Keuzemogelijkheden en gemak zijn doorslaggevend bij online-aankopen
Consumenten die online aankopen doen, baseren hun keuze voor het internet als distributiekanaal op basis van productinformatie die keuzemogelijkheden biedt en winkelgemak. Dit blijkt uit onderzoek van G. Odekerken-Schroder van de Universiteit Maastricht en M. Wetzels van de TH Eindhoven. Zij onderzochten welke factoren het belangrijkst zijn voor de Europese consument bij het kiezen voor online-aankopen.
Het ontbreken van voldoende productinformatie, is dan ook een belangrijke reden voor de consument om in traditionele winkels te kopen. Vermoedelijk heeft deze factor te maken met het feit dat de kwaliteit van een product via het internet moeilijker te controleren is. Behalve informatie over een product en de prijs moeten e-commerce-ondernemers ook foto’s bieden waarop het product van diverse kanten kan worden bekeken en referenties van tevreden gebruikers. Het belangrijkste element dat bij de factor gemak de doorslag geeft, is orderfulfillment en niet betalingsgemak. Reden hiervoor kan zijn dat consumenten veilig en snel betalen als basisvoorziening zien die altijd in orde moet zijn.
Bron: European Management Journal nr. 6 en eye.nl