

Bron:

http://www.internetjournalist.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!