Klanten ‘chanteren’ winkeliers met webprijzen
Winkeliers worden in toenemende mate geconfronteerd met keihard onderhandelende consumenten. De klant gaat naar de winkel met een printje van een produkt met de laagste prijs die ze hebben gevonden op internet en weigeren meer te betalen. ‘Het is een vorm van afdingen, maar eigenlijk wordt de winkelier gechanteerd’, zegt secretaris Detailhandel Kees Verhoeven van MKB-Nederland in De Telegraaf (via: Zibb.nl).
Onvoorstelbaar, wat een kansloos figuur die Verhoeven. Quote van Zibb:
Nee, die gaat MKB-Nederland wel redden. In plaats van dat hij een betere strategie ontwikkelt voor zijn leden, gaat ie vertellen wat de consument zou moeten doen.
En wat nou, meer informatie en meer service? Wat moet je als branche in godsnaam met een een voorman die dergelijke achterhaalde wijsheden onder grootmoeders kleedje vandaan haalt? Het internet is geen Wehkamp-gids waar je het met 3 zinnetjes per artikel moet doen, maar in toenemende mate een uitwisselingsplatform van consumentenervaringen. Het is nu vaak al een waardevoller informatiebron dan de winkelier die zelden meer weet te vertellen over een apparaat dat wat er op het kaartje staat dat er bij hangt.
Ik ben benieuwd welke kleuren stoom uit Verhoeven’s oren gaan komen op het moment dat klanten via hun mobieltje gaan checken of een bepaald product op loopafstand goedkoper te krijgen is.
Ik ben het helemaal eens met Anders Floor.
Er zijn nog steeds genoeg klanten die nog niet via internet zoeken, al zal dat aantal, helaas voor het MKB, alleen maar afnemen.
Plus dat sommige electronicazaken er zelf mee zijn begonnen, door een laagste prijs garantie, etc. Als je de aandacht naar de prijs leid, dan kan je alleen maar verliezen als verkoper.
Ik heb het gelezen en was met stomheid geslagen. Wat een kortzichtigheid. Dit is toch een normale gang van zaken? Dit is toch gewoon een evolutie? En degene die niet mee wil, krijgt het erg moeilijk.
Ik verbaas me dat de ineffciëntie van een distributiekanaal wordt afgewenteld op de consument (en dat dat dus door een heer Verhoeven normaal wordt gevonden). Het is aan de detailhandel om efficiënter te opereren om meer winst te maken of de klant een lagere prijs te bieden. Een van die manieren is om een laag in het distributiekanaal eruit te halen.
Als je daarnaast niet in staat bent om je meerwaarde te communiceren of iemand daarvan te overtuigen, heb je meer te verbergen en ben je je waarschijnlijk iets te erg aan het verrijken.
De klant kan eindelijk wat terugwinnen op de detailhandel nadat er jaren van verrijking is geweest na de introductie van de euro. Is MKB-Nederland op dat moment ook voor de consument opgekomen?
Voor we Cees Verhoeven helemaal afserveren, ik hoorde hem vanmorgen op Business News Radio (of ik moet geloof ik BNR zeggen tegenwoordig) juist een heel genuanceerd verhaal vertellen, dat het helemaal geen chantage is dat de consument met een lagere prijs van internet aan komt zetten. Hij zei dat dat het goed recht is van de klant en dat de winkelier alleen betere argumenten moet zien te vinden en ook misschien wel iets aan zijn prijs moet doen als hij dat kán doen.
Zullen we eerst eens op andere media wachten voor we een artikel in De Telegraaf meteen maar als feit aannemen en – nog erger – iemand op basis daarvan in een bepaalde hoek zetten?
Peter Kulche
computer magazine WINMAG
Goeie vent, die Cees Verhoeven! 😉
Logisch toch, dat er prijsverschil is.
Internetwinkels sparen uit in voorraadkosten, personeelskosten, etc.
Daar tegenover staan bijvoorbeeld langere levertijden dan de detailhandel (en daar bijkomende transportkosten), geen persoonlijke service en niet tastbare producten.
We zien steeds meer consumenten die deze nadelen niet als hindering zien bij de aanschaf van een product. De prijsvergelijking vind ik alleen geen erg eerlijke voor de detailhandel.
Tja, een gezonde reactie zou dan zijn: dan koop je het toch gewoon online?
En inderdaad is het heel gezond dat prijzen online goedkoper zijn, je hebt geen A-locatie, geen winkelpersoneel, geen openingstijden om rekening mee te houden, je kan bestellingen ’s avonds en in het weekend keurig in de dode uurtjes verwerken, etc.
Het is jammer dat veel MKB winkels er zo slecht mee om gaan, want op deze manier blijft natuurlijk alleen de massa over in het stadshart.
En toch heeft Kees Verhoeven wel een punt. Er zijn genoeg ‘webwinkels’ die ver onder de inkoopprijs spullen aanbieden omdat ze deze bijvoorbeeld in Duitsland inkopen maar zeggen dat het een volledig Nederlands product is. De gevolgen: Soms geen Nederlandse handleiding, maar vooral als er iets aan het product mankeert, je krijgt GEEN garantie! Ook al zegt die webwinkel dat je garantie hebt, daar klopt absoluut niets van.
Als je een consument dat als reden geeft dat de prijs zo laag is, gelooft 90% dat niet en loopt boos weg. Grote Merken als Sony, Panasonic etc geven toe dat ze ver onder de inkoopprijs verkopen, Officiele dealers van die merken mogen in Nederland de producten niet voor die prijzen aanbieden (ook niet als actie) anders dreigen ze hun dealerschap kwijt te raken.
Wat Kees Verhoeven chantage noemt is in mijn optiek slim onderhandelen. Zouden de inkopers van de bedrijven die hij vertegenwoordigd zich niet van soortgelijke methoden bedienen om hun eigen leveranciers onder druk te zetten? Als je het mij vraagt is het een kwestie van ‘pot verwijt de ketel’.
@Peter Kulche: Het feit dat hij bij BNR een compleet genuanceerd verhaal verteld zal wel gekomen zijn door de storm van kritiek op zijn orginele verhaal
@Boudewijn: Je hebt wel een puntje. Maar met een slag om de arm: minpunten als ‘geen Nederlandse handleiding’ of ‘geen garantie’ komen – als consumenten het belangrijk genoeg vinden – vanzelf naar voren in de ‘internetratings’, zou je denken. Dus zal die webwinkel uiteindelijk zijn serviceniveau toch moeten optrekken naar het door de consumenten gewenste niveau. Tenminste…als iedereen inderdaad braaf service-ervaringen – dus achteraf – doorgeeft. En daar twijfel ik wel aan. Dat kost namelijk extra moeite tov de prijsvergelijking; bij de prijs geef je met een barcodescanner op je mobiel tóch steeds ter vergelijking de prijs door.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!