Klant Albert Heijn gaat op koopjesjacht
Albert Heijn ziet de klantentrouw dalen. Tegelijk neemt ook de bezoekfrequentie af en slinkt de gemiddelde besteding per klant. In het eerste halfjaar van 2003 daalde de besteding per klant met 40 euro. Distrifood meldt dit op basis van uitgelekte gegevens van de Supermarktmonitor van onderzoeksbureau GfK. Grote winnaar zijn de supermarkten van Koopconsult.
In de eerste twee kwartalen van het jaar is het marktaandeel van Dirk van den Broek en Koopconsult-zusters met 10,6 procent gestegen. Dat komt deels door de komst van nieuwe winkels, maar ook doordat de klanten per keer meer besteden. Albert Heijn scoort vooral slecht onder gezinnen. Het concern moet het hebben van de ??n- en tweepersoonshuishoudens. Zijn gezinnen op landelijk niveau goed voor ruim 46 procent van de supermarktbestedingen, bij Albert Heijn is dat maar 34,1 procent van de omzet. Distrifood voorspelt een post-vakantie prijzenslagje, aangezien Albert Heijn de komende weken geld terug gaat geven aan vaste klanten die veel uitgeven.
Bron: