Kijk, zo bereik je dus wél de hoogste positie in Google

17 september 2021, 06:00

“Jij zorgt er wel even voor dat mijn website op de hoogste positie in Google komt, hè?” Nee, beste ondernemers, hoe vaak jullie het ook vragen: daar zorg ik niet ‘wel even voor’. SEO is een langetermijntraject waarin veel liefde, aandacht en (helaas voor jouw portemonnee) geld gaat kruipen. In dit artikel laat ik je zien wat de juiste mindset is om aan SEO te beginnen en welke resultaten je ermee kunt bereiken in Google.

Ik vertel dit verhaal aan de hand van een van mijn oudste en vertrouwdste klanten, Fietsen De Geus uit Antwerpen. Uiteraard met hun toestemming.

Doel van SEO

SEO (ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, of search engine optimization) is een verzameling van technieken die gericht zijn op het verbeteren van je website zodat hij makkelijker vindbaar wordt voor zoekmachines en hoger in de ranking van die zoekmachines komt te staan. Met 92,47 procent marktaandeel hebben we het natuurlijk vooral over Google.

Ik hoorde de eigenaar van een schoonmaakbedrijf ooit zeggen tijdens een netwerkborrel: “SEO, is dat niet een soort slinkse truc waarbij je zoveel mogelijk mensen naar je website probeert te lokken?”

Nee, ouwe poetser, dat is dus niet wat SEO is. Dit is het daarentegen wél: dankzij SEO kan jouw doelgroep zo snel mogelijk relevante webpagina’s vinden die een concreet probleem oplossen of een actuele vraag voor hen beantwoorden. Het doel van SEO is dus jouw doelgroep nog beter en sneller helpen.

Niet wat dan ook willen verkopen aan iedereen

SEO staat dus in de eerste plaats in dienst van je doelgroep. Ik zal dit illustreren aan de hand van Fietsen De Geus, een kleine keten van drie fietsenwinkels.

Wanneer iemand in Google ‘band laten plakken Antwerpen’ intypt, dan wil Fietsen De Geus dat hun pagina over fietsreparaties hoog in Google staat. Het wil dat niet voor zichzelf (oké, een beetje wel natuurlijk), maar in de eerste plaats willen ze dat voor de zoeker. Want die zoeker heeft een concreet probleem, namelijk een lekke band, en Fietsen De Geus weet dat ze een relevante webpagina hebben voor die persoon. De intentie is: de zoeker helpen. De intentie is niet: koste wat het kost iets verkopen aan iedereen.

Dat jij als bedrijf voor je SEO-inspanningen beloond wordt omdat men uiteindelijk iets bij je koopt, is mooi meegenomen. Natuurlijk, daarin mogen we eerlijk zijn. Maar wanneer je je SEO-traject begint met de foute intentie, zal het nooit iets positiefs opleveren. Voor jouw doelgroep niet (want die voelt zich in het beste geval onbegrepen en in het slechtste geval bedrogen) én voor jou niet (want je behaalt geen of weinig omzet uit je SEO-inspanningen).

Het resultaat van 3 jaar lang intensief SEO’en

Ik werk aan de SEO van Fietsen De Geus sinds 2019. Welke handelingen ik allemaal voor hen uitvoer en hoeveel tijd daarin steekt, zal ik verderop vertellen. Eerst wil ik je laten zien tot welke resultaten een intensief SEO-traject kan leiden:

  • De website Fietsendegeus.be scoort zeer hoog op alle relevante zoekwoorden die aan geografische locaties gebonden zijn. Dit betekent dat mensen in bijvoorbeeld Antwerpen, Berchem en Edegem (de drie plekken met een vestiging van De Geus) via Google altijd vlot een relevante pagina vinden op fietsendegeus.be wanneer ze hun zoekopdracht combineren met een van die drie plaatsnamen. Als iemand bijvoorbeeld het longtail zoekwoord ‘fietstas kopen Antwerpen’ intypt, dan staat Fietsen De Geus op plaats 1 op pagina 1 met een pagina over fietstassen.
  • De website scoort zelfs goed op zeer brede (shorttail) zoekwoorden, zoals ‘fietsenwinkel’ en ‘fietsen’. Je hoeft binnen de Belgische Google zelfs niet meer de woorden ‘Antwerpen’, ‘Berchem’ of ‘Edegem’ toe te voegen om de fietsenzaak in je resultaten te krijgen. Het is een onbedoelde, maar mooie bonus dat de fietswinkel zelfs op brede zoekwoorden op pagina 1 in Google staat. Waarom dit zo wonderlijk is? Het is een regionale speler. In tegenstelling tot reuzen als Fietsenwinkel.nl en Mantel hebben ze niet heel Vlaanderen als markt. Fietsen De Geus verkoopt zelfs geen fietsen via een webshop; klanten moeten naar de fysieke winkels komen voor een aankoop. Om in zo’n regionale positie toch goed te scoren op zoekwoorden die normaal alleen voor landelijke spelers zijn weggelegd, is redelijk bijzonder.
  • De domeinnaam heeft een enorme autoriteit bij Google. De SEO-autoriteit van je website geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is in de ogen van Google. Hoe hoger jouw autoriteit, hoe hoger je zal scoren in de zoekresultaten. (En hoe sneller je hoog zal scoren met nieuwe pagina’s.) Drie factoren bepalen je SEO-autoriteit:

    • De autoriteit van je domeinnaam (bijvoorbeeld fietsendegeus.be)
    • De autoriteit van je pagina’s (bijvoorbeeld fietsendegeus.be/onderhoud)
    • De linkautoriteit (interne links en backlink; verderop meer over dit thema).

Hoeveel autoriteit je domeinnaam, pagina’s of de inkomende backlinks hebben, is iets wat alleen Google weet. Dat de autoriteit van fietsendegeus.be zeer hoog is, blijkt echter wel uit het feit dat de site zelfs voor brede zoekwoorden op pagina 1 komt.

Hoeveel autoriteit je domeinnaam, pagina’s of inkomende backlinks hebben, weet alleen Google

Maar we kunnen dit ook concluderen uit de snelheid waarmee nieuwe pagina’s naar de top van de ranking schieten. Laten we hier eens naar kijken aan de hand van enkele nieuwe landingspagina’s die ik creëerde voor de fietsenwinkel.

Je SEO-traject uitbreiden

Aan het begin van je SEO-traject bepaal je een handvol haalbare zoekwoorden waarop je goed gevonden wil worden. Zodra je met deze zoekwoorden hoog in Google staat (zoals gezegd: hier kan veel tijd overheen gaan), kun je je traject uitbreiden met bijkomende, secundaire zoekwoorden.

Dit zijn zoekwoorden die misschien niet door zo vaak in Google worden ingetypt als je hoofdzoekwoorden, maar waarvoor jij misschien wél al relevante webpagina’s hebt. Dat zou betekenen dat je je doelgroep nog beter kunt helpen als je ervoor zorgt dat ook deze pagina’s hoog in Google komen te staan.

Heb je deze webpagina’s nog niet, dan kun je zelfs overwegen om ze speciaal voor dit doel aan te maken. Ik zal je een voorbeeld geven van wat ik bedoel.

Hoge domeinautoriteit goed voor nieuwe pagina’s

Enkele maanden geleden besloten Fietsen De Geus en ik dat nu het juiste moment was om hun SEO-traject uit te breiden met nieuwe zoekwoorden. Fietsendegeus.be wist immers de doelgroep al te helpen op de hoofdzoekwoorden en we twijfelden er niet over dat de site dit ook zou kunnen doen voor enkele nader te bepalen secundaire zoekwoorden.

We besloten ons te focussen op wijken in Antwerpen waar Fietsen De Geus géén fietsenwinkel heeft. Want stel je eens voor dat je in de Antwerpse wijk Zurenborg woont. In die wijk vind je weliswaar geen winkel van De Geus, maar op 2 fietsminuten vind je wél het filiaal van De Geus in Berchem. De Berchemse vestiging is heeft dus de perfecte ligging om mensen uit Zurenborg te bedienen. Maar wat was het nare? Als iemand uit Zurenborg in Google zocht op ‘fietsenwinkel Zurenborg’, dan stond De Geus Berchem nergens in de resultaten. Een gemiste kans, vonden we.

En datzelfde gold voor veel andere Antwerpse wijken, zoals Borgerhout, Wilrijk, Linkeroever en ’t Eilandje. Al deze wijken liggen op boogscheut van een filiaal, maar toch zou je dit niet gezegd hebben aan de hand van de toenmalige Google-resultaten.

Voor elk van deze wijken maakte ik een landingspagina die ik optimaliseerde voor de zoekterm ‘fietsenwinkel + wijknaam’. Zo ontstonden er pagina’s voor onder andere ‘fietsenwinkel Zurenborg‘, ‘fietsenwinkel Borgerhout‘, ‘fietsenwinkel Wilrijk‘, ‘fietsenwinkel Linkeroever‘ en ‘fietsenwinkel Eilandje‘.

Maar we speelden het spel wél eerlijk

Maar we speelden het spel wél eerlijk. Lag een wijk verder dan 3 kilometer van een vestiging? Dan zou een landingspagina voor die zoekers waarschijnlijk niet relevant zijn, want mensen zoeken graag een fietsenwinkel in de buurt.

Ook vermeldden we op elke landingspagina eerlijk op hoeveel kilometer of fietsminuten de winkel ligt van desbetreffende wijk. We probeerden niet de indruk te wekken dat de winkels in die wijken liggen. Waarom zouden we liegen als de werkelijkheid prima is?

Het resultaat mocht er zijn: al na een week stonden enkele van de landingspagina’s op de eerste pagina van Google. Nu, twee maanden later, staan ze daar allemaal. Veel bekleden zelfs de felbegeerde eerste plaats.

Maak geen misbruik van je autoriteit

Heeft jouw website een grote autoriteit zoals fietsendegeus.be die heeft? Maak er geen misbruik van. Ik geef je twee redenen om altijd eerlijk spel te spelen:

  • Liegen is niet leuk voor de Google-gebruikers die op je website belanden. Je website zal geen relevante inhoud hebben voor die mensen en ze zullen rap genoeg weer wegklikken.
  • Oneerlijk zijn is niet goed voor je ranking in Google. Door de vele wegklikkers krijgt Google het signaal dat jouw site om wat voor reden dan ook niet interessant is, waardoor je zal dalen in de ranking.

Ik zou bijvoorbeeld nooit een pagina op fietsendegeus.be optimaliseren voor het zoekwoord ‘fietsenwinkel Hasselt’. Niemand uit Limburg komt helemaal naar Antwerpen om een fiets te kopen. Natuurlijk, door de hoge autoriteit zou de winkel heel even misschien heel goed scoren in Google op ‘fietsenwinkel Hasselt’.

Door het SEO-spel eerlijk te spelen bereik je op lange termijn het meest

Maar alle Limburgers zouden de site snel weer sluiten zodra ze zien dat Fietsen De Geus helemaal in Antwerpen zit. Na een tijdje zou Google dit wegklikgedrag oppikken met alle negatieve gevolgen van dien. Door het SEO-spel eerlijk te spelen bereik je op lange termijn het meest.

Hoe de resultaten bereikt zijn

Eerder noemde ik de drie voornaamste resultaten van mijn SEO-inspanningen voor de fietsenwinkel: de hoge score voor geografische zoekwoorden, de goede score voor brede zoekwoorden en de immense domeinautoriteit.

Wat ik je echter nog niet verteld heb, is hoe ik dit exact bereikt heb. Natuurlijk is zoiets, als je terugkijkt op drie jaar werk, lastig samen te vatten. Er waren maanden waarin ik veel deed, er waren maanden waarin ik minder deed. Wat ik hieronder vermeld is dus een gemiddelde.

Laat ik vooropstellen dat de resultaten niet alleen mijn verdienste zijn. Ook de mensen van Fietsen De Geus zelf hebben al die tijd hun best gedaan om de score in Google te verbeteren. Ook die acties vermeld ik hieronder.

Per maand heb ik samen met het team het volgende gedaan:

  • Bestaande pagina’s optimaliseren. Vrijwel iedere pagina (zoals de homepage en contactpagina) en productcategoriepagina (zoals het overzicht van fietsen) is inmiddels geoptimaliseerd op het vlak van teksten, afbeeldingen en metagegevens. In totaal gaat het om ongeveer twintig pagina’s. Het is belangrijk om deze pagina’s geoptimaliseerd te hebben omdat ze aansluiten bij het grootste deel van het relevante zoekvolume van de doelgroep.
  • Nieuwe landingspagina’s maken. Ik legde reeds uit dat ik in een tweede fase ook zeer bewust nieuwe landingspagina’s ben gaan maken. Zoals ik zei heb ik er een aantal gemaakt die aan de wijknamen van Antwerpen gerelateerd zijn (het gaat hierbij om 18 pagina’s). Maar ook voor de fietsmerken die bij De Geus worden verkocht heb ik landingspagina’s gemaakt. Dat zijn nog eens 25 pagina’s. Veel fietsers googelen op de naam van het fietsmerk, dus als fietsenwinkel wil je op die zoektermen gevonden worden. Typ bijvoorbeeld maar eens in Google ‘Batavus Antwerpen’ in op Google België. Op de eerste plaats staat (dat is onvermijdelijk) de website van Batavus zelf. Op plaats twee echter zie je de naam van Fietsen De Geus, met hun landingspagina over Batavus.
  • Blogs schrijven. Google haat luie websites. Een maandelijkse blog is de ideale manier om aan Google te laten zien dat je betrokken bent bij je doelgroep. Je schrijft tenslotte waardevolle content waar je hen mee helpt. Voor Fietsen De Geus schrijf ik maandelijks een blog van tussen de 500 en 2000 woorden. De onderwerpen variëren van nieuwe fietsmodellen tot onderhoudstips en van fietsaccessoires tot uitbreidingsplannen.
  • Nieuwe productpagina’s optimaliseren. Elke nieuwe productpagina krijgt geoptimaliseerde afbeeldingen (grootte geschaald + geüpload met een SEO-naam + alternatieve tekst). Waarom ik niet ook de oude, reeds bestaande productpagina’s optimaliseerde? Daar hebben we over nagedacht. De website bevatte toen ik er in 2019 mee aan de slag ging al honderden producten. Om die allemaal met terugwerkende kracht te optimaliseren zou te veel tijd (en dus geld) kosten, al zou ik het met plezier willen doen. Is het erg dat deze productpagina’s niet 100 procent geoptimaliseerd zijn? Nee. Dat is iets wat misschien wel benadrukt mag worden: je website moet niet tot in de laatste pagina geoptimaliseerd zijn om je klanten al goed van dienst te kunnen zijn. Wees realistisch. Kijk aan de hand van je zoekwoordonderzoek welke pagina’s het best aansluiten bij de zoekopdrachten met het grootste volume. Het zijn die zoekopdrachten waarvoor je in eerste instantie wilt optimaliseren, want op die manier kun je je doelgroep al voor een heel groot deel helpen.
  • Interne linkbuilding. Google gebruikt interne hyperlinks om pagina’s binnen je website te vinden. Een interne hyperlink is een link die van de ene pagina binnen een bepaalde domeinnaam leidt naar een andere pagina binnen diezelfde domeinnaam. Wanneer ik bijvoorbeeld binnen het blogartikel dat je nu leest link naar deze pagina over SEO, dan is dat een interne link. Ze bevinden zich immers allebei op de domeinnaam marketingfacts.nl. Dat de hyperlink bovendien het woord ‘SEO’ bevat, bevestigt voor Google dat die pagina over dat onderwerp gaat, wat de kans verhoogt dat Marketingfacts vervolgens hoger scoort in Google op die zoekterm. Door veel interne hyperlinks aan te brengen, geef je Google een duwtje in de rug om snel alle pagina’s van je website te vinden. Dit proces heb ik uiteraard uitgevoerd op fietsendegeus.be. Nog steeds let ik erop dat er intern naar nieuwe pagina’s en blogberichten gelinkt wordt.
  • Externe linkbuilding. Bij externe linkbuilding plaats je hyperlinks op andere websites die leiden naar jouw website. Je doet dit bij voorkeur op externe websites die qua thematiek te maken hebben met jouw branche. Fietsen De Geus is een fietsenwinkel. Het heeft voor de linkbuilding dus weinig zin om naar hun domeinnaam te linken vanaf Amateurkooklessen.be of Toerismemozambique.com. Wél goed zijn bijvoorbeeld links vanaf websites van brancheverenigingen voor fietsenwinkels of vanaf de site van een sportfietsmagazine.
  • Nieuwsbrieven en social media. Deze is een beetje tricky. Sommige SEO-experten zouden zeggen dat nieuwsbrieven en social media niet onder SEO vallen. Strikt gezien is dat zo, maar ze hebben wel de potentie om veel bezoekers naar je website te sturen. En veel bezoekers hebben ziet Google als een teken dat jouw website pico bello is, waardoor je stijgt in de Google-rangorde, wat vervolgens nog meer bezoekers oplevert. Voor Fietsen De Geus proberen we minstens één keer per maand een nieuwsbrief uit te sturen naar de ruim 10.000 abonnees en elke week een social-mediabericht te maken die op Facebook en Instagram gedeeld worden.
  • Websitetechniek verbeteren. Dit doen mijn meer technische collega’s. Niet alle SEO-handelingen zijn namelijk contentgerelateerd. In de volgende paragraaf ga ik hier dieper op in.

Hoeveel kost het en wat brengt het op?

SEO bestaat niet alleen uit het creëren en optimaliseren van content (oftewel het deel dat ik doe), maar ook uit een technisch luik. Om uit te leggen wat de kosten zijn van een SEO-traject splits ik deze twee zaken op.

Kosten van SEO: de content

Per maand werk ik gemiddeld 6 uur aan SEO-bevorderlijke opdrachten voor deze fietswinkel. Een ervaren contentmarketeer kost tegen de 100 euro per uur. Minder ervaren contentmarketeers kosten minder. Een student bijvoorbeeld zal altijd minder kosten dan iemand met tien jaar ervaring in zijn broekzak. Afhankelijk van het ervaringsniveau dat jij wenst, kun je zelf berekenen hoeveel een SEO-traject jou zou kosten dat gelijkaardig is aan dat van Fietsen De Geus.

Ben je goed met woorden en ken je de weg op internet, dan kun je perfect je eigen contentmarketing doen

Natuurlijk hoef je het werk niet uit te besteden. Als je zelf goed met woorden bent en je weg op het internet kent, kun je als ondernemer perfect je eigen contentmarketing doen. Dit heeft als voordeel dat je bespaart op de kosten, maar als nadeel dat je er zelf flink wat tijd in moet steken.

Heeft jouw bedrijf een wat groter team en voegen meerdere mensen regelmatig nieuwe content toe aan je website? Probeer van SEO zoveel mogelijk een natuurlijk onderdeel van het dagelijkse werk te maken. Dat is ook hoe ze het bij Fietsen De Geus aanpakken. Veel SEO-handelingen zijn voor hun team inmiddels een vloeiend, vanzelfsprekend onderdeel geworden van hun werk. Wanneer er een nieuw product op de website wordt gezet, is het voor hen volledig normaal om ook meteen even de foto’s te verkleinen zodat ze niet te veel megabytes in beslag nemen. (Google straft langzame websites af, waarover je hieronder meer leest.) En in één ruk vult het team ook meteen de metagegevens in van de pagina en de afbeeldingen.

Wanneer je als team dit soort dingen meepakt in de werkzaamheden die toch al uitgevoerd moeten worden, kost SEO helemaal niet zoveel extra tijd.

Kosten van SEO: de techniek

Google laat snelle websites hoger scoren. Om een snelle website te hebben, moet je websitetechniek tiptop zijn. Het regelmatig updaten van je software (vergeet ook je plug-ins niet!) draagt hieraan bij. Hoeveel dit per jaar kost, kan ik je om meerdere redenen niet vertellen:

  • Sommige hostingproviders updaten standaard maandelijks de software van alle sites die ze hosten. Dat zit bij de hostingkosten inbegrepen.
  • Bij andere providers moet je voor zulke diensten extra betalen.
  • Natuurlijk kun je het updaten ook zelf doen, als je daarvoor de vaardigheden en tijd hebt.

Het updaten van je software moet je overigens niet louter als een SEO-kostenpost zien. Dit moet sowieso gebeuren. Je wilt toch zeker dat je website altijd technisch up-to-date is zodat die niet vatbaar is voor virussen en andere narigheid?

Voor welke bedrijven loont het?

Om een intensief SEO-traject voor jou als ondernemer winstgevend te maken, moet jouw bedrijf naar mijn mening aan de volgende criteria voldoen:

1. Jouw doelgroep moet in voldoende aantallen actief op Google op zoek gaan naar oplossingen voor vraagstukken waar jij bij kunt helpen.

2. Ehm…

3. Tja…

Het is duidelijk: de enige vereiste waar jouw onderneming aan moet voldoen om intensieve SEO rendabel te maken, is het hebben van een Google-lustige doelgroep.

Natuurlijk is het voor interpretatie vatbaar wat ‘in voldoende aantallen’ betekent. Ik kan hier helaas geen eenduidig antwoord op geven. Het hangt van jouw branche af door hoeveel mensen je dagelijks, wekelijks of maandelijks gevonden moet worden om voldoende te kunnen verkopen. Een dealer van dure sportauto’s heeft per product een veel hogere winstmarge dan een verkoper van tennisrackets. Eerstgenoemde zal dus met lagere zoekaantallen (en dus met minder absolute verkopen) tevreden zijn dan laatstgenoemde.

Overweeg je een SEO-traject zoals ik dat voor Fietsen De Geus uitvoer? Maak dan eerst een zoekwoordonderzoek of laat er één maken door een online marketeer. Met een zoekwoordonderzoek ontdek je op welke zoekwoorden mensen zoeken (en of jouw webpagina’s daar relevant voor zijn) en hoeveel keer per maand men op die zoekwoorden zoekt.

Als je weet hoeveel procent van jouw leads momenteel tot een verkoop leidt, kun je vervolgens berekenen of de kosten van een SEO-traject opwegen tegen de verwachte inkomsten die je behaalt uit deze zoekaantallen.

Samenvatting: waarom die goede score in Google

Samengevat zijn dit de redenen waarom de website zo succesvol is op SEO-gebied:

1. Het bedrijf heeft uithoudingsvermogen. Fietsen De Geus weet dat SEO een langetermijntraject is waarin maandelijks of liefst wekelijks geïnvesteerd moet worden. Luiheid of gierigheid is funest voor je ranking in Google. Ik bewonder de medewerkers voor hun uithoudingsvermogen, want natuurlijk waren de resultaten van al het werk niet direct zichtbaar.

Luiheid of gierigheid is funest voor je ranking in Google

Soms duurde het maanden of zelfs langer voordat een pagina op een mooie positie in Google kwam. Honderd keer had het bedrijf kunnen zeggen: “Vincent, je bent een aardige vent, maar dit SEO-gedoe gaat ons te traag. Stop er maar mee”. Feit is dat ze dat niet deden. Chapeau.

2. Het speelt eerlijk spel. Het weet waar zijn doelgroepen zich bevinden en wat hun concrete vraagstukken zijn. Alleen relevante doelgroepen spreekt de fietsenzaak aan. Het heeft niet de behoefte om ook gevonden te worden in Tongeren of Oostende.

3. Het doet zelf zoveel mogelijk voor zijn SEO. De medewerkers verkleinen bij het uploaden van nieuwe producten de productafbeeldingen, zodat hun website niet te traag wordt. Ze voorzien de afbeeldingen van namen die gelinkt zijn aan relevante zoektermen. Dit, en andere kleine handelingen, draagt bij aan de vindbaarheid van bepaalde pagina’s.

4. Het bedrijf durft te vertrouwen op de inzichten van een SEO-specialist. Vreemd genoeg verandert het gros van de Belgische en Nederlandse ondernemers spontaan in een SEO-kenner wanneer je het onderwerp ter sprake brengt, zelfs als hun website voor alle interessante zoekopdrachten op plaats 25 bungelt. Fietsen De Geus is anders. Natuurlijk, wanneer ik een bepaalde SEO-handeling voorstel wil men weten wat die inhoudt, hoeveel uren ik ermee bezig zal zijn en welke voordelen die handelingen zullen hebben voor de klanten. Maar ze durven te vertrouwen op mijn inzichten en mijn oordelen.

SEO is geen rap wondermiddel

Het mag duidelijk zijn: SEO is geen rap wondermiddel. Als het je doel is om op zeer korte termijn leads te verkrijgen, is SEA eerder geschikt. Met een online advertentie kun je inderdaad vandaag al conversies behalen. Daar staat wel tegenover dat je voor iedere klik op een advertentie moet betalen.

Met SEO zijn de resultaten vaak pas laat merkbaar, soms pas na een jaar, maar je hebt er daarentegen geen variabele kosten aan. Ook al klikken een miljoen mensen op jouw link in Google, het kost je niets extra. Dat kun je van een advertentie niet zeggen. Ik zie SEA dan ook als een tijdelijk of aanvullend middel tot je SEO in orde is. Onthoud dit: als je bereid bent om in SEO te investeren, kan het veel gelukkige klanten opleveren. Want iedereen vindt graag snel een duidelijk antwoord voor zijn vraagstuk.

Zodra je die tevreden klanten hebt, zal dat leiden tot een gelukkige ondernemer – jij dus. Goede SEO is een overduidelijke win-win voor alle partijen.

Vincent Alblas
Digital contentmarketeer bij Motionmill

Vincent Alblas is een Nederlandse Belg (of Belgische Nederlander?) met een passie voor taal en een fascinatie voor marketing. Als contentmarketeer voor het 360°-communicatiebedrijf Motionmill (Antwerpen) is hij altijd in de weer met woorden. Schrijft Vincent niet voor zijn klanten aan beide zijden van de grens, dan theoretiseert hij over de zin en onzin van marketing. Hij graaft graag iets verder in de materie dan zijn collega-marketeers, waarna hij zijn ideeën met plezier deelt op Marketingfacts en in de blog van Motionmill. Je mag Vincent altijd aanspreken voor vriendschappelijke discussies over marketing, wereldreizen en het leven.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jules Moonen

    Top artikel Vincent!

    Thx?


    20 september 2021 om 20:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!