Jungle Rating blundert

19 januari 2005, 08:00

Onderzoeksbureau Jungle Rating vergeleek in opdracht van Tijdschrift voor Marketing de sites van direct writers en banken op het onderdeel reisverzekeringen. Conclusie aldus Jungle Rating: “Direct writers informeren en adviseren hun klanten beter dan banken en voeren bovendien een kwalitatief beter afsluitproces”.

Bricksmeetbyte plaatste kanttekeningen bij de conclusies en ook ik ben van mening dat de kwaliteit van het onderzoek duidelijk te wensen overlaat.

Met name de onderbouwing rammelt. Diverse zaken die men roept zijn volstrekt onjuist en het gaat daarbij zeker niet om interpretatieverschillen. Een paar quotes:

1. “Om effectief te verkopen kun je echter beter eerst beginnen met het noemen van de kenmerken en voordelen van het product, zoals direct writers doen. ABN AMRO vormt volgens Jungle Rating hierop in positieve zin de enige uitzondering”.

Postbank.nl noemt sinds introductie van de nieuwe site begin 2004 bij elk product de belangrijkste kenmerken/voordelen bovenaan de productpagina.

2. “Direct writers communiceren bovendien beter over de polisvoorwaarden van de verzekering, geen enkele bank doet dit.”

Sinds begin 2004 staat op Postbank.nl keurig bij elke productinformatiepagina van reisverzekeringen een link naar de voorwaarden.

3. “Alleen bij direct writers kan een reisverzekering volledig online worden afgesloten. Banken verlangen nog steeds dat een offerte in print, ondertekend en wel, teruggestuurd wordt.”

Bij Postbank hoef je niets te ondertekenen of terug te sturen; Je krijgt binnen 10 minuten je polisnummer per email of sms. De polis wordt voor je administratie thuisgestuurd. Iemand een direct writer gezien die dit ook aanbied?

En zo kan ik nog wel even door gaan. Helaas kan ik voor andere partijen niet vaststellen wat de situatie was op moment van het onderzoek in september/oktober 2004 en kan daar dus ook geen uitspraak over doen.

Bricksmeetbyte is van mening dat “het wel heel makkelijk is om het product dat bij uitstek online kan worden verkocht te nemen om banken en verzekeraars met elkaar te vergelijken. Uiteraard komen de direct writers dan als beste uit de bus en het sterker zou zijn om ook de meer complexe producten in het onderzoek mee te nemen. Daarnaast zijn er altijd banken die het wel goed doen: Postbank, ABN Amro, Rabobank, SNS Bank om maar een paar te noemen, zijn erg goed bezig met hun online activiteiten. Dat blijkt ook uit het onderzoek, dus het is te makkelijk om alle banken over 1 kam te scheren en de conclusie te trekken dat drect writers slimmer online verkopen dan banken.”

En daar sluit ik mij volledig bij aan. Kritiek is prima, daar worden we met zijn allen maar scherper van, maar onwaarheden roepen of alle partijen op ??n hoop gooien zonder enige nuance kan echt niet, dat zegt veel over Jungle Rating en daarmee ook over het Tijdschrijft voor Marketing. Wat mij betreft mag iemand zijn huiswerk gaan overdoen!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!