Kijkje in de keuken bij HORNBACH met Jim Krokké: “Collega’s behandelen je als familie”
De NIMA Community Internal branding bezoekt donderdag HORNBACH in Amsterdam. In aanloop naar dit event spreken we met Jim Krokké, Brand Manager bij HORNBACH.
In de afgelopen 17 jaar werd HORNBACH 16 keer verkozen tot Beste Bouwmarkt van Nederland. Zo’n mooie titel ontvang je niet zomaar keer op keer. Een groot deel van dat succes is te danken aan hun onderscheidende vermogen in de bouwbranche.
NIMA Internal Branding Event: Donderdag 24 november 2022
Agenda
14:30 Inloop & aftrap NIMA
14:45 Merkpositionering
15:30 Internal Branding
16:00 Pauze
16:15 Rondleiding & opdracht
17:00 Medewerkersapp
17:30 Discussie & borrel
18:00 Einde
HORNBACH bestaat een kwart eeuw, jullie groeien erg hard en hebben met jullie aanpak een hele sterke positie in Nederland opgebouwd, wat is het geheim achter het succes van HORNBACH?
Jim Krokké: “Dit jaar vieren we inderdaad ons jubileum. HORNBACH is in april 2022 op de kop af 25 jaar in Nederland gevestigd. En zijn we met meer dan 25% marktaandeel de grootste bouwmarkt van Nederland! Dat hebben we dankzij onze Helden bereikt. Daarom was onze jubileumcampagne compleet rondom onze Helden van het eerste uur gebouwd. Het zijn onze eigen collega’s die al 25 jaar in dienst zijn bij HORNBACH die in de schijnwerpers staan. Zij hebben het succes van HORNBACH mogelijk gemaakt. In de campagne zijn onze Helden gekoppeld aan onze USP’s (de vijf bouwstenen van HORNBACH: laagste prijsgarantie – ook na je aankoop – , deskundig advies, uitgebreide service, enorm assortiment – 120.000 artikelen – en grote voorraden) en tegelijkertijd bedankten we al onze Helden in het oranje-grijs: Bedankt voor het eindeloos doorpakken en het waarmaken van onze beloftes aan de klanten!”
Jullie eigen mensen zijn dus eigenlijk de belangrijkste marketing USP naar jullie klanten toe?
“De vijf bouwstenen, onze USP’s in de markt, zijn ook onze functionele merkwaarden. De vijf pijlers waar we voor staan kunnen we alleen maar realiseren door ook onderscheidend te zijn in onze medewerkers inderdaad. Bij ons staan echt ervaren adviseurs op de vloer met een gemiddelde leeftijd van 38 jaar. Die bijvoorbeeld uit de bouw komen en veel kennis uit de praktijk meebrengen. Verder hebben we ook specialisten per warengroep in huis, iedereen wordt opgeleid voor een bepaalde categorie waaronder bijvoorbeeld gereedschappen, ijzerwaren, hout, tuin, enzovoort. Bij ons weten de medewerkers van een specifiek thema alles. Dat is onderscheidend ten opzichte van concullega’s, waar medewerkers worden opgeleid om van alles een beetje te weten.
“De laagste prijsgarantie realiseer je bijvoorbeeld alleen maar als je hele goede prijzencheckers hebt en het complete en uitgebreide assortiment vraagt om bekwame voorraadbeheerders zodat onze klanten nooit misgrijpen. We moeten onze formule als projectbouwmarkt iedere dag opnieuw waarmaken!
“Daarnaast is ook onze ProfiService uniek. Hier kunnen professionals terecht bij hun eigen ProfiAdviseurs voor hele specifieke vragen en adviezen. HORNBACH heeft drive-in’s waar de materialen vanaf 07.00 uur in de ochtend ingeladen kunnen worden. Zo zijn we relevant voor onze klanten. Die relevantie bereiken we door alles op alles te zetten om onze missie waar te maken, namelijk: Wij zijn de nummer 1 voor projecten.”
HORNBACH voelt als een 2e huis, zeggen jullie zelf. Veel nadruk in de werving wordt gelegd op de HORNBACH familie, het je thuis voelen. Hoe houden jullie dit gevoel vast in zo’n grote èn groeiende organisatie met meer dan 18 vestigingen en ruim 3000 medewerkers?
“HORNBACH is echt een familiebedrijf en daarmee een tweede thuis voor onze Helden. Ook voor mij, ik ben nu een jaar werkzaam bij HORNBACH en dat voelt dat zo vanaf het begin. Men heeft aandacht voor je. Je wordt gehoord, je hebt heel veel ruimte voor eigen inbreng. Zo zijn legio nieuwe diensten en services die we bieden letterlijk bedacht op de werkvloer: door onze mensen in de vestigingen. Dat is onze identiteit, het is wie we zijn. We staan altijd open voor kansen en creatieve ideeën!
“Natuurlijk is er ook veel aandacht voor ontwikkeling en er zijn legio mogelijkheden om carrière te maken binnen het bedrijf. Van uitzendkracht tot regiomanager en van cassière tot teamleider. Een enorme plus voor zowel nieuw talent als onze huidige medewerkers. Doordat collega’s ook jarenlang blijven werken bij HORNBACH wordt het familiegevoel versterkt. Je vormt samen een hecht team. “Collega’s behandelen je ook als familie”, is een quote van één van de medewerkers van het eerste uur.”
HORNBACH onderscheidt zich in het aanbod van bouwmarkten, dat spoor zoeken jullie ook steeds op in je marketing campagnes?
“Eigenlijk passen we de regels van een sterk merk bouwen al vanaf ons eerste uur toe. We hebben een onderscheidende merkpositionering met ons unieke klantgerichte formule. De hele organisatie is ingericht op het waarmaken van de vijf bouwstenen. Deze belofte weten we op een krachtige en emotionele manier te communiceren.
“In onze commercials zie je heel sterk onze emotionele kant van het merk teruggekomen waarbij we inzoomen op de gedachten van de klant rondom een klusproject. En nooit zijn we gefocust op producten. We blijven constant zoeken naar kansen om de relevantie naar onze klanten nóg verder te verhogen. En dit doen we al 25 jaar op een zeer consistente wijze. Kijk al onze tv-commercials maar eens terug…”
Schrijf je hier direct in voor dit event op de website van NIMA.