Kom maar op met die sterke verhalen!
Reclemreview: Amstel en vriendschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door de jaren heen wisselde de invulling van dit thema, maar sinds de nieuwe ‘drie vrienden campagne’ die in 2021 nieuw leven werd ingeblazen, is Amstel teruggekeerd naar de kern: mensen herinneren aan de goede band met hun vrienden. Onder het genot van een goed glas bier uiteraard. Dan komen de sterke verhalen vanzelf!
Credits
Bureau: Alfred & freddy
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Regisseur: Ismael ten Heuvel & Teddy Cherim
Edit: MRTN
Verantwoordelijk bij Amstel: Els Dijkhuizen, Thom Ligthart, Thijs Gussenhoven & Maarten van Anken
Doelstelling
Mensen herinneren aan de goede band met hun vrienden.
Uitwerking
Uit het persbericht: Amstel luidt het nieuwe jaar in met een nieuwe campagne. Ook hierin hebben de drie bekende Amstel vrienden weer de hoofdrol. Dit keer draait het om verhalen binnen vriendengroepen die in de loop der tijd flink worden aangedikt. Want ‘hoe langer de vriendschap, hoe sterker de verhalen’, wie kent het niet? In de commercial een sterk verhaal over de ‘perfect strike’ op de bowlingbaan die in het echt misschien wel wat minder spectaculair was dan het verhaal van de vrienden doet geloven…
Thijs Gussenhoven, Marketing Manager Amstel: ‘Met vriendschap heeft Amstel één van de mooiste menselijke thema’s in het DNA. Met deze campagne sturen we op herkenning, op dat gevoel dat je je vrienden aanstoot en zegt: ‘Dat gaat bij ons ook zo’. ‘Iedere vriendengroep heeft een verhaal of avontuur dat over de tijd mooier en mooier wordt’. We gingen op zoek naar een herkenbaar moment waar veel mensen zich mee kunnen identificeren, een typisch Amstelmoment. Dit werd een moment op een bowlingbaan. Een plek die goed aansluit bij het brede publiek van Amstel en waar een goed glas bier van nature aanwezig is. Bijna iedereen gaat wel eens bowlen. Dat maakt dat erin bijna iedere vriendengroep wel een verhaal is over een worp waarbij iets goed misging. In dit geval gooit één van de vrienden een strike, maar de manier waarop deze tot stand komt wordt tijdens gesprekken in de kroeg steeds verder aangedikt.’
Jeroen van de Sande, executive creative director bij Alfred, licht toe. ‘Dit nieuwe hoofdstuk in het verhaal van de vrienden vertrekt vanuit een principe dat elke vriendengroep zal herkennen. Elke keer als je een verhaal vertelt over iets wat je samen hebt meegemaakt, wordt het verhaal een beetje groter. Iedereen weet het, en niemand vindt het erg, want het verhaal wordt alleen maar beter. Onze drie vrienden zijn natuurlijk een dankbaar vehikel om zo’n universele waarheid mee uit te dragen.’
Oordeel
Het goede aan deze insteek is dat het enorm herkenbaar is. Vrijwel iedereen heeft wel een vriendengroep waarmee je samen oude koeien uit de sloot haalt en elke keer wordt dat verhaal een stukje sterker. Dan is het dus niet de bedoeling dat zo’n goed bedoelende barman even het hele verhaal onderuit haalt door de daadwerkelijke realiteit te tonen… Het gaat juist om de band die je onderling voelt als je samen herinnering ophaalt. Dat wordt hier heel goed in uitgedragen.
Inmiddels heeft Amstel het thema ‘vrienden’ natuurlijk al jaaaaaren geclaimd en geladen, maar het grappige is dat je door het drinken van andere biermerken natuurlijk net zulke sterke verhalen kunt vertellen met je vriendengroep. Er zit dan ook helemaal niets unieks in deze commercial dat écht typisch Amstel is, behalve dan dat vriendschapsausje dat ze over al hun uitingen gieten. Een echte USP is nergens te vinden.
Misschien is dat wel het punt met alle biercommercials ooit: het verschil in smaak zul je nooit in beeld en geluid kunnen vangen. Dus moet het verschil wel worden gemaakt met een kunstmatige associatie. Dat werkte bij cola overigens niet anders. Of bij parfum. Want ik moet eerlijk toegeven dat ik bij Amstel wél altijd meteen aan ‘vrienden’ denk. Het heeft dus zeker wel effect dat ze dit thema blijven claimen. En deze commercial is daar weer een prima voortzetting van.