Klein budget? Investeer in deze kanalen!

25 oktober 2019, 13:00

De basics in online marketing voor kleine bedrijven

Als (startende) ondernemer kan het lastig zijn om met een klein budget online marketing uit te voeren. Je hebt net een nieuwe website gelanceerd dat er qua design prachtig uitziet, maar krijgt nog geen verkeer naar de website toe. De vraag is: welk online marketingkanaal kies je om met een klein budget succesvol te zijn? We zetten de basics op een rij.

Google: niet alleen voor grote bedrijven

Waar mensen vroeger op zoek gingen naar bedrijven in de telefoongids of via-via terecht kwamen bij een bedrijf, is de manier van zoeken al enige tijd veranderd. Mensen zoeken online via een zoekmachine om het product te vinden dat ze graag willen hebben. Waar zoekmachines als Bing en Duckduckgo marktaandeel winnen, is Google nog steeds de zoekmachine die verreweg de meeste mensen in Nederland gebruiken. Google heeft op desktop namelijk een marktaandeel van 92 procent en op smartphone zelfs een marktaandeel van 98 procent. Met een klein budget kun je via Google al genoeg relevant verkeer naar je website begeleiden. Dit kan op twee manieren:

  • Organisch resultaten halen met long-tail keywords
  • Adverteren op zoekwoorden met een laag zoekvolume

Focus leggen op long-tail keywords

Om organisch snel te scoren in de grootste zoekmachine van de wereld is het als klein of nieuw bedrijf goed om je te richten op long-tail keywords. Dit worden ook wel trefwoordzinnen genoemd en bestaan uit twee of meer woorden. Aangezien er op deze zoekwoorden een lager zoekvolume zit per maand, is er ook minder concurrentie.

“Zoekwoorden met een hoog zoekvolume hebben vaak enorm veel concurrentie”

Zoekwoorden met een hoog zoekvolume hebben vaak enorm veel concurrentie. Websites met meer autoriteit hebben de topposities op deze zoekwoorden en daar zal je niet snel tussen komen. Beter is het om je te richten op zoekwoorden die ook relevant zijn, maar waar minder verkeer op zit. Voor een tweedehands fietsverkoper is het goed om te richten op de zoekwoorden ‘fiets kopen Amsterdam’, ’tweedehands fietsen Amsterdam’ en ‘2e hands fietsen Amsterdam’:

De mensen die deze zoekwoorden invoeren zijn ook daadwerkelijk op zoek naar een tweedehands fiets in Amsterdam en is er dus ook een grotere kans op een lead.

Google Mijn Bedrijf

Een andere manier om lokaal gevonden te worden is via Google Mijn Bedrijf (My Business). De gratis dienst van Google maakt het mogelijk dat je bedrijf tevoorschijn komt in Google Maps en zorgt ervoor dat je als bedrijf lokaal beter gevonden wordt. Het is hierbij noodzakelijk dat je je bedrijfsgegevens goed invult, inclusief adres. Niet alleen kun je met Google Mijn Bedrijf getoond worden in Google Maps, maar ook binnen Google zelf. Zo krijgen mensen in omgeving Amsterdam bij het zoeken op ‘fiets kopen’ een stadskaart en adresgegevens te zien van fietsenverkopers in Amsterdam. Ze kunnen doorklikken naar de website en de route hier naartoe.

Google Mijn Bedrijf is een gemakkelijke en zeer effectieve manier om klanten naar je winkel te trekken en daarnaast geheel gratis. Meer hierover lees je hier.

Adverteren op zoekwoorden

Net als bij organische zoekwoorden is het bij het adverteren binnen Google Ads niet anders. Bij advertenties kun je in een veiling meebieden op een bepaald zoekwoord. Mede hierdoor wordt de Cost per Click (CPC) bepaald. Daarnaast is de kwaliteitsscore belangrijk. De kwaliteitsscore bestaat uit een aantal componenten:

  • Ervaring op bestemmingspagina
  • Relevantie van de advertentie
  • Verwachte klikfrequentie

“Je moet je als website ‘bewijzen’ tegenover Google”

Als je voor het eerst een advertentie gaat maken, heeft Google nog geen ervaring met je website. Je moet je als website dus ‘bewijzen’ tegenover Google. Dit betekent ook dat je CPC hierdoor in het begin hoger zal liggen. Bij de focus op algemene zoektermen met al een hoge CPC, kan het zomaar dat je een fors bedrag betaalt aan Google en je weinig omzet zal behalen. Daarom kan je je als bedrijf met een klein budget beter richten op het adverteren op zoekwoorden met een laag zoekvolume. Er is minder concurrentie, waardoor de CPC ook minder is. Daarnaast kan je waarde opbouwen binnen Google, waardoor je in de toekomst wel mee kan bieden op zoekwoorden met een hoger zoekvolume.

Marketplaces bieden kansen

Anno 2019 kiezen mensen er ook voor om direct naar een website te gaan om het product te vinden dat ze graag willen hebben, zonder gebruik te maken van een zoekmachine. Dit komt onder andere door de introductie van de marketplaces. Waar in Nederland vooral Bol.com er druk mee bezig is, klopt ook Amazon op de deur van de Nederlandse markt. Zo heeft Amazon Duitsland al veroverd en is het volgens kenners een kwestie van tijd tot Amazon ook in Nederland zijn intrede doet.

Doordat bedrijven als Bol.com en Amazon een gigantische autoriteit hebben in zoekmachines, wordt het steeds moeilijker om op zoekwoorden boven hen in de ranking te eindigen. Het is voor bedrijven dan ook aantrekkelijk om gebruik te maken van de marketplaces, om zo toch in contact te komen met de doelgroep. If you can’t beat them, join them. Voordeel voor kleine ondernemingen is dat ze direct een grote groep mensen kunnen bereiken en omzet kunnen behalen. Je hebt zelfs niet eens een website nodig om producten te verkopen. Je hoeft alleen aan zakelijk verkoopaccount aan te maken.

“Het is aantrekkelijk om gebruik te maken van marketplaces, om zo toch in contact te komen met de doelgroep”

Er zijn echter ook nadelen aan het verkopen via een marketplace. Zo is er vaak enorm veel concurrentie en moet je een bepaalde commissie afstaan. Voor bedrijven die al krap zitten in hun marge, kan dit betekenen dat ze wel omzet zullen behalen, maar geen winst. Of dat ze zelfs verlies maken. Mede hierdoor kiezen sommige bedrijven er (nog) niet voor om hun producten via deze manier aan te bieden.

Social media

Social media zijn een belangrijk onderdeel van ons leven geworden. Het is dan ook een ideale manier om in contact te komen met je doelgroep en zelfs met een klein budget is het mogelijk om succesvol te zijn. Allereerst is het belangrijk om inzicht te krijgen op welk socialmediakanaal je doelgroep zich bevindt. Zo is bekend dat tieners steeds minder gebruik maken van Facebook en vooral te vinden zijn op Instagram en YouTube. Ouderen zijn weer juist wel te vinden op Facebook.

“Voordeel van socialmediaplatforms is dat je heel doelgericht kunt adverteren”

Naast leeftijd zijn ook interesses, de plaats en de branche waarin je fungeert belangrijk voor het kiezen van een socialmediakanaal. Voordeel van de platforms, en dan met name Facebook en Instagram, is dat je heel doelgericht kunt adverteren door te targeten op je specifieke doelgroep. Bovendien kun je een maximaal budget instellen, zodat je niet meer betaalt voor de advertenties dan je van te voren gepland had.

Uiteraard is het ook mogelijk om zonder advertenties succesvol te zijn op de socialmediakanalen. Creativiteit is daarbij enorm belangrijk. Door content te maken die mensen willen delen of liken, zal het bereik van je berichten groeien en hierdoor ook de naamsbekendheid van je bedrijf.

Kortom

Google blijft het platform om verkeer te krijgen naar je website. Richten op long-tail keywords en adverteren op zoekwoorden met weinig zoekvolume is een manier waarbij je met een klein onlinemarketingbudget successen kan halen. Marketplaces worden door kenners gezien als de toekomst en kunnen, mits je genoeg marge hebt op je producten, ook zeker interessant zijn. Toch mag social media niet vergeten worden door bedrijven met een klein budget. Hoewel de concurrentie hier groot is, kun je door genoeg creativiteit en gericht targeten op je doelgroep succesvol worden.

Niels Hoogeveen
SEO-specialist & contentmarketeer bij Lequal

SEO-specialist en contentmarketeer bij Lequal.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Willem-Albert Bol

    Jeetje wat een objectief verhaal van een SEA specialist… Sorry MarketingFACTS. Wil je mening scheiden van feiten.


    29 oktober 2019 om 11:30
    luuk.ros

    Hi WA. Dit artikel is als alle artikelen op M! gewogen en beoordeeld door de redactie, maar vertegenwoordigt – net als op de opiniepagina van jouw Volkskrant – de mening/ervaring/inzichten van de auteur. Als je vindt dat Niels geen bijdrage levert aan de ontwikkeling van het marketingvak: laat weten hoe niet.

    We nemen je kritiek – als redactie – ter harte, want feitelijke onjuistheden accepteren we evenmin als zelfpromotie, maar reageer vooral inhoudelijk.


    29 oktober 2019 om 13:31
    Willem-Albert Bol

    @Luuk:

    Lees kop: “Klein budget? Investeer in deze kanalen!” (deze kop suggereert meerdere. Later blijkt er maar 1)

    Lees intro alinea “welk online marketingkanaal kies je om met een klein budget succesvol te zijn? We zetten de basics op een rij.” Goede vraag en ik ga met interesse lezen.

    En dan volgt gelijk het antwoord: kopje “Google Mijn Bedrijf”. Google / SEA wordt niet in een breder kader gezet. Hij neemt geen eens de moeite om andere online marketing te benoemen. Nee, online marketing is in ogen auteur alleen Search en Google. Dat heet (denk ik) zelfpromotie.

    Nog zo’n fijn ronkend stukje: “Google Mijn Bedrijf is een gemakkelijke en zeer effectieve manier om klanten naar je winkel te trekken en daarnaast geheel gratis.” Jeetje. Wat gaaf zeg. Wooeeee “geheel gratis nog wel”. Nee. Je maakt je zo kenbaar als adverteerder bij Google Sales. Dan kom je met je gratis data in hun funnel en gaan ze je upsellen. Allemaal prima, maar zo’n nuance ontbreekt in dit stuk.

    Ook fijn, de conclusie: “Google blijft het platform om verkeer te krijgen naar je website.” Gebaseerd op wat? Nergens in artikel bewijslast/ cijfers. Alles is een mening.

    Al met al: een prima mening-verhaal van deze auteur. Alleen van Marketingfacts heb ik zelf hogere verwachting.


    30 oktober 2019 om 09:21
    Niels Hoogeveen.

    Hi Willem-Albert,

    Allereerst bedankt voor je reactie en mening op het stuk.

    Er is gekozen om Google en haar producten meer naar voren te laten komen aangezien wij als bureau vanuit (potentiële) opdrachtgevers vaak de opmerking krijgen dat Google “toch alleen maar voor de grote ondernemingen met fikse budgetten is”. In onze ogen zijn er echter voldoende kansen om ook als kleinere website/shop via Google verkeer/omzet te realiseren, maar moet dit wel goed doordacht gebeuren om zo de beschikbare marketingbudgetten efficiënt in te zetten als kleinere onderneming.

    Daarnaast is er nog een (wellicht wat te korte) toelichting gegeven over de ontwikkeling van Marketplaces en sociale media. Dit valt ook terug te lezen in het laatste gedeelte van de conclusie.

    Hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

    Prettige dag,

    Niels Hoogeveen


    5 november 2019 om 09:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!