Klantenmatch, is dat hetzelfde als Remarketing? Nee dat is het zeker niet
Klantenmatch is al beschikbaar binnen Google Ads sinds 2015, toch hoor je hier maar weinig over. Omdat we het een interessante tool vinden die veel op kan leveren, voor bedrijven die veel klantgegevens hebben, willen we er graag wat meer over vertellen.
Wat is klantenmatch?
Met Klantenmatch kan je online en offline klantgegevens combineren en gebruiken om huidige en nieuwe klanten te bereiken via Search, Shopping, Gmail, YouTube en het Display Netwerk. Door het Google Ads systeem te voorzien van de gegevens die de klanten met jou hebben gedeeld (e.g. e-mailadres, postcode) kan Klantenmatch via Google Ads deze klanten en vergelijkbare consumenten targeten. Dit maakt Klantenmatch een goede tool om onder andere merkbekendheid en conversies te genereren.
Een aantal voorbeelden van de voordelen die klantenmatch kan bieden:
- In het zoeknetwerk en op Google Shopping kunt u uw campagnes optimaliseren door uw bod aan te passen op basis van uw kennis over de activiteiten van uw klanten.
- In Gmail kunt u uw klanten of vergelijkbare doelgroepen bereiken met behulp van gepersonaliseerde advertenties bovenaan de inboxtabbladen.
- Op YouTube kunt u nieuwe doelgroepen bereiken door doelgroepen te targeten die vergelijkbaar zijn met uw meest waardevolle klanten.
- In het Display Netwerk kunt u uw klanten of vergelijkbare doelgroepen bereiken met behulp van gepersonaliseerde advertenties in het Google Display Netwerk.
Hoe werkt klantenmatch?
Stel dat je een speciale actie onder de aandacht van bestaande klanten wilt brengen met Google-advertenties. Dit kan als volgt met Klantenmatch:
- Je uploadt een gegevensbestand met de contactgegevens die u van uw klanten heeft gekregen. Gebruik deze template en lees dit artikel voor opmaakrichtlijnen.
- Je maakt een nieuwe campagne of updatet een bestaande campagne en target daarmee je Klantenmatch-doelgroep: de klanten uit je geüploade gegevensbestand die Google-gebruikers zijn.
- Als die gebruikers zijn ingelogd op hun Google-account, zien ze je advertenties als ze het zoeknetwerk, YouTube en Gmail gebruiken of als ze browsen op het Google Display Netwerk.
Met de klantenmatch lijst kan je vervolgens vergelijkbare doelgroepen targeten waarmee je Google opdracht geeft vergelijkbare personen te vinden aan de hand van de personen in de klantenlijst.
Vereisten voor het gebruik van Klantenmatch
Klantenmatch is niet standaard beschikbaar, je dient aan een aantal voorwaarden te voldoen:
- Het account moet een goede reputatie op het gebied van beleidsnaleving hebben.
- Het account moet een goede reputatie op het gebied van betalingen hebben.
- Het account moet een geschiedenis van ten minste negentig dagen in Google Ads hebben.
- Gedurende de totale levensduur van het account is er meer dan USD 50.000 besteed. Voor adverteerders met accounts die worden beheerd in een andere valuta dan USD, wordt het bestede bedrag omgerekend naar USD met de gemiddelde maandelijkse wisselkoers voor die valuta.
- U moet in uw privacybeleid duidelijk aangeven dat u klantinformatie deelt met derden om namens u services uit te voeren en dat u toestemming vraagt voor het delen van klantinformatie waar dat wettelijk verplicht is.
- U mag alleen de goedgekeurde API of interface van Google gebruiken om klantinformatie te uploaden.
- U moet voldoen aan alle toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder zelfregulerende of brancherichtlijnen die van toepassing zijn.
Nogal wat regeltjes dus, ook niet gek want het gaat natuurlijk om persoonlijke informatie van je klanten en daar wil je op veilige en verantwoorde wijze mee omgaan. Google vindt dit ook een belangrijk punt zoals je kan lezen in de volgende statement:
“De gegevensbestanden die u uploadt, worden alleen gebruikt om uw klanten te koppelen aan Google-accounts en om ervoor te zorgen dat uw Klantenmatch-campagnes van Google Ads voldoen aan ons beleid. We behandelen uw gegevens vertrouwelijk en beveiligen ze volgens dezelfde branchenormen die we gebruiken voor de gegevens van onze eigen gebruikers.”