Kleur in productdesign heeft grote aantrekkingskracht op consument
Het succes van de iMac van Apple is voor een groot deel toe te schrijven aan de vijf kleuren waarin de computer in 1999 op de markt kwam. Veel consumenten vonden de gedurfde fruittinten onweerstaanbaar. Het gebruik van kleur als onderscheidende factor trekt altijd aandacht en verhoogt het innovatieve imago van een merk.
Ook het omgekeerde kan echter gebeuren. Een kleur kan zo afstoten dat de verkoop van een product daalt. Marktonderzoek en het volgen van lokale trends moeten aan kleurgebruik ten grondslag liggen. Zo blijkt de kleurvoorkeur van de consument voor een deel bepaald te worden door het tijdsbeeld. In de vroege jaren negentig waren de kleuren van edelstenen als robijn en saffier in de mode en in de tweede helft van het decennium natuurlijke kleuren als groen, goud en aardetinten. Ook het producttype is uiteraard van belang. M&M`s van Mars waren het eerste chocoladeproduct ter wereld waarin kleur een hoofdrol speelde. Rond M&M`s is zelfs een hele hype ontstaan toen Mars consumenten in 2002 de gelegenheid bood zelf hun favoriete kleur M&M`s te bestellen.
Bron: Marketing News p. 8