Tribe of Noise pakt kansen waar het kan

Interview met Hessel van Oorschot, CEO van de sociale netwerkdienst voor muzikanten

Tribe of Noise pakt kansen waar het kan

Grootverdieners in de muziek zijn er maar weinig. Het merendeel van de artiesten verdient weinig tot niks. Het Amsterdamse Tribe of Noise helpt muzikanten aan een extra verdienmodel. De site biedt een plek waar muziek gedeeld kan worden. “Als ze dat hebben gedaan dan gaan wij met ons team kijken of we die muziek kunnen plaatsen bij podcasts, YouTube- of reclamefilmpjes, maar ook achtergrondmuziek in winkelcentra. Dus zakelijk gebruik van muziek”, aldus oprichter en CEO Hessel van Oorschot.

Tribe of Noise werkt op dit moment voor iets meer dan 50.000 artiesten wereldwijd. Het gaat om een niet exclusieve deal. Wat zoveel betekent dat artiesten ook via andere partijen geld mogen proberen te verdienen. “Of dat nu live spelen is of een sync deal of een voorschot van een platenlabel. Wij zijn non-exclusief”, zegt Hessel van Oorschot.

Het is voor veel artiesten lastig om een boterham te verdienen. “Voorheen was airtime op radio en tv een heel mooi model voor veel mensen, de verkoop van cd’s idem. Dat is een beetje opgedroogd. En dan had je voor veel onbekende bandjes het livecircuit. Ook heel mooi. Dat is sinds maart substantieel opgedroogd. Mensen zitten thuis te wachten op geld wat er eventueel binnenkomt via Spotify. Dat gaat soms over vergoedingen van een paar euro per maand. Dat zet geen zoden aan de dijk. Dus als wij je dan weg kunnen zetten bij podcasts of op andere plekken en zo 100 tot 150 euro per maand kunnen binnenhalen dan is het een leuke toevoeging aan de verdienmodellen die beschikbaar zijn. Zo staan wij in de wedstrijd: pak overal waar je kunt je kansen.”

Iconisch in Amerika

Tribe of Noise bestaat al sinds 2008. Recent heeft het bedrijf het Amerikaanse platform Free Music Archives gekocht. “Dat is iconisch in Amerika. Google brengt je er direct naartoe. Per dag zijn er tussen de 300.000 en 600.000 mensen die daar drie terabyte aan muziek downloaden. Dus het is een echte magneet. Dat is deels de reden dat we het hebben gekocht. Want dit zijn de YouTube-makers, de documentairemakers, de podcasters. Die zoeken gratis muziek en daar zijn we opgedoken. We gaan het platform wel verbouwen en meer kansen bieden voor mensen die op Tribe of Noise zitten en heel graag gesynced willen worden door een documentaire- of podcastmaker. Daar zien we veel groei de afgelopen anderhalf jaar.”

"Mensen zijn bereid te betalen terwijl het niet hoeft. Daar moeten we wat mee"

Gebruikers krijgen dan de keuze tussen gratis muziek en betaalde muziek: de pro-variant. Dat loopt als een tierelier, aldus Van Oorschot. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen ook best bereid zijn te betalen. “Wat ons verbaasde is dat mensen, ook als ze het gratis kunnen krijgen, toch bereid zijn te betalen voor de content. Dat zie je op Bandcamp ook. Dat is misschien typisch Amerikaans. Mensen zijn bereid te betalen terwijl het niet hoeft. Daar moeten we wat mee. Het is ook een bekend model: Wikipedia doet niet anders, The Guardian ook.”

Fijn om te betalen

Voor bijvoorbeeld YouTube-makers is betalen zelfs prettig. Niets zo erg als heel lang aan een filmpje werken met muziek eronder en er dan binnen een dag afgegooid worden omdat de rechten niet geregeld zijn. Tribe of Noise zoekt voortdurend naar nieuwe betaalopties. Zo is het bedrijf in toenemende mate gelukt om de zogenaamde liftmuziek en muzak in winkels en andere bedrijven te vervangen door echte muziek. Punt van zorg: veel winkels verdwijnen. Maar Van Oorschot en kompanen bieden een alternatief. “Fashionstores die online kleding verkopen worden steeds geavanceerder. In plaats van dat platte plaatje dat je ziet, gaan zij steeds meer toe naar hele korte catwalkfilmpjes waarbij je kleding echt gedragen ziet worden. Die catwalkvideootjes worden ook voorzien van uptempo muziek en daar hebben wij metingen naar gedaan. Als we een plat plaatje vervangen door een filmpje dan zie je dat er double digit meer wordt verkocht. Dat is dus erg interessant voor retailers. Wel heel bewerkelijk.”

De pot in voor Tribe

En ook de artiesten varen er wel bij. Wanneer Tribe of Noise het gebruik van een nummer verkoopt krijgen muzikanten 42,5 procent van de opbrengst. “Bij de 50/50-modellen gaat er vaak eerst veel kosten vanaf voordat je het over 50/50 hebt. Dus dan kom je effectief vaak uit op 30 of 25 procent. Van elke euro die wij verdienen gaat 15 cent af voor onvoorziene zaken zoals creditcardfraude en van overgebleven 85 cent is dus 42,5 voor de artiest en 42,5 cent voor ons. Wanneer er geen sprake is van fraude dan gaat die 15 cent de pot in voor Tribe.”

“We maken al vijf jaar winst”

Volgens Van Oorschot een goede deal. “We roepen ook al een paar jaar dat als er artiesten zijn die het een hele slechte deal vinden, we het gesprek met ze aan willen gaan. Ik zeg niet dat we de boel direct omgooien maar ik wil er zeker over praten. Dingen kunnen veranderen. We zijn nu vijf jaar winstgevend. We stoppen veel geld weer terug om de boel door te ontwikkelen. (…) We noemen onszelf een social enterprise. Wel commercieel, maar ook met als doel om het beter te maken voor die grote groep muzikanten die nu buiten de boot vallen.”

Bekijk hier het hele interview met Hessel van Oorschot:

 

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.