KPI-denken: hou je strategie meetbaar
Boekrecensie: ‘Key Performance Illusies’
Welke boeken zijn interessant voor marketingprofessionals? Register Marketeers van NIMA recenseren de meest uiteenlopende vakliteratuur. Ditmaal: ‘Key Performance Illusies’ van Coen de Bruijn.
Deze recensie is geschreven door Ment Kuiper, NIMA Register Marketeer en Incompany & Innovatie Manager bij SCHAAL+.
Auteur Coen de Bruijn durft het aan om een boek te schrijven over een onderwerp waar elke marketingprofessional van zegt dat het belangrijk is. Maar als puntje bij paaltje komt hebben we als professionals best moeite om aan te geven wat het resultaat of de performance van een strategie gaat worden en daarop aangesproken te worden. We praten liever achteraf iets recht dat krom is.
De KPI
Meten is weten. Dat zijn de eerste woorden die De Bruijn uitspreekt in ‘Key Performance Illusies’. En daar gaat hij vervolgens vol voor. Vanuit de uitleg van een KPI tot en met de wijze waarop de KPI de wereld verandert. De Bruijn geeft aan dat een KPI “een instrument is dat meet hoe iets of iemand het doet”. Dat klinkt voor vergevorderde professionals wat eenvoudig. Maar eenvoud siert de mens. Met voorbeelden geeft de auteur vervolgens aan wat mogelijke KPI’s kunnen zijn vanuit vijf verschillende managementgebieden: klant, proces, mensen, financieel en markt.
“Het gaat erom dat je de mensen in je organisatie mee krijgt”
Goed om te zien is dat er vanuit het KPI-denken niet alleen gedacht wordt aan de wijze waarop je een KPI definieert en toepast. Het gaat erom dat je de mensen in je organisatie mee krijgt. Essentieel is dan geen KPI’s te gebruiken die we overschatten: onder andere NPS, beurskoers en peilingen. De Bruijn bespreekt ook de verschillende managers binnen een organisatie en, op basis van managementstijl, welke KPI voor hen de meeste impact heeft.
Om mensen te overtuigen en KPI’s ook daadwerkelijk te laten spreken, heeft de auteur gekeken naar de impact van KPI’s, zoals het vaststellen van scherpe definities en daarbij horende meetfactoren. Goed is ook om te bezien dat het ‘KPI-denken’ niet een vastgeroest instrument wordt binnen de organisatie en strategie – vastgeroest in de zin van ‘we doen het omdat het moet, maar we weten eigenlijk niet waarom’.
Vat krijgen op je strategie
Bij het lezen van het boek krijg je veel uitkomsten die zeer goed bruikbaar zijn. In elk geval zet ‘Key Performance Illusies’ je aan het denken hoe je op je eigen strategie meer vat krijgt. Leuk is dat de afsluiter een overzicht is van de negen lessen die de auteur je wil meegeven. Ik zal ze hier niet allemaal noemen, omdat het lezen van het boek zeker aan te raden is. Maar lessen als ‘fouten maken mag’ en ‘omarm onzekerheid’ zijn, naast de andere zeven, goede reminders.
‘Key Performance Illusies’ is een boek dat een bijdrage levert aan het meetbaar maken en houden van onze strategieën, op welk niveau dan ook. Ik kan me ook voorstellen dat het volgende boek een KPI-canvas heeft met een aantal voorbeelden en cases waar we dan van A tot Z in worden meegenomen.
Key Performance Illusies – Ontdek de ‘dark side’ van performance management
Auteur: Coen de Bruijn
ISBN: 978 90 896 5461 8
Uitgever: Van Duuren Management
Druk: 2019
Trefwoorden: digitale marketing, digitale communicatie, sociale media, online media, KPI, accountability, performance, ROI