Kazaa-gebruik met 40 procent gedaald

3 oktober 2003, 06:26

Het gebruik van Kazaa, het populairste programma voor het uitwisselen van muziekbestanden, is de afgelopen drie maanden met 41 procent gedaald. Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielsen/Netratings.

Het aantal bezoekers aan de Kazaa-website daalde in deze periode van 6,5 miljoen tot 3,9 miljoen. Nielsen/Netratings begon het gebruik te meten in juni nadat de brancheorganisatie van de Amerikaanse muziekindustrie, de RIAA, waarschuwde hard te gaan optreden tegen individuele gebruikers van uitwisseldiensten.

Kazaa blijft de meest gebruikte ruilbeurs, gevolgd door Morpheus die het aantal bezoekers in deze periode met 11.000 zag dalen tot 261.000.

Hoewel het internetverkeer gewoonlijk afneemt in de zomer, is de daling volgens een analist van Nielsen/Netratings vooral een gevolg van de wijze waarop de muziekindustrie piraterij aanpakt. “De industrie heeft een duidelijk signaal afgegeven aan mensen die illegaal downloaden en blijkbaar is de boodschap overgekomen”, aldus Greg Bloom.

De RIAA diende in september 261 aanklachten in tegen internetgebruikers die illegaal muziekbestanden verspreiden. Het gaat om personen die gemiddeld duizend liedjes hebben gedownload.

De belangenorganisatie meldde daarna de aanklachten in te zullen trekken van mensen die zwart op wit willen zetten dat ze nooit meer illegaal muziek zullen downloaden. Met 52 gedaagden is een schikking getroffen voor bedragen die vari?ren van 2500 tot 7500 dollar.

Napster, de eerste grote uitwisseldienst, keert volgende week na een tweejarige afwezigheid weer terug op het internet. Vanaf 9 oktober biedt ‘Napster 2.0’ weer muziekbestanden aan, maar nu moeten gebruikers ervoor gaan betalen. Het gaat voorlopig om een test, in november moet de nieuwe Napster volledig operationeel zijn. Napster moest in 2001 stoppen nadat de muziekindustrie in actie was gekomen tegen het uitwisselen van muziekbestanden.

Telegraaf

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!