Kom naar #CMFF voor vier perfecte voorbeelden van contentmarketing met storytelling!

29 april 2016, 13:00

Bij contentmarketing is het belangrijk dat je niet alleen een stevige organisatorisch en planmatige basis legt, maar ook dat je hieraan een creatieve invulling geeft onder meer door gebruik te maken van storytelling. Op 17 mei a.s. krijg je tijdens de derde editie van Content Marketing >> Fast Forward, gemakshalve gehashtagd tot #CMFF, hiervan vier perfecte praktijkvoorbeelden.

Hieronder lees je meer en alle eventinformatie vind je op CMFFevents.com (en gebruik de code MF10 voor 10 procent korting op een ticket!).

Tijdens #CMFF hoor je het bevlogen verhaal van Bart van Olphen, die met zijn duurzame vismerk FishTales niet alleen staat voor de verkoop van prachtige vis maar ook een missie heeft en probeert met storytelling pur sang mensen in beweging te brengen. Lasse Høgfeldt vertelt hoe hij zijn collega’s van het Deense Jyske Bank heeft overtuigd dat zij onderdeel moesten zijn van de media door een eigen TV zender te beginnen. Vertelt Global Editor-in-Chief Matt Warnock dat ook het grote Philips soms bescheiden stapjes maakt op het gebied van Content Marketing. En zal Giuseppe Caltabiano van Schneider Electric zijn brede ervaring delen op de snijvlakken van content, martech en social media.

De initiatiefnemers van CMFF, AJ Huisman en Bert van Loon, hebben weer een fraai programma weten te formeren voor de derde editie van hun Content Marketing >> Fast Forward-event. Naast de vier ‘echte’ praktijkcases hebben ze door hun jarenlange relatie met het Content Marketing Institute (CMI) Joe Pulizzi, ‘The Godfather of Content Marketing‘ himself, naar Nederland weten te halen.

Voor de openingskeynote komt een andere Content Marketing World-veteraan over, Doug Kessler uit Londen. Hij is een van de smaakmakers om te inspireren over content die echt raakt (met name ook in B2B).

Vier senior marketing executives geven tijdens het event met B2C én B2B cases een kijkje in hun contentmarketing-keuken bij respectievelijk Jyske Bank, Schneider Electric, Fish Tales, en Philips Global.

Zoals inmiddels gebruikelijk bij de CMFF-events is het programma inderdaad ‘Fast Forward‘ en overladen met informatie én inspiratie. Bij de eerste editie, met Andrew Davis als gastspreker, werden de deelnemers in een avondprogramma bijgepraat over een contentmarketingbibliotheek van 40 titels. Op de tweede editie brachten de intiatiefnemers 8 Nederlandse marketingauteurs live op één podium bijeen om contentmarketing breed en diep te belichten. De lat ligt dus hoog en wordt met een programma van 2 keynotes en vier Europese cases niet lager gebracht.

Keynotes als kick-off en afsluiter

Met Doug Kessler als openingskeynote wordt de toon gelijk gezet. Doug staat erom bekend dat hij geen blad voor zijn mond neemt om duidelijk te maken wanneer content goed is en wanneer niet. Los van alle strategie, visies en techniek is de essentie van contentmarketing dat het de doelgroep raakt en in beweging brengt om doelen te realiseren. Zoals Doug zegt: “Met ‘crap’ lukt dat niet. Nooit!”

Als afsluiter komt dus Mr. Content Marketing zelf aan het woord. Joe Pulizzi heeft een hechte kring internationale marketeers om zich heen verzameld en daar het Content Marketing Institute mee gebouwd. Terwijl dit CMI en het bijbehorende grootste contentmarketing-congres ter wereld, CMWorld, grote successen zijn, blijft Joe hameren op de focus en ambitie die marketeers moeten hebben. Jaren geleden legde hij aan Seth Godin uit waar het toen nog nauwelijks bekende begrip contentmarketing voor staat, waarop Godin concludeerde: “Content Marketing is the only marketing left”.

CMFF-initiatiefnemers AJ Huisman en Bert van Loon zijn beiden spreker op Content Marketing World in de VS en hebben regelmatig de gelegenheid om met Pulizzi te sparren. “Als je met Joe spreekt, merk je zijn blijvende bezieling om betere marketing te ontwikkelen, door doelgroepen beter te bereiken en met minimaal uitmuntende content een relatie met de doelgroep te verdienen. Het denken als uitgever brengt met zich mee dat we ons in onze bedrijfsvoering ook moeten richten op het bouwen van een bereik, onze audience, als duurzaam communicatiekapitaal van de onderneming. Dat onderwerp staat centraal in zijn CMFF-keynote.”

Cases, de praktijk in de spotlight

Bij de cases heeft CMFF als voorwaarde gesteld dat ze gepresenteerd worden door de eindverantwoordelijke marketeer, die niet alleen de strategische visie kan verwoorden maar ook de uitdagingen en oplossingen kent die de dagelijkse praktijk met zich meebrengt.

Daarnaast was het de ambitie om variëteit in cases bijeen te brengen. De vier cases bestrijken verschillende branches en landen, b2b en b2c, uiteenlopende schaalgroottes en zijn verschillend van karakter.

Lasse Høgfeldt is het Hoofd Communicatie van Jyske Bank, de Deense bank die zichzelf profileert als “het enige mediabedrijf met zijn eigen bank”. Met een eigen redactie, videospecialisten en journalisten maken ze dagelijkse televisie voor Jyske Bank TV. Een kanaal vol met financieel economisch nieuws, onafhankelijk gebracht in zowel Deens als Engels. Lasse vertelt tijdens zijn sessie hoe hij in 2008 al startte met contentmarketing en ook de aanpak van de bank op dit gebied veranderde.

Bart van Olphen werkte eind jaren ’90 in Parijs in de sterrenkeuken van Lucas Carton en werd verliefd op vis. Dit mondde uit in zijn eigen bedrijf met het duurzame vismerk Fish Tales, dat hij als ‘natural contentmarketeer’ op Instagram zette met edities van de kortste kookshow ter wereld waarin hij in slechts 15 seconden laat zien hoe je een gerecht kunt bereiden. Dit trok ook de aandacht van Jamie Oliver, die de Fish Tales filmpjes op zijn eigen kanaal aanbiedt. Met inmiddels 72.000 volgers op Instagram, zo’n 35.000 op YouTube en een goed bezochte Facebook pagina weet Fish Tales zich op te werken als een echt “content brand”.

Giuseppe Caltabiano is Vice President Marketing Integration bij Schneider Electric, voor de IT Business Unit die zich richt op Data Centers en IT solutions. Hij omschrijft zijn verantwoordelijkheden zelf als “Definition and integration of Content, Social Media and PR strategy to support and enable the IT Business Unit of Schneider Electric“. Tijdens Schneider Electric’s integratie van Invensys plc leidde Giuseppe de marketingcommunicatie- en brandingactiviteiten van die samensmelting van activiteiten. Giuseppe deelt zijn brede ervaring op de snijvlakken van content, martech en social media.

Matthew Warnock is global digital editor-in-chief van Philips en zet ervaring in journalistiek en uitgeven in om nieuwe digital content channels, die bijdragen aan de merkpositionering en thought leadership programma’s van Philips, te ontwikkelen en te managen. Als marketing- en communicatieprofessional in hart en nieren, is Matt gepassioneerd door communitygedreven communicatie waarmee businessdoelen bereikt worden. Hij deelt zijn ervarign over de kansen en uitdagingen om global content zowel strategisch als operationeel vorm te geven.

Ben je dus geïnteresseerd in echte contentmarketing-praktijkverhalen van mooie merken en wil je ook van Joe Pulizzi zelf horen hoe hij tegen het vak aankijkt? Kom dan op 17 mei a.s. naar het OBA Theater in Amsterdam!

Voor meer informatie en tickets ga je naar CMFFevents.com. Gebruik de code MF10 voor 10 procent korting op een ticket!

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!