Slimme kappers-app Spots wint The Floor is Yours 2019

11 december 2019, 14:50

Tien pitches, één winnaar. Online Tuesday sloot deze week traditiegetrouw het jaar af met de pitchwedstrijd The Floor is Yours. Veel verhalen over content, video en online marketing, maar de winnaar bij publiek én vakjury onderscheidde zich juist met een heel specifiek en verrassend simpel concept: de kappers-app Spots. Marketingfacts jureerde mee en doet verslag.

Laten we niet onbescheiden zijn: The Floor is Yours heeft in het verleden winnaars van naam voortgebracht. Startups die nadien goed hebben doorgepakt, zoals SwipeGuide en HelloFresh. Er stond deze dinsdag dus zeker iets op het spel. Welk idee, product, dienst of startup zou de meeste indruk maken op het publiek in De Nieuwe Liefde, dat ondanks de allerbeslissende (en dramatisch verlopen) Champions League-wedstrijd Ajax-Valencia de wind had getrotseerd om een nieuwe pitchkampioen te kiezen.

Een pitch geven is een communicatie-talent waar elke marketeer zichzelf in traint, maar het blijft een spannende bedoening. In vijf minuten tijd moest het geselecteerde tiental de eigen toko optimaal presenteren. Meteen feiten stampen is weinig inspirerend, dus kozen veel pitchers voor een verhalende inleiding. Het is dan alleen wel zaak om jezelf niet in het eigen verhaal te verliezen, want dan kom je in tijdnood. Na vijf minuten bleek de bel genadeloos voor met name VideoDistribution.com en FiveDolphins. Zij konden hun verhaal niet afronden en zagen dat terug in de stemverhoudingen bij de publieksverkiezing.

Massale F1-quiz

“Dit is een rode aardbei”, zo luidde de tekst op een van de eerste slides van Boris Boonzajer Flaes, die het spits mocht afbijten met een pitch van zijn startup Crowdster. Met de dienst kun je snel en simpel bestaande video-content integreren in online games die je met vrienden op je mobieltje kunt spelen. Ziggo organiseerde met Crowdster een massale F1-quiz in het ZiggoDome. De pitch was iets te veel video en iets te weinig presentatie, maar het product lijkt zeker de moeite waard.

“Tien pitches: van mobiel gamen tot Copywriting as a Service”

Daarna volgde Harvest, een ‘online datascience-platform’ waar marketeers gewoon zelf de regie houden over de klantdata die ze vergaren – en het dus niet uit handen geven aan Google of Facebook. Mede-oprichter Jos IJntema kwam met een goed onderbouwd betoog, maar kreeg van jurylid Boudewijn de Jong (Pünktlich) natuurlijk wel de vraag hoe uniek de dienst nog is nu Google Analytics ook met een tool komt die de ruwe data van adverteerders aanbiedt.

Digitaal stoplichtsysteem

Kevin Delgado was helemaal uit Delfzijl afgereisd om de (nu nog) lokale kappers-app Spots te komen pluggen. Voortgekomen uit zijn eigen frustratie dat kapsalons vaak tevergeefs worden benaderd door klanten, terwijl complete andere dagdelen leeg blijven. Gefrusteerd kwam hij echter allerminst over, want de pitch was gloedvol en betrokken. Spots biedt met een digitaal stoplichtsysteem direct inzicht in de beschikbaarheid van kapsalons in de regio Groningen, maar is prima schaalbaar. Ook voor andere sectoren in de categorieën ‘eat, sleep, park’. De dienst wil niet concurreren met online agenda-tools, maar werkt juist met hen samen. “Voor Spots draait het om de invulling van de spots.”

“Just hit publish” is de ondertitel van het contentplatform CopyRobin, waar bedrijven direct zaken kunnen doen met copywriters. Wilco Verdoold, net aan de slag voor deze startup, schetste eerst de contentwensen en -zorgen van marketeers, alvorens netjes binnen de tijd het eigen product te pitchen. Het doel van CopyRobin: content als “niet schaalbare product” toch schaalbaar maken. Niet als een marktplaats voor teksten, maar in de vorm van “Copywriting as a Service”, inclusief voldoende ruimte voor correctierondes via het team achter de dienst. CopyRobin werkt inmiddels met 162 tekstschrijvers, maar wil de komende tijd flink uitbreiden.

Micro-community’s

De sprekers in tijdnood waren Ger van den Buijs (FiveDolphins) en Harm Schweigman van Videodistribution.com. Twee sprekers met veel vakkennis en ervaring, maar misschien zat al die bagage ze juist in de weg, want vijf minuten bleken voor beide te kort om hun complete pitch toe te lichten. Schweigman bouwt vanuit Azerion aan een one-stop-shop waar contentmakers en onlne uitgevers content kunnen uitwisselen, bedoeld als lokale vuist tegen de almacht van techmolochen als Google en Facebook. Five Dolphins wil op zijn beurt online uitgevers en e-tailers helpen in hun strijd om de consument aan zich te binden. Emotie is daarbij het toverwoord, waarbij micro-community’s en interactie worden gefaciliteerd “op alle pagina’s van uw website”.

Daar waar deze twee pitchers een beetje haperden, daar klonk de presentatie van Michiel Blonk superstrak. Zijn product Cape is een SaaS-oplossing voor B2B waarbij marketing slim en snel wordt geautomatiseerd en gepersonaliseerd. Op het scherm is Cape in actie te zien. Inderdaad, het oogt écht alsof de brede uitrol van digitale campagne met deze tool enorm wordt gesimpeld. Gebouwd in zeven maanden, met Philips, KLM en Rituals als startklanten.

Hoe anders is de presentatie van Freek Verhaak, die begin dit jaar naar Bangkok vertrok op zoek naar de ultieme vrijheid. Hij kwam terug en bouwde een project waarbij hij zijn ervaringen aan de man gaat brengen via lezingen, webinars en een boek. ‘In Drie Stappen naar Vrijheid’ klonk geïnspireerd, maar zeker ook als een slim business-idee, waarbij vrijheid heel veel meer kan zijn dan in een hangmat hangen en vier uur per week een beetje ondernemen met een eigen webwinkel. Voor eenieder is vrijheid een andere persoonlijke valuta.

Twee andere slimme tools zijn THX en Record Once. Johan Goedhart (MeMo2) pitchte THX helder en concreet als een relevante tool voor crossmediaal effectonderzoek, die dermate goed met deelnemende consumenten mee kan kijken dat je GDPR-haren een beetje overeind gaan staan. Lees er meer over in ons recente verslag van de Keizersgracht Conferentie over bereiksonderzoek. Als slotspreker was Justin Halsall dolenthousiast over zijn kersverse toko Record Once die productvideo’s constant up-to-date kan houden. Praktisch en technisch heel vernuftig.

And the winner is… Spots!

Na al deze presentaties vertrok de driekoppige jury, bestaande uit Erik van der Kooij (XS4all), Boudewijn de Jong (Pünktlich) en ondergetekende Jeroen Mirck (Marketingfacts). Terwijl er buiten de zaal driftig werd vergaderd over de winnaar van de juryprijs, liet presentator Pieter Slingerland (DQ&A) ook het publiek stemmen over de tien pitches. De bezoekers kozen overtuigend voor Spots, met Cape als goede tweede. Even later kwam de jury terug naar binnen en maakte – onwetend wie het publiek had gekozen – de eigen winnaar bekend. Ook dat bleek Spots te zijn. “Een praktische en goed schaalbare case die voortkomt uit oprechte passie.”

“Praktische en goed schaalbare case die voortkomt uit oprechte passie”

Een eervolle vermelding kreeg THX, gezien de enorme potentie van het product (iets wat trouwens ook zeker geldt voor Cape). De spontaan bedachte originaliteitsprijs werd verbaal toegekend aan Freek Verhaak met zijn bezielende betoog over de Drie Stappen naar Vrijheid. Een project met potentie, dat krachtig gedragen wordt door de gedreven Verhaak.

Het is natuurlijk altijd afwachten of startups en andere nieuwe ideeën het op termijn ook echt gaan waarmaken. Zeker wat Spots, THX, Cape en In Three Steps to Freedom betreft gaan we dat zeker blijven volgen. Marketingfacts is van plan om in de aanloop naar de volgende editie van The Floor is Yours eens rustig de balans op te maken hoe deze high potentials ervoor staan over twaalf maanden. We keep watching you!

Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat wordt georganiseerd door Marketingfacts, DQ&A, Newpeople en Reprise, en gesponsord door hoofdsponsor Pünktlich en subsponsoren Awin, Affiliate Summit en EDM Digital Solutions. Ook sponsor worden? Mail dan naar jeroen@marketingfacts.nl.

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!