Klippa automatiseert het saaie checken van facturen

30 maart 2021, 09:00

Interview met Yeelen Knegtering, CEO van de software scale-up

Financiële afdelingen zijn veel tijd kwijt aan het controleren en invoeren van documenten zoals facturen, declaraties en bonnen. Klippa automatiseert een belangrijk deel van dit proces. Het biedt een platform en API waarmee je automatisch documenten kunt laten controleren. “Zodat de accountant zich kan gaan focussen op advies in plaats van het handmatig controleren”, aldus medeoprichter en CEO Yeelen Knegtering.

De grote kracht van Klippa is dat het bedrijf verder gaat dan het inlezen van documenten. Yeelen Knegtering: “Het geheim zit in de data-extractie. Stap één is omzetten van een afbeelding naar tekst. Maar vervolgens moet je die tekst begrijpen en daar de juiste datapunten uit halen en toetsen op waarheid. Daar zit ons sterke punt: hoe kun je een computer leren wat de structuren van een document zijn. En dat op internationale schaal over heel veel document soorten heen. Dat is wat ons uniek maakt.”

Groeien in segment met grote bedrijven

Klippa richt zich met name op partijen die veel documenten moeten verwerken. “We zijn helemaal onderaan begonnen: met kleine bedrijven en zzp’er. Dat heeft met het vertrouwen in de markt te maken. We zijn langzaam maar zeker voor steeds grotere bedrijven gaan werken, ook op internationale schaal. We kwamen er achter dat we meer geld verdienden met grotere bedrijven, dus daar hebben we onze focus gelegd. En waar je je op focust daar komen ook je klanten vandaan. Dus daarom zie je dat we in dat segment groeien.”

Inmiddels is het bedrijf ook actief in Amerika. “We hebben iemand aangenomen om dat uit te breiden. Dat is een goede keuze geweest. Taal en lokale regulering is niet het grootste struikelblok. Tijdzones en culturele verschillen wel. “Looks very interesting”, betekent dat ze je niet nog een keer hoeven te spreken. Dat moet je leren begrijpen.”

Naast dat Klippa zichtbaar voor veel bedrijven werkt, is het bedrijf ook vaak onzichtbaar aanwezig. “Je kunt ervoor kiezen om alles zelf te ontwikkelen, maar wat steeds vaker wordt gedaan is wat ze de API-economie noemen: je bouwt zelf een deel van de oplossing en de rest koop je in. Denk bijvoorbeeld aan iDeal. Wij zijn ook zo’n soort partij, voor diverse boekhoudpartijen.

“Wij zijn vaak de software achter de software”

“Er zijn een tientallen partijen in Nederland waarvan wij de enige zijn om de papieren te verwerken, maar dat weet jij als klant niet. Wij zijn dus vaak de software achter de software. Ik word enthousiast dat veel mensen onze software gebruiken ook al kennen ze de naam niet.”

De expansie van Klippa verloopt vrij natuurlijk. “Ik denk dat we altijd een hele praktische benadering hebben wat betreft expansie. Ik ben gen groot voorstander van grote plannen schrijven en marktanalyses doen, maar ik kijk liever naar waar actieve vragen vandaan komen.”

Algoritmes beter maken

Daar wordt vervolgens iemand opgezet die bepaalde targets moet zien te halen. Als dat lukt gaat er meer aandacht naartoe. “We hebben een ontwikkelteam van vijftien man en daarvan zijn circa acht man continu bezig met algoritmes ontwikkelen om specifieke problemen op te lossen. Bijvoorbeeld een algoritme dat adressen of een eindbedrag kan vinden in een document. Er gaat geen dag voorbij zonder dat we kijken: hoe kunnen die algoritmes beter maken en wat hebben we daarvoor nodig. Wat er doorgaans voor nodig is, zijn trainingsdata: mensen die het accuraat uitvoeren. Die voer je aan het systeem en dat leert ervan. Dat moet resulteren in elke dag een procent beter worden.”

De belangrijkste motor achter het succes van Klippa: flexibel blijven. “Het gaat vaak fout als je ooit een geweldig idee hebt bedacht en denkt: zo moet het en niet anders. Terwijl de praktijk vaak weerbarstig is. Als je blijft vasthouden en niet flexibel bent dan is de kans op succes vrij klein.

“De wereld aanpassen is vrij lastig, je product wat makkelijker”

De wereld aanpassen is vrij lastig, terwijl je product aanpassen iets is wat je redelijk onder controle hebt.” En dat alles met een duidelijk doel voor ogen: “Ons doel is om de grootste document verwerker van Europa te worden en dan hebben we altijd een hele belangrijke bijzin: met respect voor mens en milieu. We willen dus niet de grootste worden ten koste van alles. Dus niet te veel vliegen en niet meer werken dan veertig uur. Binnen gezonde kaders zo groot mogelijk groeien. Dat is heel anders dan de Amerikaanse kaders waarbij groot voorop staat en dat ten koste mag gaan van alles.”

Bekijk hier het hele interview met Yeelen Knegtering:

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!