Kleine aanpassing, groots effect: het nut van A/B-testen #spon
Met een kleine aanpassing meer rendement uit bestaand verkeer
Dat kleine wijzigingen op een website kunnen zorgen voor groots resultaat, bewijst het succesverhaal van Smart IM voor Van der Garde Tuinmeubelen. Op advies van het online marketingbureau zijn er tekstuele aanpassingen op de webshop doorgevoerd en getest. De resultaten zijn verbluffend. We spraken met Gerhard Heierman van Van der Garde Tuinmeubelen en de specialisten van Smart IM over de behaalde winst.
“We waren wel al bekend met het fenomeen A/B-testen maar hebben het nooit echt goed opgezet,” begint Gerhard Heierman zijn verhaal. “Om eerlijk te zijn hadden we ook niet echt een beeld van wat de resultaten zouden zijn.” Maud-Sophie Vasse, CRO Specialist bij Smart IM herkent dit. “Veel mensen onderschatten de werking van tekst en design op de website. Dit terwijl een kleine aanpassing voor een forse stijging in het converterend verkeer kan zorgen.”
Altijd testen
De CRO Specialist heeft jarenlange ervaring en weet hoe groot het effect van kleine veranderingen kan zijn. Of het nu gaat om impulsaankopen of aankopen waarbij mensen een weloverwogen beslissing nemen, de impact is meetbaar en liegt er niet om. Wat voor de ene webshop werkt, hoeft voor de andere webshop niet per se een succes te zijn. De producten, de doelgroep en de context van de website; er zijn genoeg factoren waar je rekening mee dient te houden. Daarom is het testen van de aanpassingen over langere periode essentieel.
Deze stijging nooit verwacht
In de testcase doorgevoerd voor Van der Garde Tuinmeubelen, is de microcontent op de bestelknop aangepast. Bezoekers zijn kwetsbaar tijdens de check-out en het is van belang om weerstand of twijfel weg te nemen. Na een testperiode van ruim een maand was de conclusie onomstotelijk.
Door de tekstuele aanpassing nam het aantal bezoekers dat doorging naar de volgende stap met 14,7% toe. “Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo’n groot verschil zou maken,” vervolgt Gerhard Heierman. “Het gaat om een paar woorden die je net wat anders formuleert en tuinmeubelen koopt men niet impulsief. De resultaten van de test waren voor mij erg verrassend.”
Meer rendement uit bestaand verkeer
Er wordt veelal gekeken naar manieren om meer traffic te genereren, terwijl het juist zo belangrijk is om ook te kijken naar waar je je verkeer verliest. “Wij willen klanten niet alleen helpen om meer verkeer naar de website te krijgen, maar er ook voor zorgen dat het verkeer op de site converteert.” vult Bas de Goeje, CEO van Smart IM, aan.
Juist nu is het van belang het optimale uit je bestaande bezoekers te halen. Meer te verdienen aan wat je al hebt. Bovendien zijn de aanpassingen vaak erg gemakkelijk door te voeren op de website. Op het moment dat je ‘slechts’ wat microcontent herformuleert, is het aanpassen hiervan vaak een fluitje van een cent. Er worden ook tests uitgevoerd met bijvoorbeeld de locatie van een bestelknop maar het is niet zo dat heel de webshop wordt omgegooid.
Maximaal resultaat
“We willen vooral kijken naar de quick wins, het doorvoeren van minimale aanpassingen met maximaal resultaat. De test die we hebben doorgevoerd voor Van der Garde Tuinmeubelen is daar een heel mooi voorbeeld van,” aldus Maud-Sophie. “We leren altijd weer van zulke tests en komen tot waardevolle inzichten.” De 5 lessons learned uit deze succesvolle case deelt Smart IM met Twinkle lezers.
Er lopen nog meerdere tests waarvan de resultaten er veelbelovend uitzien, maar op het moment van publicatie is het nog te vroeg om hier uitspraak over te doen. “Ik ben in ieder geval heel tevreden over de samenwerking en de behaalde resultaten. Er wordt snel gereageerd, er is altijd tijd om even te sparren en Smart IM denkt goed onderbouwd mee,” sluit Gerhard enthousiast af.
De lessons learned
Wat we van deze case leren is dat verandering niet altijd groots en meeslepend hoeft te zijn. Mits goed doordacht en doelgericht ingezet, kunnen ook kleine aanpassingen aanzienlijk effect hebben. Benieuwd naar de 5 lessons learned en wat deze voor jou kunnen betekenen? Laat het weten en ontvang de waardevolle insights in je inbox!