Kennisdelingsomgeving webanalyse: online experimenten

2 april 2008, 15:01

Zojuist is tijdens de Web Analytics Wednesday bij Satama in Amsterdam (georganiseerd door de Web Analytics Association Nederland, WAA) een kennisdelingsomgeving gelanceerd over online experimenten. Met de software achter wikipedia (mediawiki) heeft de taskforce online experimenten van de WAA een 1e inhoudelijke aanzet gegeven voor het delen van kennis over A/B Testing, Multivariate Testing (MVT) en Behavioral Targeting.

{title}

Op de kennisdelingswebsite is voor elk van de onderwerpen uitgewerkt wat het is, wordt een praktijkcase behandeld en tevens uitgelegd hoe je zelf met de betreffende tool aan de slag kunt gaan. De praktijkcases zijn van KPN, SNS Bank en Skype. Doel van de taskforce is om meer inzicht te geven in wat er met actieve webanalyse / optimalisatie (webintelligence) allemaal mogelijk is. Dit met het doel: conversieverbetering. Daarnaast is de opzet een platform te creëren waar kennis over het onderwerp online experimenten wordt gedeeld.

Vanaf de kennisdelingsomgeving deze introductiepresentatie over online experimenten:

Lokatie wiki: http://www.waanederland.nl/mediawiki. Bij deze de uitnodiging aan een ieder om actief gebruik te maken van deze omgeving en online experimenten kennis te delen en te nemen! De inhoud van de omgeving zal worden gepresenteerd en besproken op het webanalytics congres in Maarssen op donderdag 29 mei 2008.

Disclaimer: Ik neem zelf actief deel aan de taskforce online experimenten van de WAA en heb samen met Egan van Doorn (ANWB) bovenstaande presentatie voor promotie van de kennisdelingsomgeving gemaakt.

Ton Wesseling
Conversion optimization & experimentation specialist bij @ Ton Wesseling

Ik begon met het bouwen van websites in de jaren 90, werd een webanalist & conversie verbeteraar in 2002, begon met A/B-testen in 2004 en werd een CRO freelancer in 2006. Sinds 2006 heb ik meer dan 50 organisaties geholpen met hun conversie optimalisatie werk en uitdagingen. Mijn ervaring strekt zich uit van travel tot retail en van uitgevers tot overheidsorganisaties. Ik heb gewerkt met lokale en internationale klanten, met het MKB en met grote organisaties. In de loop der jaren ben ik conversiebureaus (o.a. Online Dialogue), conversie gerelateerde websites (o.a. Webanalisten.nl) en tools (o.a. ABtestguide), conversietrainingen (o.a. A/B-testing mastery course) en conversie evenementen (o.a. Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards) gestart. Mijn grootste liefde voor het conversie- en experimenteerwerk is echter nooit veranderd in iets anders dan het werk zelf (en anderen er enthousiast over maken). Deze mentaliteit weerhoudt me er ook van om als conversieprofessor te eindigen die al meer dan 10 jaar niet het eigenlijke CRO-werk meer heeft gedaan...

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Goed initiatief Ton; succes!


    2 april 2008 om 15:08
    koningwoning

    Inderdaad zeer goed initiatief…..

    Ik kwam een beetje bedrogen uit met die slideshow. Ik dacht cases van KPN, SNS Bank en Skype te zullen zien… maar niets van dat alles.

    Wellicht practise what you preach toepassen en laten weten dat dat er niet in zit (terwijl het wel op de foto in een presentatie staat…. vandaar!)


    22 mei 2008 om 10:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!