Keynote meet snelheid e-commerce transacties

15 augustus 2003, 04:54

Keynote Systems lanceert een ‘consumer e-commerce transaction index’, die wekelijks beschikbaar wordt gesteld via de E-commerce Times. De index meet de responstijd en de succesratio van online transacties op een aantal toonaangevende Amerikaanse retailsites.

De index bestaat uit: Amazon, Best Buy, Eddie Bauer, JCPenney, Office Depot, Office Max, Sears, Staples, Target en Wal-Mart. Volgens Keynote zijn dit de bedrijven die online veel omzetten en waaraan anderen hun prestaties zouden moeten afmeten. De geaggregeerde data worden op de E-Commerce Times gepubliceerd, en de gegevens van de vijf topsites worden uitgesplitst op de site van Keynote.

Keynote meet de prestaties af aan een ‘typische’ consumentenaankoop van een populair product. Keynote verricht de metingen elk uur, vanuit 10 grote steden in de VS.

Daarbij worden de volgende zes aspecten gemeten:

– toegang tot de homepage

– zoeken naar een product

– product bekijken

– product in het winkelwagentje plaatsen

– doorgaan naar de kassa

– inloggen op een account om het aan te schaffen.

Snelheid, cq. traagheid, van een site kan een beslissende factor zijn in de afhandeling van een transactie, zo wordt al jaren beweerd door onderzoekers en usability-experts. Wat snelheid betreft bezet Eddie Bauer de eerste plaats in de eerste editie van de index. In de week van 4 augustus had de kledingsite gemiddeld 7,09 seconden nodig om de opdracht van Keynote uit te voeren. Amazon kwam daar achter aan met gemiddeld 11,59 seconden. Ook in de week van 28 juli voerde Eddie Bauer de lijst aan. Het gemiddelde van de hele index bedroeg 14,59 seconden. Relatief traag was BestBuy met 23,91 seconden, daarmee de tiende plaats bezettend.

Een ander bekend fenomeen dat kopers doet afhaken zijn de ‘error’-pagina’s die af en toe opduiken tijdens een handeling. Keynote meet ook welk percentage van de transacties helemaal succesvol worden afgerond. (De opdrachten worden overigens uitgevoerd via Internet Explorer op Windows2000.) Deze ‘availability’-ranglijst wordt aangevoerd door Staples, die 100% beschikbaar was in de week van 28 juli. JC Penney scoorde 99,55 % in de week van 4 augustus. Het gemiddelde voor de index was 96,69 %.

Best Buy kwam er ook hier weer niet best vanaf. Volgens Keynote scoorde de electronica-retailer op 4 augustus een availability van 10,9%. Dat was vooral te danken aan navigatie-fouten op de homepage, die weer het gevolg waren van extra mededelingen wegens teveel drukte op de site.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!